Gå til innhold

Gruer meg til i morgen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til legen for å be om sykemelding og er redd hun ikke skal ta meg alvorlig. Dette er svangerskap nr. to og totalt forskjellig fra det første som gikk som en drøm, jobbet helt til permisjonen og var ikke borte en dag. Denne gangen har det vært et helvete fra dag en. Brukte hele sommerferien på å ligge rett ut, spydde ved den minste kraftanstrengelse. Har veldig høy terskel for å gå til legen å klage, men nå må jeg dessverre. Er 17 uker på vei, fremdeles kvalm og spyr - blir værre jo mer sliten jeg er, sover dårlig, blir så svimmel og dårlig at jeg må forlate arbeidet for en periode og en begynnende bekkenløsning samt en vilter toåring som går i barnehage hvor jeg må hente og bringe. Er så sliten og har så kort lunte at det går ut over den stakkars lille og alle andre rundt meg.

Tar dette som et nederlag og er redd legen skal si at graviditet er jo ingen sykdom, dette må du regne med.. Tror det er mange som utnytter systemet og kan gjøre det værre for folk som trenger hjelp.

Er dette grunn god nok for en sykemelding på 50% ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det skulle jeg tro. Legen treger jo ikke sykemelde deg for så lang tid av gangen. Kan jo henne at det er nok at du får deg en liten pause så du kan hendte deg i gjen. Går sikkert fint skal du se.

Lykke til i morgen.

Skrevet

Lykke til. Høres virkelig ut som du trenger en sykemelding

Skrevet

Legen skal se på deg og din situasjon og ikke tenke noe på de få som utnytter systemet. Har nøyaktig samme situasjon som deg, og legen ga meg en uke med 100% og tre uker med 50%. Skal tilbake i morgen, må bare si at jeg på ingen måte føler meg klar for å trappe opp jobben ennå. Regner faktisk med at jeg blir tatt seriøst på det, selv om min lege ikke er særlig på tilbudssiden med sykemeldingene (i første svangerskap var det aldri aktuelt på noe tidspunkt).

Graviditet er ikke en sykdom, men kvalme, svimmelhet, søvnløshet og smerter/bekkenløsning er alle symptomer som gir deg nedsatt arbeidsevne. Dette er det vi har et godt trygdesystem for - sånn at din arbeidsgiver får kompensasjon for din nedsatte arbeidsevne og kan ansette noen andre for å gjøre det du ikke orker. Dette er absolutt helt legitimt, og du er ikke i nærheten av å utnytte systemet!!!

Lykke til, og fokuser på å beskrive hvordan du har det fremfor å være veldig fokusert på at du må ha sykemelding. Legens oppgave er å bedømme hvor stor din nedsatte arbeidsevne er.

Si i fra hvordan det går!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...