Piraka Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 Hei, som mor til tre døtre er jeg opptatt av å finne gode kvinnelige forbilder. Drømmen er å kjøpe inn et lite bibliotek av biografier og andre bøker om kvinnelige foregangsfigurer som jentene mine så kan bla i etterhvert som de blir eldre. I dag hørte jeg på radioen om ei utrolig fascinerende dame, Hanna Resvoll-Holmsen, som var en pioner innen botanikken. I jakten på mer om henne, fant jeg så denne lenka: http://www.almamatersdotre.no/ som har mer om forskjellige norske foregangskvinner. Veldig bra! Er det flere som tenker som meg og som har tips til hvordan man best kan oppmuntre jentene eller til hvilke bøker som kan inngå i "biblioteket" mitt?
Bluebelle Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Synes det er topp at du vil finne gode kvinnelige forbilder for døtrene dine. Er selv et produkt av 1970-årene og er påvirket av det.... heldigvis! Har en datter på 7 år, og har introdusert henne til Roald Dahl. Han skriver for det meste om sterke jenter; f.eks SVK og Mathilda. Ikke bare er bøkene spennende, men de har en moral i seg om at jenter kan gjøre og bli akkurat det de vil osv.. Elsker dem! Vet ikke om de finnes på norsk, men på engelsk har man noen bøker - "Ladybird Books" som tar for seg alt og alle, og her fikk ihvertfall jeg bøker om f.eks Madame Curie, Florence Nightingale og Margot Fontaine osv. Haldis Moren Vesaas var også en fantastisk forfatter - for ikke å glemme Astrid Lindgren med sine sterke jente-figurer (Pippi,Madicken,Lotta,Ronja). En av mine absolutte favoritter er "Little Women". Jeg er for alt som kan fortelle våre døtre at verden står åpen for dem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå