Gå til innhold

En oppmuntring til dere som ikke har født ;)


LaMadre

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mandag den 17.09.07 kom vår gutt til verden, og jeg hadde en veldig fin fødsel. Med første barnet tok fødselen 2 døgn og var såpass vond at jeg som mange andre tenkte at "dette skal jeg ikke gjøre igjen".

 

Tre og et halvt år etterpå var det altså igjen tid for fødsel med mitt barn nummer to, og dette ble en helt annen opplevese. Jeg hadde lest boka "fødsel uten smerte", og klarte å få full kontroll på riene ved hjelp av pusting. Dermed gjorde riene nesten ikke vondt, så jeg trodde jeg hadde lenge igjen. Vi kjørte likevel til sykehuset og fikk med en gang konstatert full åpning, så da kom vårt lille vidunder ut på en halv time.

 

Det eneste problemet var at riene nesten forsvant da de tok vannet, men da fikk jeg en sprøyte som satte i gang riene igjen. Da var det bare to pressrier, så var han ute. Og han var ikke noen liten kar, 4.040 gram, 54 cm lang og med en hodeomkrets på 37.

 

Denne fødselen gjorde nesten ikke vondt, og det tror jeg skyldes at jeg pustet riktig og klarte å slappe av hele veien. Så til dere som ønsker en naturlig fødsel, kan jeg bare anbefale pusting og avlsapning på det sterkeste. Rett etter fødsel kunne jeg også bevege meg nesten uten smerter, i motsetning til forrige gang hvor jeg nesten ikke klarte å røre meg i senga etterpå.

 

Tenkte jeg bare skulle dele dette med dere som sitter og venter på deres tur. Fødsel trenger altså ikke å være så vondt..! Lykke til alle sammen!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en utrolig flott fødsel du hadde da=)

Gratulerer så mye med lille nurket=)

kose dere masse fremover=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for flott tips:)

Var det sånn pusting som det står i noen av svangerskaps bøkene? Inn gjennom nesen og ut gjennom munnen? Også at en slapper av og har slapp hake osv?

Vil gjerne høre mer om denne puste teknikken:) Har prøvd å øve meg litt og hver gang blir jeg utrolig døsig og begynner å gjespe... Vet ikke om det er poenget, men.

 

Vel, 3 dager igjen til termin:)

Gratulerer kjempe masse;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk!

 

Pustingen er inn gjennom nesen og ut av munnen, men veldig hurtig. Det som er viktig er at du begynner denne pustingen før rien kommer, så du må liksom legge merke til hvordan kroppen oppfører seg rett før rien. Det kan være at smerten begynner i ryggen eller at du kjenner ekstra spark eller strammere mage rett før. Hvis du ikke kommer i gang med pustingen før rien er ordentlig i gang, hjelper det nemlig nesten ikke. Likevel kan du ikke puste sånn hele tiden, du må hvile deg ut mellom riene.

 

Jo sterkere riene er, jo hurtigere og kraftigere må du liksom puste. Har ikke tenkt noe på hvordan haka er, men du kommer definitift ikke til å bli døsig under riene..! ;)

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...