VinterSol+2 Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 noen som har hatt urinveisinfeksjon mens de ammet her? får man antibiotika som er ok? jeg tror jeg har fått UVI, og det er jo ganske plagsomt, så tenkte å stikke en tur ned til legekontoret med en urinprøve i morra.. -håper jo å slippe å bestille legetime også da, -men må jeg informere om at jeg ammer, i forhold til hva for medisin jeg kan få? Har hørt at en skal være forsiktig med tranebærkapslene når en ammer, så jeg har ikke tort å kjøre en skikkelig hestekur, dermed ligger disse vondtene her og lurer hele tiden...
prins 07, prins 10 Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 Gi beskjed at du ammer ja! Man kan få flere typer antibiotika mot UVI, så legen finner sikkert en som passer. God bedring:-)
mammantilMathias Skrevet 23. september 2007 #5 Skrevet 23. september 2007 hei :-) jeg fikk en urinveisinfeksjon da junior var 2 mnd. Sa fra til legen at jeg ammet. Fikk da en Selexid-kur. Legen sa at jeg kunne risikere babyen fikk litt diare av denne kuren, men jeg passet på å ta tbl rett etter jeg hadde ammet slik at det gikk ei stund til neste amming. Det gikk veldig bra. Merket ingenting på babyen :-)
Gjest Skrevet 23. september 2007 #6 Skrevet 23. september 2007 Som regel går det jo over av seg selv, så forsøk å drikke masse, gjerne litt sure ting, og tømme blæra fullstendig og hyppig i et døgn før du kontakter lege. Om det ikke går over, så vet jeg at Selexid pleier å være "drug-of-choice" ved UVI, og om den står det i felleskatalogen: "Overgang i morsmelk: Preparatet går i liten grad over i morsmelk. Det er lite sannsynlig at barn som ammes kan få skadelige effekter, selv om risiko for påvirkning av tarm- og munnfloraen hos barnet ikke kan utelukkes. Små mengder av virkestoffet i morsmelken kan gi økt risiko for sensibilisering." Altså høres det ut som du kan ta den, men vær obs på å forebygge sopp, antibiotika kan føre til sopp og det er jo noe herk å få på brystvorta eller i stumpen hos babyen. Og det kan gi diare både hos deg og babyen, men det gjelder all antibiotika tror jeg. Søkte også på nettet angående tranebær, og grunnen til at det ikke anbefales under amming er at det mangler dokumentasjon, og at man bør rådføre seg med lege. Kan jo hende det er bedre å prøve tranebær før antibiotika slik at du kanskje slipper bivirkningene av antibiotika? I mellomtida får du drikke masse, og gjerne få i deg litt sur appelsinjuice. God bedring, er skikkelig kjedelig med UVI..
VinterSol+2 Skrevet 23. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 23. september 2007 takk! ja, er skikkelig kjipt. forsøkt å bli kvitt det selv ved å drikke osv, men ser ikke ut til at det går over nei.. har hatt det en stund nå, og det blir ikke noe sengevals når mor har vondt nedentlig heller.. hm, får høre på legekontoret i morra da. har jo ikke legetime, men kan lissom ikke vente 3 uker på en konsultasjon heller..
Gjest Skrevet 23. september 2007 #8 Skrevet 23. september 2007 Nei da, trenger du nok sterkere saker ja... Det skal alltid være en lege som tar seg av sånne "akutt"-ting på legesenterne, så du får sikkert ordnet det i morgen Les på ammehjelpen.no om forebygging av sopp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå