guttogjentemamma;-) Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 hva lager dere? Noen som har tips og gjerne oppskrifter.
Sweet :-) Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 Kyllinggryte med ris Tilbereding: 30-40 min Alder: Fra 12 mnd. Gir 5 store middagsglass Kan fryses 2 ss olje 1 løk (finhakket) 2 små gulrøtter ca. 130 g kyllingbryst i terninger 175 g ris 4 dl kyllingkraft (kan også bruke usaltet buljong) 1/2 boks hakkede tomater 1,5 dl frosne erter Varm oljen og stek den finhakkede løken til den er myk. Ha i gulrøttene og stek et par minutter. Tilsett kyllingen og stek enda 2-3 minutter. Ha i risen og stek under omrøring i ca. 1 minutt. Hell over kyllingkraften, tomatene og ertene. Gi det hele et oppkok, legg på lokk og la det trekke på svak varme i 15 minutter. Fjern lokket og la koke under omrøring til risen er myk (noen minutter). En kan gjerne røre inn et par ss revet ost dersom det er ønskelig. Sondres kyllinggryte Aldersgruppe: fra 6 mnd. Tilberedningstid: ca. 20 min. Kan fryses. 1 ss olje Grønnsakspuré med eple eller pære (2-3 porsjoner, fra 6 mnd) Denne pureen er stappfull av jern og vitaminer. 1 bukett brokkoli 1 liten potet 1 bit squash 1/2 revet eple Skjær grønnsakene i biter. Kok dem i vann i ca. ti minutter, til de er møre. Mos til passe konsistens. Tilsett litt revet eple eller pære. Gryterett med oksekjøtt og eple (fra 7 måneder, 2-3 porsjoner) 50 g mørt oksekjøtt 2 gulrøtter ½ stangselleri ½ eple 1 ss olje 1 dl vann litt kruspersille 1-2 kokte poteter Skjær kjøttet i terninger. Skrell og skjær gulrøttene, sellerien og eplet i store biter. Sett en gryte på middels varme med olje som dekker bunnen. Legg kjøttet i oljen når den er blitt god og varm. Snu kjøttet, og pass på at det ikke blir brunt. Kjøttet skal bli grått. Ta gryten av varmen, og avkjøl noe. Ha i vann, og sett gryten tilbake på platen. La blandingen småputre 10 minutter. Legg i gulrot, selleri og eple. Rør om. Fyll på med litt mer vann i gryten hvis vannet har fordampet. La blandingen koke ca 15 minutter, eller til kjøttet kjennes mørt. Hakk litt persille og la den få et raskt oppkok før du tar gryten av platen. Mos maten i kjøkkenmaskin til passe konsistens. Ha i potet eller dryss tørre brødbiter i gryteretten før servering. Kylling fra Kardemommeby (fra 7 måneder, gir 2-3 porsjoner) Den saftige kyllingretten vil barnet garantert svelge i seg så fort han eller hun bare makter. 1 dl vann 1 kyllingfilet 1 potet 1 gulrot 1 ring ananas (eller ½ eple) 1 ss olivenolje (ekstra virgin) ½ ts kardemomme Kok opp vannet. Skjær kyllingen i terninger. Skjær poteten og gulroten i små biter. Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet- og gulrotbitene og la det koke forsiktig ca 10 minutter under lokk. Ha i oppdelt ananas-ring rett før retten er ferdig kokt. Hell i olivenolje og kardemomme. Ta gryten av kokeplaten. Mos maten til passe konsistens. 1 stor gulrot, hakket 1 purre i skiver (bare den hvite delen) ca. 100 g kyllingbryst i biter 3 middels store poteter, hakkede 1 nepe (kan sløyfes) Varm oljen i en kjele, ha i gulrot og purre og stek til de er myke - omlag 6 minutter. Tilsett kyllingen og la den steke med. Snu bitene innimellom. Ha i poteter og evt. nepe og hell på kokende vann. Legg på lokk og la småkoke i rundt 15 minutter til alt er mørt. Mos til purè eller server retten som den er til større barn. Kylling og broccoli i ostesaus Aldersgruppe: 9-12 Tilberedningstid: 20 min 100 g brokkoli i små buketter ca 125 g hakket kylling 1 neve makaroni Mild ostesaus 2 ss smør/margarin 2 ss hvetemel 3 dl melk 50 g revet Norvegia eller jarlsberg Saus: Smelt smøret i en kjele, rør inn melet og stek i 1 minutt. Tilsett melken gradvis under omrøring. Gi et oppkok og la koke til sausen har tyknet. Ta kjelen av platen, ha i osten og rør til den har smeltet. Kok makaroni og brokkoli til den er mør Bland ostesaus, kylling, makaroni og brokkoli. Grovhakk blandingen i kjøkkenmaskin eller for hånd dersom nødvendig. Gir 3-4 porsjoner. Rik på kalsium, folat, niacin, protein, A, B og C-vitamin. Kan fryses Tips: Hvis barnet ikke liker ost, kan di lage en hvit saus krydret med litt muskat. Biffmiddag Aldersgruppe: fra 6 mnd. Tilberedningstid: 35 min. Kan fryses Biffkjøtt Poteter Andre grønnsaker: gulerot, broccoli, kålrot, blomkål eller erter. Hvit eller brun saus. Skjær biffkjøttet i biter. Kok til kjøttet er gjennomkokt. (Tid kommer an på bitenes størrelse) Til de minste barna: Mos kjøttet med en stavmikser eller foodprosessor. Til barn over 8 mnd. kan du istedet skjære kjøttet i små biter. Kok poteter og valgfrie grønnsaker. Mos også disse, eller skjær i små biter. Lag hvit eller brun saus (Ikke benytt ferdig pose-saus. Inneholder for mye salt!) Du kan enten servere alt hver for seg, slik at barnet får nyte de forskjellige smakene, eller blande alt sammen. Frysetips: Kok mange forskjellige grønnsaker. Når du fryser ned porsjonene, varierer du hvilke du blander sammen. Slik får du mange forskjellige retter. Enkelt og lettvindt. Kjøttsaus Aldersgruppe: fra 8-12 mnd. Tilberedningstid: 30 min Kan fryses 4 voksenporsjoner 1/2 boks knuste tomater 1 1/2 dl vann 1/2 buljongterning 400g kjøttdeig (uten salt) ca. 1 ts knust oregano Bland tomater, vann og buljong i en kasserolle. Tilsett kjøttdeigen litt om gangen og rør om. La sausen småkoke i ca. 10 minutter. Krydre med oregano. Frys det som blir til overs i passe porsjoner. Kjøttboller Aldersgruppe: fra 4-6 mnd. Tilberedningstid: 25 min Kan fryses 1 kokt potet 3/4 dl melk 1 ts potetmel 200g kjøttdeig (uten salt) Riv poteten og bland med melk og potetmel. Tilsett kjøttdeigen og rør sammen til en jevn deig. Form deigen til små boller. Kok opp ca. 5 dl vann. Legg i kjøttbollene og kok i 5-10 minutter. Mos kjøttbollene og server. Stroganoff-gryte Aldersgruppe: fra 10 mnd. Tilberedningstid: 25 min Kan fryses 1 ss margarin 1 liten løk 150 g. kjøttdeig (usaltet) 1 boks tomater 0.5 dl vann 1 ss hvetemel 1 liten ts tomatpure persille ris Smelt smør i stekepanne. Brun løk og kjøttdeig sammen. Tas av stekepanna. Smelt litt mer margarin. Når dette har blitt brunt, dryss i melet. Når dette er svakt brunt, tilsett vann til du har en fyldig brun saus. Tilsett tomatpure. Kok sausen i noen minutter. Tilsett tomatene, kjøttdeigen, løk og persille. Kok i noen minutter til. Serveres med ris. Ming hurtigris har ganske små korn, og kan derfor være lettere å spise for de minste. Linnèas kylling & grönsaksgryte ca.5-4 pors. alt etter... 200 g kyllingfile 2 gulrötter 3-4 poteter 3-4 buketter blomkål 1/3 squash litt purre Skjär alt i biter å kok grönsakene til de er möre. Tilsett gjerne urter i kokevannet. Kok kyllingen for seg, og bruk kraften til å lage hvit saus etterpå. Mos til önsket konsistens. Hvit saus lages av kyllingkraften: smelt litt smör og ha i hvetemel. Jeg bruker å spe med 50/50 melk og kraft. Tilsett hvit pepper og evt andre urter i sausen. Pappas leverposteimix-middag Aldersgruppe: fra 6 mnd. Tilberedningstid: 20 min Kan fryses Potet Broccoli Leverpostei Smør 1 ts tomatpuré Urter Kok en kjele med potet, brokkoli og gulerøtter uten salt, til det er mørt. Putt det hele i food- prosessoren tilsett leverpostei og et par ss smør,litt urter og 1 ts tomatpurre. kan fryses ned i mindre posjoner. fra 6 mnd ca. Bland alt i ett - og det kan fryses.
guttogjentemamma;-) Skrevet 23. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2007 Tusen takk for masse flotte oppskrifter - jeg burde nok ha presisert at barna er 14 måneder og nærmere 3 år;-) Sikker på at mange andre vil sette stor pris på svaret ditt;o klem
guttogjentemamma;-) Skrevet 23. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2007 Må vel være noen superhusmødre her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå