Tigermor. Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Vi bor drøye 8 mil ifra sykehuset, og de første 3 milene er ganske dårlig vei. Hadde en relativt kjapp fødsel sist, det tok 6 timer fra riene ble effektive til babyen var ute. Kan man få ambulanse om man er redd for at fødselen går fort når man bor såpass langt unna sykehuset? Snakket med ei i fra samme bygd som meg som fikk ambulanse da hun fødte sist, men vet ikke om hun fikk det pga fare for rask fødsel eller om det var fordi at hun hadde litt fødselsangst..... Ser for meg at det må være mye bedre å ligge i en ambulanse med rier enn å sitte krokbøyd inni en trang personbil...! Man vet jo heller ikke på forhånd om fødselen blir kjapp eller tar lang tid heller da, kanskje dumt å få ambulanse hvisst man ikke har behov for det!
Adriansmor med tulla Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 du har krav på ambulanse...det sier jm har åsså at hun anbefaler heller det enn å kjøre privat... her er det en time til nærmeste sykehus.... bare å ringe det.. har åsså termin i desember.. ikke så kjekt å kjøre selv midt på vinteren.. lykke til=)
Mamsen&2Gull Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Jeg har 1,5 times kjøring til sykehuset. Sist bestilte JM ambulanse, pga at jeg hadde vannblære.. Og sprakk den, kunne det bli fødsel ganske kjapt. Jeg følte det ikke var nødvendig med ambulanse, og hadde forberedt meg på at jeg og sambo skulle kjøre sammen. Men synes det var greit siden det kunne bli fødsel på tur til sykehuset, noe det ikke ble:) Men alle har vel krav på ambulanse, uansett vær og vind:)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Jeg tror JM kommer til å vurdere dette ut ifra situasjonen når du ringer:o) Jeg er også ganske sikker på at man ikke kan "kreve" ambulanse, men at denne avgjørelsen tas hos det aktuelle sykehuset. Hvis jeg var deg ville jeg ihvertfall reist nedover mot sykehuset med en gang du kjenner riene denne gangen, og ikke nødvendigvis vente til det er 3-4 minutter mellom hver rie:o) Dersom det ikke er mye å gjøre på sykehuset når du er i fødsel, og det er en ledig ambulanse kan det jo hende de sender en uansett. Det er jo ikke akkurat kjempegøy å sitte rett opp og ned i en bil mens man har rier;p hehe..
Tigermor. Skrevet 24. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2007 Husker ifra forrige fødsel at rier i bil ikke er særlig godt nei, forrige gang hadde vi bare 10min biltur til føden men de få riene jeg hadde på vei dit var VONDE!! Godt å vite at man får ambulanse om man føler behov for det! Tror heller ikke at den vordende far er en særlig trygg sjåfør når dama sitter i pasasjersetet og vrir seg i smerter!!
ambumamma Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 det er vel bare å ringe 113 når det står pådet,så får du det hvis det er kapasitet til det. men ang. komfort så er det ikke godt å ligge på de bårene heller kan jeg fortelle deg. der jeg jobber er det tre ambulanser, og guri så mye rart folk får ambulanse for, så du får nok det når du skal føde skal du se. men som sagt må det jo være noen som er ledig. og av erfaring er det noen ganger rett og slett raskere å kjøre selv, innen ambulansen er hos deg hadde du jo vært halveis allikevel.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 Ja, vi hadde 15 minutters kjøring sist, og mannen var ikke akkurat høy i hatten der jeg lå og vred meg i passasjersetet:oD haha.. Vi får krysse fingrene og håpe på det beste (dvs at det er en ledig ambulanse så mannen din slipper å kjøre av veien.. hehe). Lykke til!! =)
Tigermor. Skrevet 24. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. september 2007 Nei med tanke på komfort så hadde vel det beste vært å holdt seg hjemme i senga =) Men tanken på en hjemmefødsel frister ikke så veldig mye det heller, føles tryggere å være på føden! Heldigvis er ambulansesentralen 3 mil herifra, så om det skulle gå knallfort og vi ser at vi har behov for assistanse så går det jo an å møte dem på vegen! Fødsel er jo uhyre vanskelig å planlegge så vi får bare ta det som det kommer =) Men veldig greit å vite om alle alternativene på forhånd så man slipper å tenke så veldig mye når man plutselig står i en vanndam med tette rier =) Er ikke bare bare å få mannen til å ta seg av tenkingen heller...da kan mye rart skje =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå