___ Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 De siste klimaraportene viser at klimakrisen er være enn antatt. Det må gjøres drastiske ting for å begrense skadene. Hva mener dere burde gjøres? -Flytrafikken står for en stor del av utslippene. Jeg mener derfor det burde bli forbudt å fly med mindre man har spessielt behov for det. Søknad som måtte invilges før hver flytur. -Bilbruk står også for en vesentlig del av utslippene. Det burde derfor komme et forbud mot store, tunge biler med høyt forbruk. Folk med helt spessielle behov kunne kansje få dispensasjon. - All reklame for forurensende og unødvendige produkter burde forbys. -Vi burde få kvoter på strøm som holder til det aller mest nødvendige, men ikke til å la lyset brenne i alle rom, lange dusjer hver dag ol. Dette er faktisk seriøst ment. Det ville føre til store endringer i hverdagen til folk flest, men det tror jeg vi må tåle. Hva mener dere?
Dollywood Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 hehe....påfallende at ingen svarer på dette.... men det er ekstremt mange svar ang vinterdresser, bleier og bilstoler...
Gjest Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Enig med deg i disse forslagene, men tror de er for ekstreme til å gjennomføre i en omgang. Særlig det med flyturer og strøm vil nok folk reagere på. Folk flest stemmer FrP og er mer interessert i billig bensin enn å gjøre noe aktivt for miljøet. Derfor mener jeg det viktigste nå er sterke holdningskampanjer. Gjerne skikkelig skremselskampanjer for å røske liv i folk!
♥BergensJente m/ Keiser♥ Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Helt enig med deg at ting må gjøres. Folk må bli flinkere til å kjøre kollektivt også. Eller flere må begynne å kjøre sammen. I hver eneste bil i rushen så sitter det som regel bare en i bilen, alt for dårlig.. Og de sitter timesvis i køer hver eneste uke. Det vi alle må gjøre er å skrenke ned på luksusen vår. Redusere forbruket vårt generelt..
Vipsenmamma Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Jeg er helt enig med deg. Vi må gjøre radikale endringer hvis det skal helpe noe.
PlussogLinus Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 Jeg mener at alle bør gjøre seg oppdatert på miljøet og tenke ut hva de selv kan bidra med i hverdagen. Men å sette ut store forbud mot fly og bil og ha kvoter på strøm, ville vært som å leve under unntakstilstand.. og det er lite realistisk at noe slikt vil bli innført. Det som er mer realistisk er at hver og en kan ta et valg om å gjøre sitt, heldigvis finnes det mange løsninger til å gjøre hverdagen mer miljøvennlig. Bruke kollektivt -eller beina -gå eller sykkle Resirkulere alt en kan. Bruke bare den strømmen en trenger Tenke på miljøvennlige alternativer når en skal velge bil om en må ha bil. Gi bort det en kan i stedet for å kaste. Kjøpe brukt/arve i stedet for å kjøpe alt nytt Og en masse mer! Bare til å tenke. viktig tema du tar opp! det burde ha vært en miljø debatt her.
___ Skrevet 24. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. september 2007 Holdningskampanjer er vel bedre enn ingenting, men jeg har ikke noen stor tiltro til at vi kommer til å gjøre det som er nødvendig frivillig. Jeg gidder ikke være den eneste som dropper flyturen selv om jeg vet jeg burde det osv. Vi trenger faktisk tvang.
Gjest Skrevet 24. september 2007 #9 Skrevet 24. september 2007 Jeg er helt enig! Problemet er vel at politikerne er for feige til å tvinge gjennom noe sånt. Ser jo hvordan det gikk med SV nå sist - de var jo omtrent det eneste partiet med fokus på miljø... Folk er strutser og vil ikke forholde seg til dette.
Stratos med 3 barn Skrevet 24. september 2007 #10 Skrevet 24. september 2007 Noe må gjøres, men jeg tror ikke på de ekstreme endringene som du her foreslår, folk vil bare steile. Hva med billig kollektiv trafikk og et bedre tilbud slik at folkt valgte det fremfor bilen? Hva med høyere fly priser, så man ikke bare kunne ta en helg i Spania flere ganger i året? Forøvrig tror jeg kanskje ikke privatforbruket av fly er det værste, men de som bruker det i jobbsammenheng.... Kanskje bør de aplauderes og gis priser de firmaene som bruker andre metoder eller løsninger for flyreiser...., jeg kjenner mange som reiser unødig mye med fly på jobb pga dårlig planlegging i hvert fall. Og hva med alle fly som går halv tomme? Reklame vil ikke jeg savne, så den er helt grei, men jeg kunne også godt tenke meg at flere produsenter sluttet å bruke dobbel embalasje som feks surkål pakkene og de bleie dobbeltpakkene på rema... Synes det heller skulle være luksus pris på strøm som antas å være overforbruk i din bolig og på hytter! Kvoter kan være skummelt, tenk på syke og gamle feks. Noen har kanskje livsnødvendige aparater som bruker mye strøm..... Det bli satt tilbake i tid og plutselig bli nektet strøm, men kan vi velge å betale normalt eller mye pga overforbruk begynner nok de fleste av oss å tenke litt mer også.
___ Skrevet 24. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 24. september 2007 Mye fornuftig i det du skriver. Nå har jeg egentlig et ønske om metoder som er effektive, raskt. Da tror jeg vi må godta at både jeg selv og andre vil steile. Selvfølgelig forstår jeg at det ville være vanskelig å gjennomføre. Derfor synes jeg dine forslag burde være minimumstiltak som kunne settes ut i livet nesten umidelbart. Flreisene kunne sikkert begrenses en del med å sette opp prisene. Problemet er at det ville gjøre veldig forskjeld på folk. De som var rike nok kunne fortsette å forurense så mue de ville, mens folk med vanlige og lave intekter ikke ville kunne fly selv om de hadde en veldig god grunn. Mit forslag om godkjenning av reiser måtte selvfølgelig også gjelder forettningsreiser. Dobbelt embalasje ol burde det helst bli slutt på, men i den store sammenhengen er jeg redd det ikke ville monne så mye. Strømforslaget ditt synes jeg er greit, men jeg tenkte meg at alle fikk tildelt en "kvote" til normal pris. Hvor gammel man er, hvor mange det er i husstanden osv burde ikke ha noe å si. En person = en kvote. Da måtte man finne boformer ol som senket forbruket. Det er burde ikke være noen menneskertt å bo alene i et stort hus for eksempel. De som ikke greide seg på denne kvoten kunne jo betale en høy, les veldig høy, pris på overforbruket.
Mrs. Bouquet Skrevet 24. september 2007 #12 Skrevet 24. september 2007 Trå til i andre land der det virkelig kan gjøre stor nytte, slutte å bruke for mye tid og penger på detaljer for å minske utslipp her til lands.
___ Skrevet 24. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 24. september 2007 Vi kan faktisk ikke forvente at alle andre skal gjøre den ubehaglige biten av dette. Selvfølgelig er det fint å støtte rensetiltak ol i land der vi får mye for pengene, men vi må gjøre mye med vårt eget forbruk også. Situasjonen er ikke slik at vi bare kan bremse veksten i utslipp. Vi må redusere utslippene, og det drastisk. Da er det å stikke hodet i sanden å tro at vi kan betale oss ut av problemene.
Stratos med 3 barn Skrevet 24. september 2007 #14 Skrevet 24. september 2007 Jeg er enig i at mine metoder nok ikke er hurtige nok, men skal man jobbe med store menneskemasser så tror jeg ikke det er lurt å ta for hardt i med en gang heller. Det må på en måte lønne seg/være lyst betont, om ikke blir det bare bråk ut av det. Er jeg redd og da oppnår man ikke noe. At det blir forskjell mellom folk hva reiser angår om prisen går opp kan da ikke være noe problem? Det er jo allerede en forskjell på folk der! Jeg har venner som har råd til å bruke fly mye mer enn meg og de som ikke har råd i det hele tatt... Sånn vil det alltid være. Nå er det bare slik at vanlige lønnsmottakere med forholdsvis lave inntekter også har råd til å reise mye og da blir det en stor gjeng av oss som reiser mye. De rike vil jo alltid ha råd, uansett. Men innenlandsbilletene, slik at vi fikk besøkt vår familie/dratt på sykehus lengre unna etc ser jeg på som mere nødvendige reiser, enn de til feks London, Mallorca etc, for oss privatkunder vel og merke. Hvis vi skal feriere/shoppe. Jeg kan ikke noe for det, men jeg ville sett sort om noen skulle nekte meg en tur til Bodø med fly ett år, bare fordi DE mente det ikke var nødvendig nok! Og med strømforslaget ditt, tenker du fremdeles ikke på feks gamle som sitter i store eneboliger. Ja, de kan flytte til noe mindre sikkert, men ofte har de jo ikke penger til det. Ta et eks. mine svigerforeldre bor på Hedmarken, litt sånn "uttafor" i sin enebolig som de antar de vil kunne få en mill for. De ønsker seg en leilighet mer sentralt, men de finnes kun i nybygg der de bor og vil koste de nærmere 2 mill og det har de ikke råd til..... Mange av de der ute og svigerforeldrene mine kan ikke en gang kalles gamle enda, så de er nok mere resurssterke enn feks en minstepensjonist Når det gjelder søppel etc, alle monner drar! Men samme det! Alle vil vi vel miljøet bedre, men det er så fryktelig vanskelig å finne metoder som alle vil være med på. Synes i grunne litt synn på de som skal sitte å bestemme dette etterhvert som det haster mer og mer......! For til slutt ender vi nok opp med tvangstiltak og da er jeg redd vi står ovenfor en "ny tid" der forlk igjen vil gå i fakkeltog, streike og gud vet hva fordi de ikke får handlefrihet.....
___ Skrevet 24. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 24. september 2007 Jeg vet det. Noen ganger er demokratiet en problematisk styreform.
Mrs. Bouquet Skrevet 24. september 2007 #16 Skrevet 24. september 2007 Jeg er ikke enig, så lenge det er så mye utslipp i enkelte land må vi ta tak i det først. Når alt dette er på plass, noe det sansynligvis ikke kommer til å bli i min levetid, bør vi ta tak i våre egne synder.
Lille søtnos Skrevet 24. september 2007 #17 Skrevet 24. september 2007 -Viktig å ikke fly mer enn nødvendig. Ikke mange jeg kjenner som flyr mer enn maks en gang i året, og da er det i ferien. Vanskelig å unngå dersom man ikke skal sette seg i bilen eller på toget, men da begrense ferien til europa. Da bør man se på businessfolk som flyr jevnlig hele året, og heller kanskje utvikle bedre telefonmøter, nettmøter osv. -Bil er blitt et nødvendig onde hos mange, og gjør hverdagen veldig lettvint. Jeg tror eneste måten å få ned bilbruken på, i Oslo ihvertfall, er å sette ned prisen på kollektivtilbudet, ha hyppigere avganger, lage flere bussruter osv. Det må være mer fristende. Jeg har en venninne som bor i nærheten, men ikke i gåavstand. Skal jeg reise kollektivt tar det 1 time fordi det ikke går noen buss mellom oss, og jeg må til sentrum for å ta toget. Med bil tar det 6 minutter. -Enig i at det er alt for mye reklame. Det burde helt klart lages noen retningslinjer, og at heller tv/internett ble de eneste kanalene. -Kvoter på strøm er vel ikke så greit, da det vil være vanskelig å fordele disse. Endel eldre mennesker dusjer sjelden lager nesten ikke varm mat og slår ihvertfall ikke på varmen selv på vinteren. Småbarnsforeldre har et helt annet behov. Kanskje satste på automatiske tidsbrytere slik at ihvertfall lysene ble slått av etter en viss periode dersom ingen bruker rommet, sparedusj osv.
___ Skrevet 24. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 24. september 2007 Når det gjelder flyreisene så er det nok mange som flyr mer enn nødvendig. Det er faktisk ikke nødvendig å fly for å ha ferie. Etter mine begreper er alle feriereiser unødvendige, men det er mulig at vi kunne tillate oss noe reisevirksomhet. Min bestemor levde godt uten noen gang å sette seg i et fly. Det kunne vi også. Bilbruk er uten tvil praktisk. Jeg kan ikke se for meg hvordan vi skulle greie oss helt uten. Satsing på kollektivtrafikken er viktig, men kan ikke løse hele problemet. Mindre lettere biler har mye lavere utslipp, derfor bør vi tvinges over til dem. Vi bør sansynligvis også sattse på større grad av urbanisering for å gjøre reisebehovet mindre. Kortere vei til jobb, barnehage, skole og butikk er en god vei å gå. Når det gjelder reklame er det ikke i førse omgang på grun av bruken av papir ol jeg ønsker å få den forbudt. Det viktigste ville være at det kunne være med på å senke forbruket vårt. Vi blir veldig påvirket til å kjøpe unødvendige ting pga reklamen. Kvoter på strøm er enkelt. En kvote pr person, og så får folk tilpasse seg.
Lille søtnos Skrevet 24. september 2007 #19 Skrevet 24. september 2007 Våre besteforeldre klarte seg uten mye av det vi har nå, sant det, men når først ting har utviklet seg må man tilpasse seg. Selv er vi en familie som ikke flyr, så ferien blir med utgangspunkt i bil. Går ikke på toget med barn for å reise gjennom hele Europa med kofferter, reiseseng, barnevogn osv, selv om det også går an Bil er jo også forurensende, men på en eller annen måte må vi jio komme oss ut av landet en gang i blant. De bør heller se på de som faktisk flyr mye, og hvorfor. Problemet med rushtididsavgifter, mer moms for dyrere biler osv er jo at de med mye penger har råd til de økte utgiftene. Det er usannsynlig å forby alle biler med høyt utslipp. Det med å bo og jobbe i gangavstand er jo greit, men også da må man satse mer kollektivt. Alle som jobber i sentrum må jo presse seg inn på fulle bussser og t-baner, og har du skikkelig uflaks skal du av først, men står innerst. Fremtiden vil vel bestå av mer reklame enn idag, siden konkurransen øker og alle vil ha tak i kundene. Se bare på amerikanske tv-kanaler, hvor mye reklame det er der i løpet av et kort program. En kvote pr person er en idè, men igjen er behovet veldig forskjellig. Eller kanskje man skal kunne selge kvoten sin til naboen dersom man ikke har brukt den opp
___ Skrevet 24. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 24. september 2007 Til det siste du skriver mener jeg kvotesalg bør være helt OK. De som er så flinke til å spare strøm at de ikke en gang trenger kvota bør premieresfor det. Til det andre du skriver så synes jeg holdningen er skremmende deffansiv, men dessverre vanlig. Ingen er villige til å go dodta tilak som reduserer egen "frihet". Jeg tror vi må inse at vi har lakt oss til vaner vi ikke har råd til å fortsette med.
Lille søtnos Skrevet 24. september 2007 #21 Skrevet 24. september 2007 Du kan godt kalle den deffensiv, men vanlig ja. Vi kan ikke sammenligne alle områder i livet vårt med hvordan det var før. Da skulle vi vel tatt med hest og kjerre på ferie (for å dra den litt langt). Det som er viktig for min egen del er å gjøre det jeg kan av resirkulering, unngå fly, bruke bilen mindre, spare strøm ved å slå av lys osv. De som virkelig burde skjerpe seg er jo USA. De står for det meste av utslippet, og er de som virker minst villige til å gjøre noe med det. DET er trist det.
___ Skrevet 24. september 2007 Forfatter #22 Skrevet 24. september 2007 Jeg er enig i at USA burde være villige til å gjøre mye mer enn de gjør, og alle andre land bør selvfølgelig gjøre sitt til å forsøke å påvirke dem, men vi skal være klar over at vi her i Norge har et av verdens høyeste utslipp pr. person. Vi har ingenting å slå oss på brystet for i denne sammenhengen. Du skriver at vi ikke kan sammenlikne alt med hvordan det var før. Selvfølgelig kan vi ikke det, men vi kan ikke fortsette som vi gjør nå. Det å redusere forbruket, inklusiv reising, er ikke å gå bakover. Det er å gå fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå