Labbetøs Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 Jeg skal skrive skoleoppgave, og da må jeg velge et etisk dilemma å skrive om. Kan noen gi meg noen idèer? Det kan være hva som helst, men det bør gjerne være litt småkomplisert slik at det åpner for diskusjoner og refleksjoner. Takk til alle som kan hjelpe.
julaugmamma Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 første tanken jeg fikk var "Aktiv dødshjelp" Det er vel ikke bare småkomplisert...
Mammaja 120107 Skrevet 23. september 2007 #3 Skrevet 23. september 2007 Kjøpe varer laget av underbetalte arbeidere, f.eks fra Kina.
Labbetøs Skrevet 23. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2007 Flott. Aktiv dødshjelp er en av favorittene nå. Barnearbeid også. Kan dere utdype hva dere syns er det etiske dilemmaet ved disse temaene?
prins 07, prins 10 Skrevet 23. september 2007 #6 Skrevet 23. september 2007 I forhold til aktiv dødshjelp må det vel være det om det er riktig å hjelpe en person til å dø eller om det er bedre å la personen lide? Hva er riktig i forhold til lover? Hva med vår egen samvittighet? Samfunnets holdninger? Om synet på hva som er den rette handling kan endre seg med økt kunnskap? Det står noe om temaet på sykepleien.no og også i yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere. Aktiv dødshjelp er å hjelpe noen til å dø ved hjelp av medikamenter osv. Aktiv dødshjelp er ikke å avslutte livsforlengende behandling feks slå av resiprator. Det kan du lese om på den norske lægeforening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå