Gå til innhold

Hovedforskjellen på biomødre og biofredre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hos oss er hovedforskjellen slik jeg ser det at Biomor tar mye mer ansvar for oppdragelsen og oppfølgingen av barna. Da får stefar den bi-rollen en steforelder skal ha.

Hos oss har vi en Biofar som har barnet sitt annenhver helg og er det man definerer som "helgepappa" også når det kommer til oppdragelse og oppfølging. Minst mulig av begge deler for det kan overlates til den kjedelige hverdagen (og da altså til mor). Når man er hos far skal det være hyggelig og moro. Problemet er at stemor klarer ikke å se mellom fingrene på alle slike ting og får hovedrollen i oppdragelse og oppfølging. En rolle som ikke er hennes, som hun ikke ønsker, men som hun må ta. Tror alle steforeldre ønsker at bioforeldre tar hovedansvaret for barna sine.

Jeg merker iallefall at det er det som sliter her i huset. Har endelig fått samboeren min til å skjønne litt av dette, men han klarer ikke å være like flink med oppdragelse som moren, og han innrømmer at det er fordi han har dårlig samvittighet fordi de ikke ser hverandre så ofte.

Dette er nok kanskje også svaret på hvorfor det er enklere å være stefar enn stemor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er faktisk veldig enig med deg. Helgepappar tar oftere enklere på det enn de som sitter med hovedansvaret. Vi har vært igjennom de samme utfordringene her også, og det tok lang tid før mannen min skjønte at det var et problem for meg at hun kunne være så lenge opp hun ville eller sitte oppå oss hele helgen. Hun var jo bare der annehver helg.

For meg var de helgene helt grusomme fordi huset sto på hodet og mannen min sto på pinne for jenta si hele tiden. Det var unntakstilstand hos oss. Nå har hun ryddige regler hver dag hele uken og det er nok mye enklere for henne også. Hun kunne komme hjem til moren med "men jeg får jo lov av pappa" også måtte hun starte på nytt etter hver helg.

Nå når helgepappan har begynt å sette grenser er nok livet enklere både for biomor, stemor og nok også for barnet. Den eneste det har blitt vanskligere for er nok mannen min, men den støyten får han bare ta. - for husfredens skyld.

Lise:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...