Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 i hvilke uke er dette mulig på UL? og hvordan kan de se det?
kariuss Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 jeg sjekka det i uke 14 tror jeg det var.. de måler nakkefolden, hvor bred den er..
Lene 1. Mai Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Man ser det ved at veske-ansamlingen nakkefolden er forstørret. Det synes best i uke 11-13.
M*A*S*H* Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Kopierer svaret mitt fra forrige innlegg om det samme; Downs og lignende kromosonfeil må sjekkes uke 11-13 på ultralyd + blodprøve (duotest) - i Danmark hvis du ikke er over 38 år eller har f.eks nær familie eller andre barn med Downs. (Da tilbys det i Norge) Duotest viser bare sannsynligheten uansett - for å være sikker må man ta fostervannsprøve - gjøres også bare ved økt sjanse for feil og medfører en liten risikoøkning for senabort.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 ergo..så må man be spesifikt om dette selv? er 32 år jeg da..
M*A*S*H* Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Du får ikke dette i Norge med mindre det er spesiell grunn til det - f.eks fått barn med kromosonfeil tidligere eller man er over 38 år.
kariuss Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 legen spurte meg om jeg var interessert i det når jeg var der, han har UL på kontoret, (jeg går privat) Men du kan jo spørre legen din om det.
M*A*S*H* Skrevet 24. september 2007 #8 Skrevet 24. september 2007 "Du får ikke dette i Norge med mindre det er spesiell grunn til det - f.eks fått barn med kromosonfeil tidligere eller man er over 38 år. " Tillegg; det er kun f.eks Rikshospitalet (store universitetssykehus) som får gjøre duotesting. Å se på ul kan man be privat gynekolog gjøre - men så vidt jeg vet har ikke de tillatelse til å gjøre duo- eller trippeltesting, kun ultralyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå