Gå til innhold

førskolelærer eller sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er fordelene/ulempene mellom du forskjellige utdannelsene?

Hva ville dere valgt og hvorfor?

Hvilket yrke er enklest å kombinere med familieliv?

Klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal bli når jeg blir stor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepleier;

Ulemper ; TURNUS TURNUS TURNUS!!! Dårlig lønn.. Jobbe helligdager.. Vanskelig å gå fast jobb.. iallefall på Østlandet...

Jeg valgte selv Sykepleier.. men angrer...

Ikke såå lett å kombinere med familieliv.. men alt går.. sambo jobber også turnus.. så det blir en utfordring når jeg skal jobbe igjen.. med tanke på kveldsvaker ikke må kræsje.. men en fordel er jo også at når du jobber helg så har du fri en dag eller to i uka.. og kan da tilbringe tid med barna..

Førskolelærer;

Fordeler; dagstilling!!! Slipper å jobbe helligdager! Mindre ansvar enn en sykepleier som regel.

Ulemper; Du har den lønna du har... har liksom ikke muligheter til å jobbe noe særlig ekstra sånn som man kan når man er sykepleier..

Lettere å kombinere med familieliv da du aldri har kvelder, netter, og helger.

Skrevet

Er nok litt subjektiv her når jeg sier sykepleier=) jeg trives veldig godt med det og klarer å kombinere det med familielivet. Jeg jobber bare natt og syntes det er ideelt med små barn. En må være klar over at mange sykepleiestillinger krever turnusarbeid, noe som enkelte kan se på som problematisk, mens andre syntes dette fungerer veldig bra. Fordelen med en jobb som førskolelærer må vel være at det er på dagtid!En stor fordel med sykepleierutdanning, syntes jeg er valgfriheten man har og sikkerheten med at en alltid får jobb=)Lykke til med valget!!

Skrevet

Ja, man KAN være heldig å få poliklinikk jobb.. MEN.. det er IKKE lett.. på poliklinikker holder folk ut lenger.. og det er da ikke like ofte utbytte der..

Skrevet

Har valgt førskolelærer.

Ulemper ved sykepleie vil jeg tro er turnus. Så vil derfor tro at det er lettere og kombinere førskolelærer med familieliv. Akuratt nå tror jeg også det er vanskelig å få 100%stilling som sykepleier, verfall i denne byen.

Tror førskolelærer utdaningen er enklere. (mitt intrykk)

Ikke en dag på jobb er lik.

Dersom man jobber som pedagogisk leder eller styrer, bestemmer man mye selv hvordan man vil ha det på jobb, siden man er "sjef", men dette medfører også mye ansvar. (på en annen måte en sykepleiere)

Lett og ta tilegsutdaninger som feks gslm eller spes.ped som gjør at man kan jobbe med noe annet dersom man blir lei.

Lett og få jobb akuratt nå.

Spø vist du lurer på noe mer:) Jeg er hjemme og skriver oppgave:)

Skrevet

hei til deg ettie! leste tilfeldigvis denne tråden, og da ser jeg at du går førskolelærer utdanningen!! lurte på om du ville fortelle litt om hvordan det er osv?, altså jeg skjønner jo hva det går ut på, mn kanskje du kunne fortelle litt om hvordan undervisningen er osv..... er det vanskelig synes du? masse å gjøre? jeg har planer om å gå det skjønner du:)

Skrevet

Jeg er sykepleier, men må innrømme at jeg har tenkt mye på førskolelærer i ettertid. Fordi jeg vil egentlig jobbe med barn, men jeg synest at det ble tøft å jobbe med veldig syke barn.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å kombinerer turnus med familielivet, men jeg jobber kun 75 % og mannen min har en 8-4 jobb. Akkurat denne helgen har det vært kjempetøft på jobb, jobber på sykehjem. 2 terminale pasienter, masse smerter som har vært vanskelig å lindre, kjempevondt å ha alt det ansvaret og så ikke klare å hjelpe pasienten godt nok. Har følt meg hjelpesløs i helga rett og slett...Ønsket egentlig jeg bare var hun som vasket på sykehjemmet.....

Begge yrkene er nok både givende og tøffe/slitsomme, men som sykepleier, spesielt på sykehjem og i hjemmetjenesten, har du mye ansvar som til tider kan oppleves som tyngende....Akkurat nå er lysten på å bli helsesøster stor....

Skrevet

Turnus, turnus,turns????Er vel hva man legger opp til selv det?

Jeg selv kommer fra en lærerfamilie og er sykepleier. jeg er ikke i tvil om at jeg har valgt rett. Man må nok kanskje innstille seg på turus en periode, men man har så uendelig mange muligheter som sykepleier. Man er også relativt ettertraktet i utradisjonelle bransjer. tenk på alle vidererutdanningsmulighetene. Helsesøster (dagjobb), jordmor...man kan jobbe i bedrifthelsetjenesten (dagtid) Dårlig lønn er ikke et argument i denne sammenheng. startlønn for sykepleiere er nå 288.000, man øker ganske raskt. Vet ikke hva en førskolelærertjener da, men tviler på at startlønnen er høyere. Der hvor jeg jobber har de som jobber turnus et tillegg på ca 6000 pr mnd. Jeg selv tjener ca 420.000 og jobber kun dag. Er ikke såååvanskelig å få seg dagjobb. Du kan jobbe i forsikringsbransjen, som veileder på apotek, ja.....sykepleiere er veldig anvendelige. Hvis du har like lyst på begge håper jeg for din del du velger sykepleier.

Skrevet

Jeg synes du har fått amnge godt svar her. Jeg har bare et argument til som er for sykepleier og det er at det er at du har mulighet til å velge blandt mange videreutdanninger når tiden er inne for forandring og faglig fordypning. Jeg er selv sykepleier og trives kjempegodt:)

Tror det viktigste er at du kjenner etter hva slags område du brenner for, det er tross alt din jobbhverdag det dreier seg om!

Lykke til med valget:)

Skrevet

Det kommer jo an på hva du liker å gjøre da. Liker du utfordringer og varierte dager, så tror jeg nok sykepleier er tingen. Er selv sykepleier så det kan jeg stå for, men kan jo ikke svare for førskolelærere. Tenker du da å jobbe i barnehage?

Jeg har hatt s¨må unger i noen år nå, og synes det har vært veldig godt å komme til en jobb uten unger... Men vi er jo forskjellige da..

Fordeler med sykepleien... som nevnt tidligere.. jobber du feks 75% så har du mye fri og kan evt plotte inn litt ekstravakter når du har overskudd og tid. Det er enklere å ordne seg fri/bytte vakter på dager du har andre planer. Nå jobber jeg på sykehus i en avd med bare sykepleiere så hos oss er det aldri problemer med å få byttet vakter. Og det er kjempefint! Vil jeg ha en uke ferie feks til høsten så ordner det seg lett. Og fordelen med turnus er jo nettopp det at du faktisk har en og annen dag fri i ukedagene.

Selv om det kan være et slitsomt yrke så er det utrolig givende. Liker du som sagt utfordringer og variasjon så anbefaler jeg sykehus som arbeidsplass. Jeg stortrives i allefall. ( kunne aldri jobbet på sykehjem... blir litt for kjedelig for meg..iallefall)

Det var litt reklame for yrket mitt :)

Håper du finner ut av det. Lykke til

Fint å tenke på at man faktisk har reddet liv :)

Skrevet

Jeg er sykepleier , og må innrømme at jeg trives ;-)

Men lønna er dårlig !!! Sorry Aprilbaby , men den er dårlig i staten og dagjobber vokser ikke på trær her jeg bor ! Jeg har max ansinetet + lokale tillegg , og ligger på 320 000 .

Førskolelærerene i kommunen her har startlønn på 340 000 .

Og turnus er både fordel og ulempe , alt etter familiesituasjon !

Skrevet

Jeg jobber i staten jeg. Og har 10 års annesennitet.

Synes ikke det er så dårlig. Ser stadog dagjobber i Sykepleien jeg da, også handler det kanskje om å få en for innenfor også stå på litt til muligheten byr seg. For det gjør den garantert

Skrevet

Jeg er sykepleier og trives! Jobber i fengselshelsevesenet... har todelt-turnus. Pr. dags dato jobber jeg 50%, det betyr 4 kvelder på 6 uker. I hovedsak fri røde dager, men har bakvakt som går på rundgang. Jobber bakvakt (altså hjemme-vakt) hver 6. helg. Lønna er 352 000,- i 100% stilling.

Skrevet

Hvis du leste siste Sykepleien så fulgte det med et hefte fra NSF hvor satsene til sykepleiere i staten ligger på ! Så hvordan du kan tjene ove 400 000 staten på en dagstilling uten ekstra utdannelse , det lurer jeg på , så fortell ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...