Labbetøs Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 Jeg har bestemt meg for å skrive om funksjonshemmedes rett til sexliv, aktiv dødshjelp, eller om barnearbeid. Den siste har kanskje ikke like mye med utdanningsretningen å gjøre (vernepleier), men det står ikke noe om det i oppgaven. Er kanskje best å velge en av de to første? Kan dere hjelpe meg med synspunkter på hva som utgjør de etiske dilemmaene i de tilfellene? Hva bør jeg ha med? Dette skal egentlig diskuteres i basisgruppene på skolen for å få med flest mulig synspunkter og ideer. Det får jeg ikke med meg da jeg er på bryllupsreise da. Er VELDIG taknemmelig om dere kan hjelpe meg.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 Aktiv dødshjelp kan kanskje være me å bidra til mange forskjellige synspynkter og meninger som settes opp mot hverandre. Jeg tror jeg ville gått for det, om det hadde vært min oppgave. Forskjellige synspunkter her kan være: -Dødssyk og lever livet me smerter -Alderdom -Ønske om å dø -Umyndiggjort og ikke kan ta valget selv -Hvem bestemme? Hvem gjøre? -Hvordan? -Når? -SKal andre være me på å ta avgjørelsen? Hvem? Det jeg kom på i farten.. Synd at du ikke får vært med på timen, men bryllupsreise er jo digg da!
Labbetøs Skrevet 23. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2007 Eller kanskje om taushetsplikten når pårørende ønsker å vite hvordan det går med en pasient. Dette vet jeg lite om da, men det er veldig interessant.
Gjest -<<- Skrevet 23. september 2007 #4 Skrevet 23. september 2007 Ville holdt meg til en av de to første for at oppgaven skulle ha relevans for fagfeltet. Funksjonshemmede og sexliv: Denne kan inndeles i to; fysiske og psykiske funksjons-/utviklingshemninger. Jeg ville fokusert bare på en av disse, da de har ganske ulike problemstillinger. Når det gjelder fysiske handicap kan personen være godt i stand til å ta vare på et eventuelt barn, og er mentalt fullt ut i stand til å vurdere egne begrensninger og eget ønske om et sexliv. Noe som kan være relevant her er debatten som har gått om hvorvidt handicappede bør få hjelp til å få ha et sexliv, jf. for eksempel http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/04/439266.html Du kan også trekke inn dette med "retten" til å få barn om man har et så stort handicap at man vil være avhengig av hjelp for å kunne oppdra barnet, f.eks som i tilfellet Alison Lapper: http://www.bbc.co.uk/ouch/closeup/lapper.shtml Ved et mentalt/psykisk handicap er det mer interessant å se på personens rett til selv å vurdere hvem h*n vil ha sex med: kan f.eks noen med Downs velge å ha sex med en funksjonsfrisk person, eller vil det være et overgrep da denne friske har en helt annen evne til konsekvensvurdering? Om to personer med f.eks Downs skulle ha sex og den ene ble gravid - bør hun selv kunne velge å fullføre svangerskapet? Norsk abortlovgivning er basert på en kvinnes rett til selvbestemmelse over egen kropp, dette må vel gjelde alle? Om de får et barn - er de automatisk uskikket til å oppdra dette? Er det forskjell om dette barnet har samme handicap (nå aner ikke jeg om Downs kan være arvelig, men noen handicap kan definitivt det) eller om det er funksjonsfriskt? Osv. Eutanasi (aktiv dødshjelp): Har mennesket retten til å bestemme over eget liv? Hva sier loven om tvang i slike tilfeller - har politiet lov til å pågripe noen som står klar til å hoppe fra en bro, eller er dette noe vedkommende bestemmer selv forutsatt at h*n er myndig? Dersom noen lever i store smerter og definitivt vil dø uten bedring, vil ikke humanitære hensyn tilsi at de bør få dø? Enn om vedkommende har uttrykt et ønske om å dø, men nå ikke er i stand til å kommunisere - hvordan skal man da vite at h*n ikke angrer? Må personen være bevisst og i stand til å kommunisere for å uttrykke et slikt ønske? Hvem skal utføre handlingen - kan man tvinge noen til å drepe som en del av yrket sitt? Du har nok å ta av.
Labbetøs Skrevet 23. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2007 Dere er fenomenale damer!!!! Jeg tror helt erlig jeg får mer ut av dette enn mine klassekamerater får ut av gruppesamlingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå