Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 Men min mor er sterilisert,så må nok bli prøverør..? Noen som vet mer om dette temaet enn meg?Kanskje noen kan svare på det jeg lurer på.. : Hvordan skjer dette? Er det noen risikoer man må ta i hvis man blir gravide i denne alderen? Er det stor sjanse for at de blir gravide? Noen som har hatt barn rundt denne alderen? Takker for alle svar!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 Det er stor sjans for misdannelser, sykdommer og downs syndrom. For moren din sin del er det større sjans for komplikasjoner i svangerskapet. Faren er stor for at et lite barn mister foreldrene sine til alderdom. Men med prøverør er det gode sjanser for å bli gravide...Desverre blir dette sikkert innvilget...
steinbukk30 Skrevet 23. september 2007 #3 Skrevet 23. september 2007 Unnskyld meg!! HI lurte på om det var noen som hadde god greie på dette som kunne svare. Det har ikke du anonym 09.36. Hva definerer du som "stor sjanse"? At et lite barn mister sine foreldre til alderdom??? Hvis man blir foreldre som 42-43 er jo barnet over 20 år når du når pensjonsalder...Og forventet levetid i Norge er vel rundt 80 år.. og da er "barnet" ca 40... Offentlige sykehus innvilger ikke prøverør for kvinner som er eldre en 40, så de må gå privat.
Moi 32 Skrevet 23. september 2007 #4 Skrevet 23. september 2007 Keg syns IKKE man har noen som helst rett til å blande seg inn om to voksne(sikkert en super alder for å få barn det!) ønsker å få barn på ny noen år senere!
LisaColli Skrevet 23. september 2007 #5 Skrevet 23. september 2007 jeg vet egentlig ikke noe om det du spør om, ville bare si at mamma fikk 2 av søsknene mine i en alder av 40 og 43. de er helt friske og fine:) men det er jo en større risiko for downs og andre misdannelser på fosteret. legen til mamma ville at hun skulle ta fostervannsprøve for å utelukke downs, men mamma ville ikke, for hun skulle ha barnet uansett hvordan det var
gerd Skrevet 23. september 2007 #6 Skrevet 23. september 2007 Jeg tror nok ikke prøverør blir innvilget for en kvine på 42 år. Elelrs så tror jeg å mene at risikoen for å få et barn med Down eller andre kromosomfeil er ca 1 på 800 når mor er over 40 år. Generelt er et svangerskap for en "eldre" kvinne forbundet med større risiko enn hos yngre. Det gjelder også selve fødselen. Og - det er vanskelig å bli gravide.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #7 Skrevet 23. september 2007 Mine foreldre fikk meg da de var 40 og 41. Jeg er frisk, men det var ikke det jeg ville si. Men jeg har hatt foreldre som har vært 150% tilsted for meg hele veien, fordi jeg var et svææææært etterlengtet barn osv. De var ferdig med festing, og tilfredstillelse av egne behov. De hadde nesten nedbetalt gjeld m.v og de visste hva de gjorde. Men selvfølgelig, risikoen øker med alder. PS. Dattra til et vennepar av foreldrene mine og hennes mann, begge ca. 25 år fikk for et år siden et gutt med down syndrom. Ingen er "skånet" for dette. La de få kjærlighetsbarnet. De er SELV klar over risikoen for evt. misdannelser osv osv...
Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #8 Skrevet 23. september 2007 Risikoen for Downs er økende med alder: 20 1: 1500 25 1:1300 30: 1:900 32: 1:650 35: 1:350 37: 1:200 38. 1:170 39: 1:125 40: 1:100 42: 1:50 44: 1:30 Men fostervannsprøve vil jo avdekke dette. Så vidt jeg vet er det da flere som har brukt litt "hjelp" på denne alderen, men man må antakelig på privat klinikk. Har også lest at bare ca 1 av 3 kvinner over 40 har egg som kan brukes, men vet ikke om dette stemmer. Hilsen ei på 42 som akkurat fikk barn, helt av oss selv!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #9 Skrevet 23. september 2007 Tusen takk alle! Jeg spurte jo selvfølgelig ikke om de budre eller ikke burde...Bare om det var noen som hadde mer greie på dette enn meg Håper dette kommer til å gå. For deres skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå