mammasgo`jente Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Jeg har i 1 mnd nå prøvd å få i jenta mi fast føde.Hun er 6 mnd om 3 dager. Grunnen til at jeg begynte når hun var 5 mnd var at hun begynte å spsie om natta igjen. Men jeg får ikke i henne noe ting. Hun vil ikke ha middag, ikke grøt og ikke frukt. Og hun spiser mer og mer på natta, så jeg er VELDIG trøtt for tida... Jeg har til nå gitt henne 4 mnd mat. Kan jeg bare gå rett over på 6 mnd mat nå? Hun har jo knapt fått i seg noe av 4 mnd maten. Har holdt på med smaksprøver i 1 mnd jeg... 1-2 teskjeer vil hun ha før det er stopp. Nå prøver jeg å få i henne grøt på kvelden, men det nytter ikke. Kan jeg introdusere et måltid til da? Leser jo at når måltid nr 1 er godt etablert kan en introdusere måltod nr 2. Noen tips til hvordan i all verden jeg skal få i henne mat??? Jeg følger anbefalingene om å amme først i måltidet. Kanskje jeg ikke burde gjøre det... Åh, skulle ønske hun kunne spise! Er så sliten av å amme 2-3 ganger hver natt!
*betty* Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Hva slags grøt gir du da? Jenta vår var ikke så glad i mais/risgrøt, men hun elsker havregrøt med aprikos/banan (6 mnd grøt fra Nestlè) Da var det plutselig ikke noe problem å få i henne mat lenger. En ting som også funket for oss var å gjøre matingen til "lek". Jeg matet meg selv og henne annenhver gang. Hun ble veldig interessert i hva mamma spiste ) Jeg tror du kan gå rett på 6 mnd mat. Den er ikke så mye grovere og annerledes enn 4 mnd maten. Tror heller ikke det er så farlig å gi henne flere måltider om dagen med en gang siden hun ikke spiser store porsjoner enda. (men jeg er ingen ekspert på det) Jeg ville prøvd å amme etter måltidet istedet. Håper det går bedre.
Gjest Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Vi kan godt bytte, tar gjerne å kun må vekkes 2-3 ganger pr natt jeg ;-) Ville nok å kuttet ut ammingen rett før ja, heller ammet 1-2 timer før slik at hun var passe mett og passe sulten. Du kan fint gi 6 mnd grøt og evt middag. Liker hun ikke grøt kan du jo prøve skive. Nå er det ikke sikkert at grøt vil gjøre nattesøvnen bedre, for mange blir den verre den første tiden etterpå.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Jeg har egentlig ikke så mange råd til deg, men kanskje du kunne prøve å amme litt over en time før hun får grøten så hun ikke er så veldig mett.. også amme igjen rett etter grøten. Du burde sikkert få et fast måltid etablert før du begynner med et til, men kanskje du kunne prøvd å gi henne grøt midt på dagen i stede når hun er litt mer opplagt.. Jeg tror jeg ville tatt en telefon til helsesøster. Lykke til hvertfall
mammasgo`jente Skrevet 24. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2007 Hun får havregrøt med hvete og ris fra 4 mnd. Har smakt på den selv, og synes ikke den smaker så aller verst. Skal ut å kjøpe havregrøt med aprikos og banan i dag og prøve det i kveld!
mammasgo`jente Skrevet 24. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2007 Har prøvd det også jeg... Prøvde med grøt på formiddagen, men det gikk ikke. Nå prøver jeg med litt frukt i 11-12 tiden, men hun vil ikke spise. Tror hs er litt lei av at jge ringer så mye... Hun sier at jeg skal gi grøt på kvelden, og amme rett før målitdet.
frøy@ Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 Har akkurat samme problemet her, jenta mi er snart 6 1/2 måned..har prøvd å gi fast føde i nesten 1 måned nå. Vi begynte fordi hun våknet 5-6 ganger på natta for å få pupp. Hun spiser fortsatt svært lite, får i henne litt frukt (1-3 ts) på formiddagen og ca like mye middag, grøt vil hun ikke ha.. Jeg snakket med hs om dette på 6 mndrs-kontrollen og hun sa at hvis ikke ville ha annet en pupp til hun ble 7-8 mndr så var det ingen fare, så lenge hun legger fint på seg. (Jenta mi er god og rund.) I natt sov hun plutselig natta gjennom (fra 20.30 til 06-00) uten at hun har begynt å spise noe mer fast føde!-hun har gradvis våknet mindre og mindre på natta!Ville bare trøste deg med at det kan skje at hun sover bedre på natta uten at du får i henne så mye mat! :-) Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå