___ Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 De siste klimaraportene viser at klimakrisen er være enn antatt. Det må gjøres drastiske ting for å begrense skadene. Hva mener dere burde gjøres? -Flytrafikken står for en stor del av utslippene. Jeg mener derfor det burde bli forbudt å fly med mindre man har spessielt behov for det. Søknad som måtte invilges før hver flytur. -Bilbruk står også for en vesentlig del av utslippene. Det burde derfor komme et forbud mot store, tunge biler med høyt forbruk. Folk med helt spessielle behov kunne kansje få dispensasjon. - All reklame for forurensende og unødvendige produkter burde forbys. -Vi burde få kvoter på strøm som holder til det aller mest nødvendige, men ikke til å la lyset brenne i alle rom, lange dusjer hver dag ol. Dette er faktisk seriøst ment. Det ville føre til store endringer i hverdagen til folk flest, men det tror jeg vi må tåle. Hva mener dere? Jeg la ut dette på skravle også, så får jeg se om dere på krangle er så mye mer reflektert enndem, slik dere ynder å se på dere selv.
Diva Muffin Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Miljønasjonen Norge. Jippi! Det finnes to bensinstasjoner som selger bio-etanol i Nord-Norge. Bio-etanol er visst fremtiden, men så viser det seg at det er temmelig lite miljøvennlig å fremstille det. Biler som går på strøm blir nevnt, men det vil ingen ha. Akkurat det er ikke så rart, hvor mange bedrifter har egentlig lagt opp til at folk kan lade bilen sin på jobb? Jeg tror det må enorme holdningsendriner til. Jeg var flink pike på lørdag, og kjøpte maten min på Bondens Marked i byen. Lokal mat, som ikke har reist langt for å komme hit. I tillegg støtter jeg lokale bønder. Men så pakker den lokale bonden maten min inn i 3 forskjellige plastposer, og litt av flinkis-følelsen forsvinner. Jeg kan jo sy et handlenett av bomull. Men så er det slik at tekstilindustrien bruker 20000 liter vann på å fremstille en kilo bomull. Og ved eventuell farging går det med noen liter til, samt kjemikalier. Er det særlig bra da? Hva blir neste alternativ, hva skal jeg bære maten min i?! Jeg tror vi må tvinges til å tenke mer miljø og mindre profitt, det burde være like naturlig å unngå å skade miljøet i størst mulig grad som å betale skatt.
Tally Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Nnnnjaa, det blir da sluppet ut voldsomt mye klimagasser hvis vi skulle gjort noe slikt...
Gjest -<<- Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Jeg er enig med deg i at man burde gå til dramatiske tiltak. Men siden jeg har mer tro på lokking enn truing er jeg først og fremst tilhenger av full utvikling av hurtigtog og grov sponsing av disse. Med Thalys-fart vil jeg tro man kan reise Oslo-Beijing på omtrent et døgn - og med en prisvennlig sovekupé vil jeg tro plenty av reisende ville foretrekke dette foran fly. Seilskuter over Atlanteren? Gratis velutviklet kollektivtransport og bysykkeltilbud i alle storbyer. Grove avgifter på bilbruk. Og hva skjedde med disse luftkompressorbilene de har utviklet i Frankrike? Kjøp, kjøp. Mer sponsing av alt fra solcellepaneler til varmepumper. Mer penger til utvikling av miljøvennlig energi. Strømkvoter er fett nok. Ingen av delene er antydning til realistisk så lenge Norge blir steinrikt på olje.
Gjest -<<- Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Du kan få deg slik: http://www.rediff.com/money/2007/mar/21car.htm
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Jeg tror du satser på feil kakestykke i befolkningen. De største utslippene er det ikke "folk flest" som er ansvarlige for...all though...det med bilene bør reduseres kraftig. Og da mener jeg ikke bare de store, tunge. Jeg har heller ikke tro på forbud. Gratis buss ville vært et fint tiltak.
___ Skrevet 24. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2007 Hvilket "kakestykke" burde man satse på? Jeg kan ikke se for meg annet enn at dette ville fått betydning for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå