Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 Hadde jeg vært alene hade jeg fått ca 7000 kr i fødsels penger fra jobben..Ca 7000 kr i overgangsstønad..Den starter på 10300 kr men reduseres etter hvor mya du har jobbet.5000 kr ca fra lånekassen da jeg er student itillegg på deltid..Dobbel barnetrygd på ca 1900 kr.. Ikke lite asså....Skjønner at folk lurer systemet..Er snakk om 20 000 kr i mnd dette..
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 men så har de heller ikke en partner å dele utgifter og ansvar med da...
Kristin* Skrevet 23. september 2007 #3 Skrevet 23. september 2007 Også må du betale ALT selv. Ingen å dele huslån / husleie med, strøm, telefon, klær, mat, barnenhage, evt. bil etc. etc. Så jeg tror ikke en alenemor kommer bedre ut av det enn 2 foreldre med vanlig jobb.
pandabjørn Skrevet 23. september 2007 #4 Skrevet 23. september 2007 jeg er glad jeg har samboer og ikke er alenemamma! greit at alenemammaer får mye penger i mnd, men så er ikke penger alt her i verden heller synes jeg..... må tenke på at det er mye mere slit for de som er alene med babyen, og de får sikkert ikke så mye "fri" fra babyen på mange år, om de ikke har familien 5min unna da!
mini07 Skrevet 23. september 2007 #5 Skrevet 23. september 2007 Nå ja... Jeg fikk ikke overgangsstønad, ikke fikk jeg noe ekstra fødselspenger fra jobben og ikke fikk jeg noe fra lånekassen da jeg ikke var student. Da jeg skulle tilbake i jobb etter endt permisjon, kunne jeg ikke gå tilbake til den stillingen som jeg hadde, da den krevde at jeg var tilgjengelig på jobb også utenom barnehagens åpningstid. Det resulterte i at jeg da naturlig nok gikk ned i lønn. Jeg fikk stønad til barnetilsyn, men var også alene om alle utgifter. Så 20 000,- ekstra i mnd så ikke jeg noe til. Jeg har klart meg fint, men synes det blir veldig feil å ikke unne alenemødre det de har krav på, for det å være alene med barn er ikke noe lukurativt.
Tre tette! *07+10+11* Skrevet 23. september 2007 #6 Skrevet 23. september 2007 jeg får ingenting fra lånekassen, og heller ikke fødselspenger siden jeg ikke har hatt fast jobb. regner m å få ca 12-13.000 i mnd. må bare si at d er utrolig hardt å vare gravid alene. har ingen og klage til eller som ligger å kjenner og tar på magen + at man går gjenneom et helvete m barnefar. konstant krangling. er langt ifra lett. trur ikke hvem som helst kunne greid d. men er helt klart verdt d:)
alines Skrevet 23. september 2007 #7 Skrevet 23. september 2007 Jeg unner alenemødre hver en krone de kan få tak på.... )) Jeg blir helt sjokkert over misunnelsen fra andre.... Takk gud for at jeg har en samboer som er der for meg både økonomisk og ikke minst kan dele gleder og sorger med som mor og far sammen.... Derfor mener jeg at litt ekstra økonomisk hjelp er det minste man kan gjøre for alenemødre.... Nei blir provosert av andres misunnelse... Stå på alenemødre, og få det dere har krav på.....
Frukten og To små Skrevet 23. september 2007 #8 Skrevet 23. september 2007 de får mye, og jeg gir gladelig skattepengene mine til de!!! heller de en visse andre! lurer systemet?!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #9 Skrevet 23. september 2007 Jeg er ferdig utdannet og jobbet i mange år, så jeg er oppe i topplønn. Siden jeg skal ha 54 uker perm. og 80% utbetaling får jeg søte 1000,- i overgangsstønad. Den blir det slutt på når jeg begynner å jobbe fullt etter perm. En ekstra barnetrygd på 940,-. Bidrag fra far på 1500,- (jeg tjener litt mer enn ham og han har barn fra før som han betaler bidrag til). Jeg har hus og bil som jeg betaler lån og forsikring på. Lånet utgjør ca. 5700,- og forsikringen ca 1000,-. Strøm, kommunale avgifter, telefon etc. kommer i tillegg. Også har jeg 2 barn fra før som skal ha sitt. Musikkskole og div. medlemskontigenter og bursdagspresanger til klassekamerater etc. koster en del i tillegg til klær og mat for oss alle. Faren deres betaler ikke bidrag da barna er omtrent like mye hos begge. Så slik jeg kan se det ville du hatt en mye bedre økonomi enn meg, og burde satt av et solid beløp i måneden til trangere tider (for de kommer!!!). Apropos 5000,- fra lånekassen; -er det snakk om lån eller stipend? Lån er jo ikke inntekt eller noe du "får", kun et lån som skal tilbakebetales. Stipend på 5000,- pr mnd er litt av en luksus. Slike ordninger fantes ikke da jeg studerte...?
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 24. september 2007 #10 Skrevet 24. september 2007 det første året vet jeg man får noe de kaller fødselsstipend.. det ligger vel på en 3000,- mnd. er iallefall det jeg får tror jeg, og jeg bor med pappaen også. men lånekassen har mange forskjellige ordninger. på lanekassen.no står det
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #11 Skrevet 24. september 2007 Synes at alenemødre får det de fortjener å få. De er tross alt helt alene med den lille og har bare sin egen inntekt å leve på. Ville du heller ha byttet ut et stabilt kjærlig hjem, 2 inntekter og noen som er villig til å dele hverdagen og ansvaret med deg, for å få litt mere penger? Rart at det går ann å være misunnelig på en alenemor. Finnes sikkert de som utnytter litt denne situasjonen om "later" som om man bor alene osv, men dette har jeg null respekt for. De som bor helt alene med småunger og har alt ansvaret selv fortjener absolutt alle penger de kan få.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #12 Skrevet 24. september 2007 Det er nok ikke alle som får riktig så mye, men de er vel fortjent hver en krone!!!!!!!
Bdancer Skrevet 24. september 2007 #13 Skrevet 24. september 2007 Men det er allikevel mye mindre enn å ha 2 inntekter. Vi har vel over 35000 i måneden +1900 i barnetrygd... Men hvis man er alene, sender man en ekstra søknad om ekstra stønad? Ser ikke det står noe om sivilstatus på de "vanlige" papirene man sender inn...
Tutten-tei Skrevet 24. september 2007 #14 Skrevet 24. september 2007 Og hva er 20000?? Jeg og samboeren min har til sammen utbetalt ca 30000 på de samme utgiftene som jeg hadde før, og da jobber jeg bare 75%! (Var alene m førstemann i litt over fem år) Jeg hadde vel ca 17-18000 utbetalt de årene, og levde så absolutt ikke fett! Greide oss, men det var ofte ganske så vanskelig. Dessuten var jeg helt alene om ALT! Gutten min var mye syk, med sykehus og hele pakka, og da var jeg alene. Når jeg var syk, var jeg alene. ALT som skjedde med gutten var mitt ansvar, og jeg hadde ikke noen mann å dele verken gledene eller sorgene med.. Derfor er det ikke så flott å være alene nei!!!!!!! Er sjeleglad for at situasjonen min er annerledes denne gangen!
Gjest Skrevet 24. september 2007 #15 Skrevet 24. september 2007 det er ikke alle alenemødre som får like mye som du beskriver. ei venninne av meg er alene med barnet sitt, og ho er student. ho studerer 50% så ho får ikkj så mye fra lånekassen, ho kan ikke ta seg en jobb etter skolen for da må ho vær hjemme med barnet sitt, så får ho ikke dobel barnetrygd, så det er ikke alle som får like mye som du beskriver. jeg beunderer dem som er alene om omsorgen, dem er helt fantastiske, er ikke alene og tror ikke jeg ville klart å være alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå