Gå til innhold

Antropologer og demses likemenn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vel neppe den eneste som i vantro og lattermild ser på at japanere, trøndere og sør-amerikanere vrenger seg av latter av de sykeste ting. Hvorfor er humor så forskjellig fra sted til sted? Og finnes det noen slags tverrkulturelle studier med fokus på humor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det finnes en slags universell humor.. Den ondskapsfulle som gjør at vi synes det er hysterisk morsomt å se på folk som tryner og slår seg, gjerne i skrittet.

Gjest sug lut satan i toern
Skrevet

Humor er ikke utelukkende individuelt. Det finnes humorforskning som tilsier at noe går på overraskelse, for eksempel. Dessuten er humor ekstremt kulturspesifikt, vi er ikke så individuelle som vi tror.

Skrevet

Kan ikke huske å ha lest om noen spesifikke undersøkelser, men vil jo tro at selv om humor er individuelt kan man se visse mønstre som viser dominerende trekk for hva som sees på som god humor i ulike samfunn. Men det vil nok også kunne sees innad i et samfunn, bl.a. basert på sosial stand osv..

Skrevet

Klart humor er individuelt, men det er åpenbart at man finner visse fellestrekk innenfor forskjellige kulturer. Døve har for eksempel en annen humorsjanger en hørende sier de jeg kjenner som studerer tegnspråk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...