Gå til innhold

hvordan var leggeritualet deres da dere var små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde et laaangt og komplisert leggerituale.

Etter barnetv var det inn i badekaret, både jeg og min bror. der satt vi og lekte og badet med badeskum og greier. Så var det tannpuss og på med nattklær.

deretter gikk vi inn i "hulen" til min bror (han hadde køyeseng der det bare var seng oppe. mamma hadde laget gardiner med stjerner på som hun hadde festet rundt senga slik at rommet under senga hans ble en hule. inni her var det madrass på gulvet og masse puter og bamser)

Der leste pappa noen kapitler i en bok, som regel bøker som

-Lillebror og knerten

-barna i bakkebygrenda

-Hun der på tiriltoppen (husker ikke hva hun het)

Etter en halvtimes tid med lesing der vi overtalte pappa til å lese et par kapitler ekstra, var det tid for sang. pappa hadde med gitaren, og sang sanger og spilte. Men det var aldri noen barnesanger. De sangene og artistene jeg husker best fra leggingen er:

-Halvdan sivertsen - nordaførr, ti tusen tommeltotter, tom snart ti, sommerfuggel i vinterland og kjærlighetsvisa

-Lillebjørn nilsen - barn av regnbuen

-Father and son

-Gamle bob dylan, grateful dead og janis joplin-sanger

-Masse gammel rock og sånn fra 70-tallet.

Og vi syns det var såååå kjekt=)

spiller gitar selv, og kommer sikkert til å gjøre det sånn jeg også. pappa prøvde jo å spille bæ bæ lille lam og sånn men da protesterte meg og min bror. vi skull ha "voksenmusikk"=) hehe...

hvordan gjorde foreldrene deres det?

-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk bare beskjed om at det var leggetid. Kledde av oss, pusset tenner. Natta, sove godt!

Skrevet

Mamma stod for leggingen. Pusset tenner og slikt, og så leste hun eventyr på sengen. Det var så koselig atte! Elsket å bli lest for, og senere ble jeg kjempeglad i å lese bøker selv.

Skrevet

Mamma og pappa bytta på leggingen. Pusset tenner, vasket hender og fjes, gå på do (enten man måtte eller ikke)- så hoppet vi i seng.

Jeg var medlem i Disney-klubben, og hadde masse Disney bøker. Fikk velge en bok hver kveld som vi leste. Kjempekoslig!

Jeg er veldig glad i¨å lese og leser mye med mine barn:)

Husker også vi hadde sånt "klemme-rituale" Hehe. Først klem på hvert kinn, så suss på munnen, så nesesuss og til slutt suss i panna. Det måtte gjøres HVER kveld!:)

Skrevet

Husker ikke akkurat hvordan rutinene var da jeg var så utrolig kveldstrøtt og helst ville ha lagt meg kl 17 om ettermiddagen. Jeg fikk også lest fra Anne Cath. Vestly bøkene. Rutinene når vi badet husker jeg godt og som noe veldig koselig. Jeg og broren min badet sammen, hadde hele badekaret fult av leker og skum, og badet til vi var helt skrukkete. Mens vi badet skiftet mamma på sengene våre og lagde grøt. Etterpå satt vi og spiste grøt og la oss i rene senger. Broren min leste Donaldblader selv på rommet mitt, mens mamma eller pappa leste for meg. Jeg hadde en såkalt himmelseng. Senga passet akkurat inn i en krok på rommet, og det hang hvite gardiner som jeg kunne trekke for når jeg skulle sove.

Nå jeg var mindre enn det elsket jeg etter å ha badet å ikke ta på klær, men å bli pakket inn i sofateppe og ligge på sofaen å bli sunget/spilt gitar for av pappa.

Skrevet

Jeg var pappajente, og snurret nok min far litt rundt lillefingeren. Er yngst i en søskenflokk på 5, der elste er 12 år eldre enn meg. Så jeg tvingte pappa til å gå og legge seg samtidig som meg. Ikke for at jeg tror han syntes det var så fælt. Han var oppe fra kl 0500 hver morgen i forb. med jobb. Deretter leste han Donald for meg. Det var ca 3 bobler, så sov han :o) Og da kunne jeg finne på ting som feks. Lakke tåneglene hans rosa... :o) Har heldigvis en helt annen rutine på min datter. Og håper junior blir like enkel å legge når den tid kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...