Gå til innhold

Dere som ikke gir søtsaker, is etc til de små...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hva gjør dere når dere er på besøk hos folk og "alle andre" spiser is eller kake?? Sitter deres da 1-2 åringer og må se på??

(bare lurer etter å ha lest noen innlegg hvor folk som skriver at deres små ikke får smake hverken kake eller is før de er mye eldre etc...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig restrektiv når det gjelder søtsaker til gutten min på 15 mnd.

Hvis vi er på besøk og det serveres kaker, is og lign. har jeg som regel med oppdelt frukt som han får i stedet. Han elsker banan, og da tenker han ikke over at det er noe annet som blir servert. Yoghurt er også veldig populært.

Ellers er jeg jo klar over at han snart vil ønske å smake på det som de andre spiser, og da skal han jo få smake, men da blir det et lite kakestykke - ikke mer.

Etterhvert vil tiden bestemme når vi kommer til å introdusere sjokolade og andre godterier, men det kommer nok til å bli det aller siste jeg introduserer til han. Da skal det også bli helt klart at det kun er lørdag som er godtedagen....

Skrevet

Yoghurt er ikke helt sukkerfritt det heller akkurat.....

Skrevet

Det går ikke i lengden, og når man får nr to går det iallefall ikke.

Jeg var veldig restriktiv/hysterisk med eldstemann (hun er multiallergiker også, så det er mye hun ikke kunne spise), men etter at hun begynte i barnehagen og andremann kom skjønte jeg at hysteri i forbindelse med selskap o.l. bare er tull.

Vi spiser sunt og sukkerfritt i hverdagen, i bursdager i barnehagen har vi med fruktsalat, så om vi blir tilbudt kake e.l. i selskap eller borte på besøk sier vi jatakk og spiser:-)

Skrevet

Vi har et vennepar som er det jeg kaller hysteriske eller var når det gjalt søtsaker, is, kaker osv.. Eller dem var veldig strenge hjemme, barna fikk aldri smake på noenting. Dem var her på bursdag for et år siden - og jeg må si jeg blei sjokka. Barna dems fikk da smake på det som stod på bordet, og dem skulle få smake brus for første gang. Barna var da 2 og 3,5 år - dem tømte kakefatet og drakk brus som bare det. Her i huset får dem smake når det står på bordet, litt nam nam på lørdager - is om sommer osv.. Men vi har ellers et variert og sunt kosthold. Så når vi er borte på besøk eller har besøk står dem ikke oppå kakefatet og sikler, dem får ta litt på fatet og litt i glasset også kose vi oss med det..

Skrevet

hehe....godt sagt, anonym 13.59.

Det er faktisk det som også skjer med unger i tenåringsalderen som har blitt nektet eller hatt et ekstremt restriktivt forhold til ulike søtsaker, matvarer i oppveksten. Bare at da kaller man det bulimi....hehe.

Skrevet

Ja, min første satt bare og så på at vi andre spiste is, kaker og sjokolade. Hun var kjempefornøyd med å få frukt, rosiner eller en yoghurt istedet. Nå er hun 4, og spiser ennå bare små mengder av godteri og godsaker, hun er rett og slett ingen søtmons. Yngstemann, 21 mnd, får ytterst små mengder med søtsaker, han også. Og det er faktisk ikke noe problem at den minste "tigger" om det vi andre evt. har. Også han er fornøyd med pærer, banan el.l. Det hender han får en smak dersom han er helt "på tigger'n", men da nøyer han seg med en smak, og det er det. Her har vi ikke innført lørdagsgodt til den eldste ennå, og har ikke planer om det ennå heller. Ja, det hender vi har vaffel til kveldsmat en sjelden lørdag, og da er det fest. Men det er da jammen meg begrenset hva små mager klarer å ta imot av vaffel også. Godteposer som den eldste har med seg hjem fra barnebursdager, presterer hun å legge igjen eller glemmer den helt etter at hun har kommet hjem. Tror ikke hun helt skjønner stasen, jeg.

Skrevet

Og så går vi en runde til med denne.... Nei, DET gidder jeg ikke. Tror snart jeg DRITER i hva andre sine unger får i seg, så skal jeg passe på mine.

Skrevet

De ungene som har det strengt hjemme blir verstingene...

Har mange eksempler blandt venninner.

Hun som ikke fikk noe godteri hjemme spiste massssse og da mener jeg masse godteri så fort hun hadde tjansen. Og det kunne gjerne bli hver dag.

Hun som aldri fikk lov til noenting i tenårene var den som alltid og jeg mener alltid var bøttefull på fest.

Jeg er en sånn som er eksremt restriktiv, jeg har kokt egen grøt til gutten min og holdt ham unna halvfabrikat og annet kjipt som fins i bl.a kjøpegrøter og jeg lager kjempesunn mat hjemme. Om vi er på besøk hos noen og det er kake, og vi andre spiser, så selvfølgelig får han smake. han har da ikke blitt avhengig av den grunn! Frukt er også søtt, og jeg tror ikke enn så lenge at han skjønner forskjell på en kake og en banan, annet enn at når VI spiser noe så vil jo han også ha det.

Kjenner mange som gir barna sine altfor mye sukker, de blir hypre og ikke særlig trivelige å være sammen med.

Men det fins da sunn fornuft jenter. alt med måte...

Skrevet

Tror mi tulle på 17 mnd har smakt på nesten alt der er av søtsaker.Men da mener jeg SMAKT!Ikke spist en hel masse å ikke hver dag:)

Skrevet

Min får veldig lite godis og is og brus og søtsaker... faktisk ingenting til daglig, men får en kornmokjeks fra tid til annen og spiser frukt så det står etter. To grunner til dette: 1) Han er 17 mnd og trenger faktisk ikke masse sukker og godis enda... 2) Han har melkeallergi, så is stopper seg selv, samt veldig mange kaker...

Vi var i bursdag på lørdag og da fikk han skjokoladekake stykke, men etter en firkant var han mer enn forsynt og mer opptatt av å leke. Det samme skjedde de to andre gangene han har fått skjokoladekake, spiser det han orker og det er ikke så mye. Virker ikke som han er veldig misunnelig på de andre barna... Og jeg syntes vel de andre barna virket like lite interessert i kakene, leker var mest moro.

Ser ikke på meg selv som hysterisk, men forstår virkelig ikke hvorfor man skal venne dem til alt det søte? Ett barn som er så lite trenger jo virkelig ikke lørdagsgodt o.l.

En ting er vekt liksom, men hva med tennene osv.. Har ingen planer om å servere ham nugatti etterhvert heller. Tipper han fort nok venner seg til ett normalt forhold til godis....

Skrevet

Min får ikke lørdagsgodt eller noe sånt altså hvis det hørtes slik ut.Men dette temaet kan nok diskuteres i det uendelige.Jeg syntes ikke unger over et år har vondt av å smake.Av min erfaring blir de mindre kresene.De har jo ikke godt av snop hver dag,men en sjelden gang må de jo få lov til å smake..??Det syntes vertfall jeg;)

Skrevet

Å generalisere det til at alle barn med restriktive foreldre når det gjelder snop, blir rabiate og ender opp med spiseforstyrrelser - er en temmelig drøy påstand! Rett og slett sprøyt!

Husk nå damer at barna er forskjellige. Det er faktisk ikke alle barna som VIL smake på alt! Men det er jo klart at om foreldre og søsken driver og tyller i seg snop i ett sett, mens de ser på, ber de nok om å få smake. Spesielt hvis de er vant med å smake søtt fra de er babyer. .

Vår snuppe var knallfornøyd bare hun fikk druer! Frukt er enda en stor favoritt. Hun var vel nesten 16 mnd før hun fikk smake is. Hun får smake kaker og slikt i selskaper, men det virker ikke som hun er så begeistret for det. 'Saft liker hun ikke. Liker ikke sjokolade heller. Så det er ikke alle barn som blir rabiate etter snop, selv om de ikke har blitt tilbydt det i hytt og vær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...