tonebf Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 jeg har altid hatt lyst til og utdanne meg til og bli barnevernspedagog... men nå begynner jeg og helle mer og mer mot sykepleien faktisk.... er det et tungt yrke? hva er deres hovedoppgaver? noen som har lyst og fortelle meg litt? takk =))
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Det du bør vurdere seriøst, er om du som er alene faktisk er klar for å jobbe turnus. Dvs. måtte jobbe hver 3.helg (er du heldig opererer noen arb.givere med hver 4.helg), kveld og regelmessig måtte jobbe helligdager som juleaften, 17.mai, pinse, nyttårsaften, påske m.m. De færreste får jobb på poliklinikker som kan gi kun dagtid-jobbing, siden dette er populære jobber som har lite gjennomtrekk av arb.kraft. Nevner dette, da det i lengden kan slite veldig på å måtte være borte regelmessig fra barna/barnet, slik som turnusjobbing innebærer. Når man er alene om omsorgen, så blir det i tillegg en ekstra-belastning å måtte "sette ungen din bort til fremmede" alle disse kveldene og helgene, dersom du ikke har besteforeldre i nærheten og som er villig til å passe barnebarnet sitt så ofte. (I tillegg kan det være du trenger pass tidlig på morgenen, siden ikke alle byer har barnehager/SFO som åpner så tidlig som du begynner på jobb på dager med dagvakter) Har selv erfaring med turnusjobbing når du er alene om omsorgen, uten nært familienettverk. Det innebar at jeg måtte annonsere etter barnepass, hvilket i praksis betydde at jeg måtte overlate 5 - 6 åringen min til 16-17 år gamle jenter..Ikke noe galt å si om jentene konkret, men ikke nødvendigvis at de har den modenhet til å kunne ivareta middagslaging, lekselesing og etterhvert små og store problemer knyttet til hverdagen og vennskapskonflikter m.m., samt være konsekvent ved legging ol. Det ble dessuten et problem at mange sluttet etter en stund, for hvorfor jobbe til den dårlige lønna jeg hadde råd til å betale og attpåtil måtte binde seg fast til bestemte kvelder og helger, når man kan få seg ekstrahjelp i f.eks butikk, få bedre betalt og selv kunne bestemme littt mer hvilke dager det passer å jobbe? Så for oss var det vanskelig med å all gjennomtrekken av barnepassere. Og så har du det at ungen din ikke nødvendigvis syns det er så stas at du er borte på slike dager ol, fordi fraværet ditt blir forsterket av at han/hun faktisk ikke har en annen forelder hjemme (slik samboende/gifte har) men i stedet blir passet av en "fremmed". Er klar over at enkelte arbeidsgivere kan være snille og gi tilpasset arb.tid i den forstand at noen gir lov til å komme litt senere f.eks på morgenen, slik at man iallfall kan få levert i barnehagen. Men du har jo fortsatt kveldsvakter og helgevakter som du må jobbe. Og man bør ikke basere seg på at du er så heldig. I tillegg er det jo et tankekors at slik tilpassning nødvendigvis betyr merbelasning på den resterende arbeidsstokken, da det er rapporten som vakta starter med, samt morgenstellet som kreves mest tilstedeværelse (eller var vel ikke riktig ord, men iallfall er det rapporten som danner best grunnlag for hvordan man planlegger resten av dagen, selv om mye selvsagt kan endre seg i løpet av dagen. Og morgenstellet krever rett og slett at flest mulig hender hjelper til, skal man komme i mål i rimelig tid for pasientenes sin del). Ellers er det selvsagt mye positivt å si om yrket også. Er sykepleier selv, men er nå heldigvis ikke lenger alene om omsorgen lenger. Det tror jeg faktisk ikke jeg hadde greit å gjennomføre en gang til- altså det å kombinere turnus med aleneforsørgerrollen - når jeg tenker på hvor det slet psykisk på meg å få alt til å gå rundt og samtidig grue meg for hvor lang tid det tok før jeg måtte ut på barnepasser-markedet igjen....
tonebf Skrevet 24. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2007 tusen takk for et langt og godt svar =)
Ella28 Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Jeg er sykepleier og er alene med tre barn,jobber ca 60% og mottar OS i tillegg. De to minste går i barnehage og eldstemann går på skole. Jobber hver tredje helg. Jeg har bedt om å få minst mulig kvelder,og har bare to-tre stk i løpet av seks uker. Jobber på en veldig spennende og utfordrende avdeling med alt fra mage-tarm,gynekologi,trafikkulykker,urologi,infeksjoner,sår osv. Har jobbet på et sykehjem før,det var ikke noe for meg. Men der jeg jobber nå,kjenner jeg at jeg virkelig får bryne meg på nye ting hver eneste dag! Det som er fint med sykepleien,er at man kan velge mellom utrolig mange spesialområder,og ulike arbeidsplasser: du kan feks jobbe med psykisk syke barn,ungdom,voksne eller eldre,du kan jobbe på sykehjem eller i hjemmesykepleien,på helsestasjon som helsesøster eller fødeavdeling som jordmor,som vanlig sykepleier på en medisinsk,kirurgisk,ortopedisk,gynekologisk eller annen avdeling,som spesialsykepleier i operasjon,anestesi,psykiatri osv osv osv. Du kan stadig utvikle deg,og velger du en spennende arbeidsplass er det svært vanskelig å gå lei. I såfall er det bare å søke på en totalt annerledes arbeidsplass,med helt andre oppgaver og pasienter! Det er jo dette med turnus,men det kan jo også være en fordel- man får endel tillegg,og har man noen som kan passe barna i ny og ne,går det fint med enkelte kveldsvakter og evt nattevakter. Jeg synes det gjør jobben enda mer variert jeg! Der jeg jobber er jeg enten "ute" i avdelingen med pasientene,og tar stell,servering,sårskift,mobilisering,forberedelser til prosedyrer og operasjoner,observasjoner,kontakt med pasient og pårørende osv,eller jeg er "inne" og har legevisitten,teamlederansvar,medisiner,dokumentasjon,kontakt med hjemmesykepleien osv. Det handler vel om å finne en arbeidsplass med et område du trives i,uansett er valgmulighetene mange! Så...der fikk du litt reklame for sykepleier yrket;)
Matja Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Jeg har en venninne som er sykepleier og alene med 2 barn. Hun har ingen problemer med dette, men trenger jo selvfølgelig litt hjelp innimellom. Selv er jeg førskolelærer, men jeg trenger jo en del hjelp innimellom jeg også! Syns du skal utdanne deg til det du vil. Det er ditt liv, tross alt! Dessuten er det mye styr i alle jobber, og det er vel bedre å ha en mamma som gleder seg til studier og jobb, enn en som jobber i kassa på Rimi bare fordi hun ikke skal jobbe turnus?? Hva med dem som allerede er sykepleiere når de får barn da??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå