aanonym Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 Lillegutt (13 dager) har spist godt helt siden fødselen, og legger fint på seg. Han får mat akkurat når han vil, og stort sett har jeg rikelig med mat til ham. Han ser ut til å ha lagt seg til en vane med et kjempemåltid omkring midnatt, da kan han spise, spise og spise. Til slutt blir det jo tomt, og da blir han skikkelig frustert - han er jo ikke mett! De siste dagene har vi derfor gitt ham mme (ca 40-60 ml), og det har gjort ham mett og fornøyd, og han har sovet godt i flere timer etterpå. Jeg kan ikke skjønne hva annet jeg skulle ha gjort enn å gi ham mme i denne situasjonen, jeg har rett og slett ikke nok melk til slike kjempemåltider! Synspunkter?
Labbetøs Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 Her tror jeg denne artikkelen sier det meste. Les den og spør igjen om det er mer du lurer på. Ok? http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx Kroppen produserer mindre melk på kvelden. Det er fordi barnet skal die ofte og lenge, og få i seg masse av den fete ettermelken for å bygge opp reserver til å sove på. At barnet da får die lenge og ofte er viktig for å opprettholde produksjonen. Gir du tillegg så vil ikke barnet die like mye, og kroppen vil ikke få beskjed om å produsere mer melk. Resultatet blir mindre melk. Les her om økedøgn: http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=51 Og her om lite melk generelt: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=25
aanonym Skrevet 23. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2007 Stemmer ikke helt, desverre. Barnet sovner ikke før det får tillegg. I går, f.eks. ammet jeg mer eller mindre sammenhengende fra 1930-0200. Barnet lette etter mat og gråt og gråt. Først etter litt mme sov det godt. Og det med økedøgn kjenner jeg selvsagt til, men jeg ammer jo minst 12-15 ganger i døgnet. Vektøkningen er fin, fødselsvekten ble tatt igjen etter 7 dager. Jeg kan ikke helt skjønne det du sier om at om jeg gir mme så vil ikke barnet die like mye, og kroppen vil ikke få beskjed om å produsere mer melk - resultatet blir mindre melk gjelder i min situasjon.
Labbetøs Skrevet 23. september 2007 #4 Skrevet 23. september 2007 Jeg mente at des mer barnet dier, des mer melk blir det. Dersom du gir mme så blir han jo mett av det, og dier dermed mindre. Hos de fleste tar alle måltider en havtime. Litt avhengig av babyens alder. Hvor gammel er din? Hvor ofte dier han på kvelden? Hvis han vanligvis dier kl 19,30 og ikke blir mett da. Hva om du legger han til 18.30, så 19.00 og så 19.30 f eks? Hvis han er en slik turbospiser som er ferdig på 5 minutter altså.
aanonym Skrevet 23. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2007 Barnet er som sagt 13 dager, og han spiser svært ofte gjennom hele døgnet - jeg lar ham regulere selv, ingen begrensinger. Det er såvidt jeg kan skjønne rett og slett ikke mulig å amme ham mer enn jeg gjør! Som nevnt ammer jeg ham også mer eller mindre sammenhengende fra i mange timer før/etter midnatt (akkurat nå sover han et øyeblikk). Han spiser ca 20-30 minutter i slengen, og vil snart ha mer igjen. Etter noen timer på det viset er det jo lite å hente, og han blir veldig frustert. Nei, vi får se hvordan det går i kveld, men er han sulten så skal ha få mat. Det er i alle fall sikkert...
Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #6 Skrevet 23. september 2007 har vært i den samme ituasjonen å e nnda i den.. lille gutt på 3mndr får ennda mme på kvlden for å bli skikkelig mett...
Labbetøs Skrevet 23. september 2007 #7 Skrevet 23. september 2007 OK: Sorry, jeg blandet med en annen tråd. Er mange slike lite-melk tråder her nå. :-) Kanskje kan problemet ligge psykisk hos deg. Stress og bekymringer kan bremse produksjonen ganske drastisk. Kanskje trenger du hvile og avslapping. Ikke bekymer deg for mye for dette med melka. Slapp av og senk skuldrene. Går det ikke så har du mme i bakhond, og ingen skade skjedd av det. Kan du kanskje være blandt den berømte 5%en? Passer du noe av dette? http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=52
Blue Lady Skrevet 23. september 2007 #8 Skrevet 23. september 2007 I går skjedde det hos oss. Puppene var tomme og etter 2 timer med av-på amming uten resultater gikk jeg på kjøkkenet i ren frustrasjon å lagde en flaske mme.. hun spiste 120 ml og sovnet etter litt kosing. Er det det som skal til så gjør jeg det videre også.
trollet66 Skrevet 24. september 2007 #9 Skrevet 24. september 2007 Tulla mi på 8 uker liker også det store måltidet om kvelden, og hun liker også å spise ofte om kvelden. Jeg pumper om natten og om morgen/formiddag, noe av dette sparer jeg i kjøleskapet til kvelden(resten går i frysen), så får hun mm på flaske og pupp alt hun orker, da sover hun søtt og lenge....
Labbetøs Skrevet 24. september 2007 #10 Skrevet 24. september 2007 Hva med å kopiere trollet? Verdt et forsøk?
Snappie Skrevet 24. september 2007 #11 Skrevet 24. september 2007 Jeg har begynt med bare mme på kvelden og kanskje en liten attpåtår med mm på kvelden for å gjøre et forsøk på å få henne til å sove lenger. Pumper meg da for å gi på natten og pumper meg på natten mens far gir flaske og fryser den melken jeg pumper på natt. Slik at melkeproduksjonen ikke forsvinner. Stå på og lag din egen rutine på ting om du vil gi mme eller ikke. Man kan bli gal av å følge ammehjelpen og andre bøker og skriv på nettet. Veien blir til etter som man går den... Gjør ting på din egen måte og stol på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå