Gå til innhold

Epidural....blir fødsel helt smertefri fra den blir satt ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såfremt epiduralen blir satt i tide og riktig ikke minst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, neida det blir den ikke! Men mye mindre smerte da! Anbefales av meg iallefall!

Skrevet

et godt råd, få den satt før fødselen har gått for langt. jeg hadde 8cm åpning da jeg fikk min, men det var for sent, så den dempet ikke smertene et gram. men den satte fart i fødselen slik at pressriene kom raskere. snakk med dem på føden og få dem til å si fra før det er for sent. var ganske kjipt å tro at smertene skulle lette, og så skjedde det ikke noe!

Skrevet

Jeg fikk epidural da jeg hadde full åpning, og pressriene var såvidt begynt. Det tok bort all smerte. Presset i over 2 timer og det gjorde ikke vondt før babyen sto med hodet i åpningen.

Det var ikke meningen at epiduralen skulle settes så sent, men jeg åpnet meg fra 4 - 10 cm på en knapp halvtime. Og Jm ville ikke høre på meg da jeg sa at jeg måtte presse mens anestesilegen satt epiduralen. Men Epiduralen var fantastisk, duppet til og med av mellom et par rier :)

Skrevet

Ikke smertefri for min del heller, men mer utholdelig. Og ikke minst praktisk da jeg måtte på opr.stua etterpå for å sy oen rifter, da fikk jeg bare morfin på epiduralkateteret og slapp narkose.

Skrevet

For meg var det å gå fra masse smerter til ingen. Men kan ha sammenheng med at riene mine avtok voldsomt.

Jeg hadde i forkant bestemt meg for at jeg skulle ha epidural. Men frem til 8 cm åpning gikk fødselen strålende greit uten.Etter det gjorde en gammel skade at jeg måtte ha litt smertelindring... og så endte fødselen i keisersnitt. Men jeg tror jeg vil anbefale deg å se ann først om du trenger før du får det. Jeg hadde mye mer kontroll i forkant og kunne jobbe mye mer med riene.

Skrevet

kan min epidural ha blitt satt feil? fikk riene gjennom ryggen etterpå, og det ble ikke bedre! begynner å lure nå når jeg hører hva dere har opplevd..

Skrevet

FIkk epidural når jeg hadde 4 cm åpning. Kjente så og si ingenting frem til full åpning, sov meg gjennom det hele:-) MEN, når vesla skulle presses ut, koblet de av, så da hjalp den ikke.

Skrevet

epuduralen tok toppene på mine rier, fikk pressrier etter en time

Skrevet

tja. jeg kjente ingen forskjell etter jeg fikk epeduralen.Men fikk den satt 20 min før jeg begynte å presse så kanskje det har noe med saken å gjøre. Husker jeg prøvde å lure megselv, si til megselv, "nå kjenner jeg at den virker " he he.

Men er ganske irritert , den ødela pressriene mine. Og hadde ikke trengt den uansett, så hvis bare jordmor hadde kjent på åpningen min før de satte den så hadde vi jo vist hvor langt jeg var kommet..Kunne kanskje ha sluppet vakuum ( men kanskje ikke, tulla var stjernekikker med en hånd oppe med hodet.).

Skrevet

Virker som det er veldig forskjellig dette. Min erfaring er at det tok toppene av riene... så hjalp litt. Men fikk beskjed da den ble satt at den kom ikke til å hjelpe mot utpressingen. Tidligere bedøvde de "alt", men det har det sluttet med (iallefall på rikshospitalet) fordi da klarer ikke folk å presse. Selv om det ikke hjalp så mye, så var litt bedre enn ingenting.. kommer ti å be om det neste gang også! Lykke til.

Skrevet

Tja... Kan bli smertefri, men trenger ikke..

Da jeg fødte eldstejenta, så kjente jeg INGENTING etter at epiduralen ble satt på 4 cm åpning. Kjente heller ikke pressriene, den satt altfor godt på meg den gangen. Det hele endte med vakuum for å få vesla ut.

Nå, da jeg fødte minstejenta, så kjente jeg fortsatt litt smerter etter at den ble satt på 2 cm åpning. Tok ikke bort pressriene og hun ble født uten hjelp..

Skrevet

Jeg kjente ingenting når de hadde satt epiduralen, det var helt fantastisk. De skrudde den av når jeg hadde full åpning da, så den hjalp ikke på pressriene.

Skrevet

ble satt her ved en ca 7 cm å den ble satt for langt ned så funka ikke:( føltes litt bortkasta å få den da det var like vondt.. men blir den satt riktig skal det visst være ganske bra.. har jeg hørt:)...

Skrevet

Den tok bort smerten foran, men da kjente det ut som om han skulle komme ut rompa isteden;)

Den var nok god å ha epiduralen, jeg har ikke født uten, så jeg har ikke den til sammenligning, men syntes den var pyton å få satt inn da,au au.

Jeg hadde lystgass i tillegg.

Skrevet

Er kjempeglad for at jeg fikk epidural, fødselen bynte halv ett ¨på natta, og fikk epidural kl ni, var dødssliten og overtrøtt da. Den tok all smerte etter en bitteliten stund. Jeg sov faktisk en times tid etter det. Våknet av at det presset der nede. Hadde ingen smerter under fødsel og når jm sydde kjente jeg nesten ingenting. Jordmor sa etterpå at epiduralen må ha funket helt perfekt på meg.

Skrevet

funket altfor bra for meg. I et par timer kjente jeg ingenting, det var ikke meningen. Jeg ville de bare skulle ta toppen av riene, syntes ikke det var såå forferdelig vondt. Men jeg trengte så en pause for riene kom på løpende bånd i maaange timer.

Men fødselen stoppet da litt opp og forlenget det hele med epudural. Han kom med vakum da, det kan være et resultat av epudural fordi du ikke kjenner pressriene like bra. Kjente ikke noe stort til vakum heller, jeg tror epuduralen var gått tom da..

Skrevet

absolutt ikke - jeg fikk satt det på 3 el 4 cm - og det var helt himmelsk!!! hadde det ganske så behagelig frem til full åpning - så jeg rakk å "hvile" å sanke krefter før pressingen. Det min jm sa var at epiduralen ikke demper nedpress smertene, så når det nærmer seg full åpning og tid for å presse så vil det gjøre vondt okke som...derfor de ofte slår den av når det er på tide å presse.

Jeg vil absolutt anbefale epidural - syntes det var herlig!:) hadde jeg ikke fått det ville jeg måtte stå gjennom hele fødselen - hadde ikke sjangs til å sitte eller ligge- jm så dette og bestilte epidural nesten med engang jeg kom. (spurte meg om jeg hadde veldig sterke motsetninger mot å få dette, for hun mente det ville være best for meg...) jeg tenkte badekar...men det gikk visst så fort så hu sa jeg ikke ville rekke å styre med det...

Skrevet

Min erfaring med epidural er ikke så positiv. Ville ikke ha det i utgangspunktet, men ble overtalt pga stjernekikker og igagsetting. Synes ikke det var vondt å få den satt, men den hadde veldig liten smertelindrende effekt. Ga litt pauser mellom riene bare. Var usikker etterpå om h\jeg er utrolig pysete, hvis det er så vondt MED ep., hvordan er det da uten? Men nå har jeg født nr 2 uten, og kan skrive under på at min epidural ikke virket som den skulle- for smertene var helt like...Tror nok det skjedde en feil. De skrudde opp og skrudde opp, og jeg fikk mange sånne støt-doser, men det hjalp fortsatt ikke.... Og så måtte jeg ligge hele fødselen selv om jeg hadde full førlighet i beina, det var jeg ikke noe glad for.

Skrevet

Jeg syns ikke det...men det ble mye bedre:o)

Under første fødselen sov jeg gjennom endel rier etter epiduralen ble satt:o)

Under andre fødselen syns jeg ikke den tok så veldig mye av smertene og pressriene satt inn rett etter jeg fikk epiduralen, og den tar jo ikke disse. (hadde da 5-6cm åpning).

Skrevet

Her funket den som en drøm...snorket visst mellom riene som kom med 2 min mellom...var veeeeldig trøtt! Og plutselig ble jeg vekket, var på tide og presse. Gjorde da veeeldig vondt i 30 min før jenta var på magen min..:) Drømme fødsel:) Vet faktisk ikke om epiduralen var koblet til når jeg pressa, men virket ikke slik!

Skrevet

Tror det kommer anpå når den settes, fikk den ved 4-5 cm og det funket så utrolig bra. Som om jeg våknet opp fra en vond drøm ,-) Hadde epidural gjennom pressrier også men gjorde vondt helt på slutten men det var en kort men intens smerte og da var jo baby rett rundt hjørnet ,-) Jeg tror jeg vil ha epidural neste gang også, fikk liksom litt kontroll over fødselen og med astma så får man litt kontroll over pusten også.

Skrevet

Nei..fikk satt epidural ved 6 cm åpning,å dem ble satt et hakk for høyt i ryggen på meg,så den virket ikke.Dermed nektet kroppen min å åpne seg,siden det ble så smertefullt.Så jeg måtte vente to timer til anestilegen kom å satt på nytt et hakk lengre ned,å da ble det no annet ja.ikke smertefritt nei,men den tok da smertetoppene,slik at jeg fikk slappet av litt mellom og arbeidet med kroppen til Gullet var ute:)

Skrevet

Fra den ble satt kjente jeg ingenting!Så på meg funket den helt glimrende:)

Ulempen var at jeg ikke kjente press riene så godt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...