Gå til innhold

Hva i all verden gir oss rett til å dømme andre folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

JA! Jeg er enig med dere om at røyking og graviditet ikke henger sammen. Men det KAN jo være slik at de som røyker under graviditet faktisk HAR prøvd å gjøre noe med det, og prøver så godt hun kan å trappe ned på røykingen. Alle vet jo at det er usunt, og som om de ikke visste det fra før så får de det prentet inn hos jordmor.

Det var en sak om det her på BIM for ikke lenge siden, hvor en jente hadde sagt rimelig kraftig i fra til den gravide som røyket at dette ikke var greit og virkelig skjelt henne ut. Hvilken rett har man egentlig til å gjøre det? Kanskje det var hennes eneste røyk for dagen, etter endelig å ha trappet ned? Kanskje det var hele greia som skulle til før hun begynte å røyke mer igjen! Hadde det vært meg hun hadde snakket til skal jeg love at hun hadde fått svar på tiltale!

Jeg er allergisk mot røyk, og blir dritdårlig. Jeg syns ikke det er noe alright å se unger i biler med foreldre som røyker og de situasjonene dere har nevnt. Men hvem har egentlig rett til å si til en gravid om meningen sin?? Ytringsfrihet? Ja, men det får være grenser. Det er ikke alltid at man bør slenge ut sine velmenende kommentarer, de kan faktisk bli oppfattet feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gaar grensen da ??

Hva hvis mor drikker seg soerpe full eller doper seg ?

Hvem skal vi bry oss mest om, det ufoedte barnet eller en voksen dame som risikerer aa bli opproert/fornaermet.

Jeg bare spoer.....

Skrevet

Synes det er fint når noen forsvarer et uskyldig lite barn jeg da, men hadde ikke gjort det selv (sagt noe altså). Jas, jeg dømmer gravide røykende og har store problemer med å se noen som helst formildende omstendigheter rundt dette og i mine øyne er røyking osm gravid barnemisshandling, derfor reagerer jeg slik på det også.

Skrevet

Nå er det en stor forskjell på dop, alkohol og røyk da...

De som er vordrene mødre som driver med dop eller drikker mye alkohol vil vel ganske tidlig bli snappet opp av jordmora de går til kontroll hos.

Barnet står vel i pri 1. Men det var vel ikke akkurat den situasjonen jeg nevnte. Alt som har med rusmidler er vanskelig, og jeg vet om en del i mitt nærmiljø som har blitt fratatt ungene etter fødsel NETTOPP fordi de har havna utpå igjen etter fødsel. Det er vel ingen som ønsker at et barn skal vokse opp med rusa foreldre?

Skrevet

Vi er inne på et forum, og her har vi all rett til å spy galle:)

Sånn tenker jeg i rl:

Mistenker en at noen gjør noe som er direkte skadelig uten at personene vet det mener jeg at en har en moralsk plikt til å si ifra. Alle som røyker vet at det ikke er heldig for barnet, så da blir det en privatsak. Terskelen for å si i fra til fremmede er veldig høy for meg, kanskje for høy.

Samtidig er det ikke alltid "dømming". Av og til blir en redd og på instinkt sier ifra at her kjører folk så uforsvarlig fort og stikkveiene er så mange at gutten din burde kanskje sykle på fortauet.

Skrevet

saa det at roeyking kanskje kan foere til KRYGGEDOED, ADHD,barnet vil lide av surstoffmangel, mindre i vekst osv det er ikke saa farlig det da ????

Syns ikke det er saa stor forskjell jeg egentlig.....

Skrevet

I forhold til bekymringsmeldinger osv som involverer barnevernet har jeg nok ikke så høy terskel for å si i fra... Jeg har gjort det før, og i samme situasjonen vil jeg gjøre det igjen. Men det er en helt annen sak enn å si til en fremmed gravid på gata som røyker:" Se og stump den røyken der, vet du ikke at det du driver med er barnemishandling!"

Man kan se på personen og tenke at man vil si noe sånt, men jeg hadde aldri verden sagt det til en person. Det er som regel en grunn for at folk handler som de gjør.

Skrevet

Men det er vel veldig få som faktisk sier noe? Jeg hater å se gravide røykere, men jeg sier ikke noe, faktisk.

Skrevet

Redsel er jeg enig i at er noe annet enn dømming. Jeg blir også bekymret for enkelte jeg VET hvem er som kjører som griser, jeg har ringt politiet flere ganger jeg for å få slutt på en del av de grisete forbikjøringene, av frykt for at det kommer til å skje en kjempeulykke her snart. Det er ikke lenge siden det var en stygg ulykke her, og det kommer garantert til å skje igjen.

Skrevet

hadde aldri heller sagt ifra til noen. Alle gravide røykere vet at det de gjør vekker oppsikt.

En av mine på venninner røykte i alle tre svangerskap, og av og til gjemte hun seg vekk eller røykte bare hjemme. Selv om hun igrunnen er litt sånn "jeg røyker og det har du ingrenting med" holdning. Ble litt lei av sjokkerte blikk, og som hun sa så er det sosialt stigmatiserene å røyke med barn. Litt sånn på samfunnet nederste trinn, som hun selv sier. Hun vil ikke slutte, og da er det lite en kan gjøre med det. Var så heldig å miste helt lyste på røyk da jeg ble gravid. Rart hvor forskjellige vi er..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...