Gå til innhold

Antibiotika ved ørebetnnelese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gi eller ikke gi?

Hva sier legen deres?

Hva synes dere er riktigst?

Hva er deres erfaringer med og uten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å gi antibiotika forkorter du sykdomsforløpet med 2-3 dager.

Det er den eneste forskjellen.

Jeg har heldigvis unger som stort sett er friske, slik at jeg slipper tenke på om de får for mye penicillin sett i forhold til residensspørsmålet.

Men... jeg velger å gi antibiotika ved ørebetennelser.. vi vet jo alle hvor vondt det er, og vil at ungen skal slippe de 2-3 dagene ekstra med vondt:=)

Skrevet

Jenta vår fikk 3 kurer etter hver andre fordi hun ikke ble frisk. Først da hun ble tatt av all antibiotiaken ble hun bra. Så nå har vi ikke brukt antibiotika de siste to gangene, og det har gått raskere over, og med mindre krøll, fordi hun blir dårlig av antibiotiaken. Men det er viktig å kontrollere ørene i ettertid om det har vært betennelse.

Skrevet

De gir vel antibiotika til "ørebarn" ellers skal det vel gå sin gang. Mine har fått, men mellomste hadde så ofte betennelse at det gikk over til kronisk og hun måtte fjerne falske mandler og legge inn dren for å bli bra. Nå har hun vært frisk i 7 mnd! Hos broren min skulle det gå sin gang etter at han fikk gjentatte ørebetennelser og han har fått nedsatt hørsel. Faren min er nesten døv pga ørebetennelser og må ha høreapparat på begge ørene, mener å huske det var det samme med bestefaren min. Så legen har ikke tatt noen sjanser med mine barn.

Skrevet

HUff. Bra vi dro på legevakta i går kveld da....., men fastlegen sier ørebetennelse oftest er pga virus....og da er jo antibiotikabehandlig helt bom

Skrevet

Mulig jeg tar helt feil nå, men jeg har aldri hørt om virell ørebetennelse. Det har ofte utgangspunkt i en virusinfeksjon, men kommer det gult puss ut av øret, er det bakterier.

Vi har fått hver gang, men siste gang rakk begge trommehinnene å sprekke (auau) før vi skjønte at det var det som var i veien. Da fikk vi, men vi fikk også beskjed om å vente et par dager og se. Ble hun bare bedre, skulle vi la være.

Problemet med de sprukne trommehinnene er visstnok at det er lett for å få bakterier "lenger inn" i ørene. Men vår har faktisk ikke hatt noen etter den gangen hun ble frisk av seg selv i stedet for antibiotika.

Paracet tar som oftest smertene.

Skrevet

Vet ikke hva legen min sier, men den generelle anbefalingen med vanlig ørebetennelse er vel atman ikke skal ha antibiotika. Når jeg var liten gikk jeg på kur etter kur. Ørebetennelse var min "faste" sykdom gjennom barndommen.

Skrevet

Min er faring er at idet barnet gir uttrykk for at det har vondt i øret, så tar jeg og hakker opp litt hvitløk, pakker inn i bomull og putter i øret, plaster over hvis barnet er lite. Sønnen min gråt i går kveld over vondt og var plaget i natt, men er frisk i dag- hadde han ikke vært det, så hadde vi vært hos lege nå.

Selv hadde jeg dette kronisk fra 0-2 år, og var inn og ut av sykehus, stukket hull på hver trommehinne 24 ganger og gikk fra ene kuren til den andre. Har permanent nedsdatt immunforsvar av den grunn. Ble til slutt frisk av hvitløk!

Ei venninne av meg og hennes to søstre fikk det ofte, fortalte familien om hvitløktrikset, og de har siden alltid klart å stoppe øreverk/ørebetennelse:-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...