Gå til innhold

Redd for downs...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som også frykter slike syndromer? Er 22 år og frisk som en fisk... men vet jo aldri...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei jeg har ikke ofret en tanke på det, sjekket d alikevel da, men sjangsen er jo ikke så stor...

Skrevet

Det er liten sjanse for det om det ikke er arvelig i familien din, og du er yngre enn 35 år..

Skrevet

Nei, jeg tenker ikke på dette.

Vil selvsagt at babyen min skal være frisk og uten misdannelser som vil gjøre livet hans/hennes vanskelig, men dette er noe jeg tenker veeldig lite på.

Jeg føler veldig på at jeg vil ha MIN baby, akkurat den babyen som er i magen min, uavhengig om h*n er lys, mørk, lang, kort osv.

Skrevet

Takk for svar!

Du som hadde sjekket dette, var det på UL?

Skrevet

Downs og lignende kromosonfeil må sjekkes uke 11-13 på ultralyd + blodprøve (duotest) - i Danmark hvis du ikke er over 38 år eller har f.eks nær familie eller andre barn med Downs. (Da tilbys det i Norge) Duotest viser bare sannsynligheten uansett - for å være sikker må man ta fostervannsprøve - gjøres også bare ved økt sjanse for feil og medfører en liten risikoøkning for senabort.

Skrevet

Ok.. takk for godt svar! Men kan man spørre på UL i uke 13 om man kan se om nakken har normal størrelse... er vel der man kan se det, om den er stor kan det være downs...

Skrevet

Jeg ønsker jo selvsagt at barnet vårt er friskt, men hvis det skulle vise seg å være noe galt, så er ikke downs min største frykt, nei... Mennesker med downs kan jo i stor grad leve med høy livskvalitet. En hjerneskade er en mye mer "usikker" diagnose, hvorvidt skaden påvirker resten av kroppen til barnet - og hvor stor funksjonsevne barnet har, kan jo variere i veldig stor grad. Min største frykt er nok heller at barnet skulle være multihandicappet, og bli låst til en rullestol uten å kunne kommunisere på noen som helst måte. Dét er min største frykt...

Skrevet

Man kan sikkert be om det - det de ser etter er bredden på en væskebrem inni nakken - og ikke egentlig selve nakkefolden. Men husk at denne målingen er usikker - og gir ingen garantier. Denne væskebremmen forsvinner rundt uke 13-14, det er derfor man evt må ta ultralyd før den ordinære.

Skrevet

Hu og hei!

I Sverige sjekker de automatisk hvis du er 35+. De har også begynt med en metode der du ikke trenger å ta fostervannsprøve, som jo kan være litt farlig for bebin. Og grunnen til at jeg vet dette er fordi jeg er svensk og bestevenninnen min er 37 år, gravid og har således tatt denne prøven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...