Gå til innhold

Er legen min helt på jordet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos legen et par ganger nå pga vondt i halsen som har vart i snart 2 mnd. Første gang jeg var der sa hun at hun trodde det var bihulebetennelse mht mine symptomer så jeg fikk antibiotika.

Det ble ikke tatt noen prøver bortsett fra en for kyssesyken (på mitt initiativ). Hun undersøkte ikke halsen.

Så tok jeg antibiotikakuren uten at den hjalp... Bestilte ny time og hun undersøkte halsen min litt. Så tok jeg blodprøver som skulle sendes til en lab, og får svar om et par uker (bl.a for å sjekke stoffskifte)..

Nå i ettertid har jeg fått høre av andre at legen absolutt burde tatt en crp-prøve første gangen før jeg fikk antibiotika, og at hun IALLEFALL burde tatt det nå som jeg var der nede for 2. gang. Det er vel en sånn test som man får svar på med en gang, så jeg regner ikke med at det ble gjort. Da burde jeg vel fått vite det?

Jeg var sjelden hos legen før jeg ble gravid, så jeg er kanskje litt naiv. Tror liksom at de vet hva de driver med. Kanskje det ikke er sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt merkelig kanskje ja..... Gubben kom akkurat fra legen pga vond hals/feber. Ble tatt CRP av han i dag, og det var første ( og forhåpentligvis siste) legebesøk for halsen

Skrevet

CRP kan og tas som blodprøve i armen, så det kan hende den er tatt.

Skrevet

Crp prøve tar kort tid - lite stikk i fingeren, og svaret får man på kun noen min.. Legen min tar alltid crp prøve før han evt sette meg på antibiotika - for er den lav, er det mest sannsynlig virus. Og antibiotika funker på bakterier.. Ikke virus.. Så syns det er rart at det ikke ble tatt crp prøve - men jeg er ingen lege..

Skrevet

crp slår vanligvis ikke ut på bihulebetennelse og ikke alltid på hørebetennelse. Det som har noe å si, er symptomer og funn ved undersøkelse. Bihulebetennelse kan man jo ikke "se", det går kun på plager og symptomer, og for å få det til å løsne trenger man ofte antibiotika.

CRP er kun en pekepinn, for det er ikke alt som slår ut på crp. Men i spørsmål om ting er virus eller bakterie, kan crp hjelpe. den viser bakterienivået i blodet, og vanligvis gir de antibiotika om den er over 40-50, avhengig av hvor langt i sykdomsforløpet du er kommet.

CRP viser kun AKUTT infeksjon, så om dette er noe som har vart i 2 mnd, er det ikke sjans for at det slår ut på crp. da må senkning tas evt.

men vondt i halsen som har vart i 2 mnd, er jo ingen halsbetennelse. Det er jo riktig å prøve antibiotika først, og så dersom dette ikke hjelper går man videre til full utredning med andre blodprøver. Og nå andre gangen tok hun sikkert Senkning. med halsen er det helt riktig å ta stoffskifteprøver, og hun tok sikker antistoffer for twar og slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...