Gå til innhold

Blå vs brune øyne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bdancer, les mitt svar i det andre innlegget, så kan vi fortsette diskusjonen her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må nok holde meg på Bdancer sin side i den der diskusjonen - er vel ikke snakk om å ta side, heller det om å vite hva som er rett og hva som er feil.

Du kan iallefall signere med nick hvis du er så bombesikker :)

Skrevet

Brunt dominerer over blått. Ingen grunn til å diskutere det.

Skrevet

Ja men det er jo det som er mitt poeng. Brunt er dominant. En har et genpar som endten inneholder to brune gen, et brunt og et blått eller to blå. To brune= brune øyne, brunt og blått= brune øyne, to blå= blå øyne.

Når to foreldre med bål øyne får barn har de ingen brune gener å gi videre derfor får alle deres barn blå øyne.

Når to foreldre med bare brune gener får barn får barna brune øyne fordi de ikke har noen blå å gi videre.

MEN når to personer som begge har brune øyne men et gen for blå og et gen for brunt(altså det brune dominener over det blå) kan de få barn med blå øyne dersom barnet arver det blå genet fra begge foreldrerne...

Kan godt signere med nick hvis det er viktig i denne diskusjonen...

Skrevet

Ja jeg mener dette er riktig:)

Skrevet

Jeg har lagt et innlegg under den andre tråden dere refererer til, orker ikke gjenta alt her, men de som er interessert kan jo lese det der. Har studert litt biologi på universitets nivå, så vet hva jeg snakker om (selv om jeg ikke vil påstå jeg er noen ekspert, men genetikk er ett av favotitt feltene mine i biologien...). Ellers er det jo bare å slå opp i en hvilken som helst introduksjons bok i bio. enten fra videregående eller universitetet. Er alltid en del med om genetikk og arv der, ikke alltid det står spesifikt om øyenfarge men Mendels krysning av erteblomst illustrerer samme poenet..Ellers står det iallefall som regel godt forklart om dominante og ressecive gener. Min bok er iallefall Raven og Johnsons bok "biology" 6th ed. Utgitt på McGrawHill forlag.

Skrevet

hei:)

jeg vet at brun domonerer over blå. d var defor jeg ble meget overasket når min jente kom ut med blå øyne. (jeg har brune,å faren har blå)

hvorfor fekk hun blå øyne??

Skrevet

Bittelite innlegg:

Svigerinnen min har brune øyne, broren min har blå, begge barnen har blå øyne. Så det MÅ jo ikke bli brunt bare fordi brunt er dominerende.

Dessuten har jeg en veninne med riktig mørkbrune øyne og begge foreldrene er blå.

Så det brune kan jo gå videre fra far-eller morforeldre til tross for at foreldrene har blå.

Skrevet

Grunnen til at en med burne lyne og en med blå øyne kan få barn med blå øyne selv om brunt er dominant er jo fordi du har 2 "sett" med dna på en måte, og det er kun en av sidene som slår ut, og da vil det si hvis mor har blå øyne og far har brune, så har da far et "blått gen" som ikke har "slått ut" på seg.. hehe, han har da kanskje foreldre eller besteforldre med blå øyne.. :)

Eller noe i den duren.. hehe

Skrevet

du har da et brunt og et blått gen (Bb). mannen din har to blå (bb). fordi brunt er dominant vil det si at dere har 50-50 % sjans for å få barn med blå eller brune øyne. ( B+b= Brun, b+b= blå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...