Leirha Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 Jeg vet jo selvfølgelig at man ikke skal røre alkohol når man er gravid. Før sa leger at "joda...et glass vin til dagen, eller jhvertfall et i uka går så fint då", men dette har de gått helt tilbake på... INGEN alkohol når man er gravid. Men jeg lurer på, siden det er så hysterisk, er sjokolade med alkohol også regnet til dette? Som typisk plammen i madeira ala sjokolade? Føler dette er et hysterisk spørsmål, og jeg er ikke så hysterisk av meg (tror jeg) men jeg lurer vell mest av nysgjerrighet. Legen min er av gamletypen "ta et glass vin i uken", så han nytter det ikke å spørre ;P Og videre... Jeg trodde det var almenkjent at gravide skulle holde seg unna alkohol. Men nå hørte jeg nettop at de skulle tilføre advarsel på øl og vin og andre alkohlholdige drikker (akkurat som på røyk) at dette er skadelige for gravide. dette var i land i Europa (ikke Norge da, da vi faktisk vet sånn), man lærer visst hver dag....
Erisa* Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 I en del europeiske land er praksisen med et glass om dagen faktisk fremdeles skummelt vanlig, så det er mer nødvendig med info om det der enn i Norge, har jeg hørt... Ang plomme i madeira, så tror jeg ikke jeg hadde brydd meg om det. Det er da vel så lite at det ikke kan skade.. selvfølgelig er det ikke bra å spise mye av det, men det gjelder jo for sjokolade generelt også Men jeg tror ikke jeg ville sagt nei til en sjokolade (hvis jeg ikke hadde vært allergisk mot marsipan, altså...) Men jeg drikker ikke et halvt glass vin en gang! Er uansett litt forskjell på å drikke vin, som har over 10% alkokhol og ikke mye annet som brytes ned samtidig, og sjokolade med fett og sukker og bare bittelitt alkohol.
sunshine2 Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Jeg vil bare si at jeg konsekvent holder meg borte fra alkohol i svangerskapet. Liker godt å ta meg et glass vin i helgene når jeg ikke er gravid, men jeg ser det ikke som et stort tap at jeg holder meg borte i 9 mnd. De (legene osv) sier jo også at en aldri kan vite... Dersom en får et barn med skade og en har drukket under svangerskapet. Så for min egen samvittighets skyld holder jeg meg borte! Men nå skal det være sagt at jeg kjenner flere som drakk alkohol under deres svangerskap og det gikk bra.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Tanten min er spesialsykepleier jobber på Blå Kors (klinikk for rusproblemer), og hun mener at man aldri bør røre alkohol i det hele tatt i svangerskapet. Hun mener at til og med bare ett glass kan være skadelig. Man vet liksom aldri hva som utvikler på babyen seg akkurat i den perioden man tar det ene glasset med vin, og dette kan føre til små eller større skader. Selv ville jeg ha holdt meg unna sjokolade med alkohol, samt sauser med vin i osv, men det er min personlige mening. Mener ikke å høre hysterisk ut eller noe, men er det ikke bedre å være på den sikre siden da enn å lure på om det var det som hadde skylden hvis noe skulle gå galt med babyen? Selv har jeg ei venninne som hadde ei mor som drakk under svangerskapet og hun ble født med hjerteproblemer og bruker nå i dag pacemaker. Hun har vært gjennom flere omfattende operasjoner. Man kan se på noen folk at de har alkoholskader fra mors liv, og kjennetegn på dette kan være markerte ansiktstrekk som utstående øyne og oppstoppernese. Lærte om slike alkoholskader ettersom det har vært pensum i den utdanningen jeg har tatt.
Kamel*Jente150408*:) Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Om man spiser sauser med vin i så har all alkoholen fordampet under tilbredningen. Du kan trygt drikke en liter vinbasert saus og blåse grønt umiddelbart etterpå. Bare for å få det på det rene:) Er ellers enig i null alkohol under svangerskapet, men en plomme i madeira kan vel ikke skade når du kan kjøre bil etter du har spist en??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå