Gå til innhold

sjekking av Downs syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

i hvilke uke er dette mulig på UL? og hvordan kan de se det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg sjekka det i uke 14 tror jeg det var.. de måler nakkefolden, hvor bred den er..

Skrevet

Man ser det ved at veske-ansamlingen nakkefolden er forstørret. Det synes best i uke 11-13.

Skrevet

Kopierer svaret mitt fra forrige innlegg om det samme;

Downs og lignende kromosonfeil må sjekkes uke 11-13 på ultralyd + blodprøve (duotest) - i Danmark hvis du ikke er over 38 år eller har f.eks nær familie eller andre barn med Downs. (Da tilbys det i Norge) Duotest viser bare sannsynligheten uansett - for å være sikker må man ta fostervannsprøve - gjøres også bare ved økt sjanse for feil og medfører en liten risikoøkning for senabort.

Skrevet

ergo..så må man be spesifikt om dette selv? er 32 år jeg da..

Skrevet

Du får ikke dette i Norge med mindre det er spesiell grunn til det - f.eks fått barn med kromosonfeil tidligere eller man er over 38 år.

Skrevet

legen spurte meg om jeg var interessert i det når jeg var der, han har UL på kontoret, (jeg går privat) Men du kan jo spørre legen din om det.

Skrevet

"Du får ikke dette i Norge med mindre det er spesiell grunn til det - f.eks fått barn med kromosonfeil tidligere eller man er over 38 år. " Tillegg; det er kun f.eks Rikshospitalet (store universitetssykehus) som får gjøre duotesting. Å se på ul kan man be privat gynekolog gjøre - men så vidt jeg vet har ikke de tillatelse til å gjøre duo- eller trippeltesting, kun ultralyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...