Gå til innhold

Hvorfor velger dere dobbeltnavn når dere kun bruker det ene????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så mange som velger dobbeltnavn....noen tyngre enn andre, noen mindre klingende enn andre. Mange (fleste) bruker kun 1 av navnene. Så da spør jeg meg? Hvorfor dobbeltnavn? Har det noe med oppkalling etter foreldre/besteforeldre m.v??

Ikke surt eller kritikk-tråd det her..bare lurer. Er lærer, så jeg opplever det nesten i 95 % av tilfellene at barna selv bare ønsker at vi skal bruke det ene navnet!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter har dobbelt navn, hun fikk mellomnavnet mitt fordi hun ble født på bursdagen min. Mellomnavnet er er litt kjedelig og jeg syntes det er lettere å si kun de ene navnet:) Hadde hun ikke blitt født på bursdagen min ville hun kun hatt fornavnet sitt, men tenkte at det var koselig :)

Skrevet

For å respektere min manns ønske om å kalle opp sin avdøde mor...

Vi er egentlig enige om at vi foretrekker enkeltnavn. Men skjønner jo at d betyr noe for han, så da ble d sånn.

Så kan snuppi velge selv når hun blir større, om hun vil bruke begge, eller bare d ene...

Skrevet

rett og slett fordi jeg synes de to navnene er kjempefine, også sammen. det er ikke dobbelnavn som i Anne-Lise, men to fornavn:) jeg synes også det er greit at hun kan velge selv når hun blir større. enten å bruke begge to, eller å bruke bare ett av dem.

Skrevet

Det er tradisjon i min manns familie at alle har dobbeltnavn, men de bruker bare det foerste. Ble veldig fornoyd med mellomnavnet vi valgte faktisk :-). Selv om jeg var imot konseptet til aa begynne med!

Skrevet

rett og slett fordi jeg er "hekta" på dobbelnavn, begge barna har det, jeg, begge fedrene, alle besteforeldre... Jeg og barna mine bruker kun det ene navnet, men når navnet skrives brukes begge. Og det er flotte stilige navn som piffer opp :) Men, å bruke det doble til daglig blir litt overkill

Skrevet

Jeg ville egentlig bare ha ett navn på jenta, men min mann ville kalle henne opp etter sin farmor også. JEg har alltid ment at man skal bruke begge navna hvis man gir de dobbeltnavn, men jeg må innrømme at det er mye lettere å bare si Kaja enn Kaja Martine.

Skrevet

lillegutt har to navn, men bruker bare det første til daglig.. Mellomnavnet fikk han etter sin far, som har samme mellomnavn.. Langt og tungvindt om man skal si hele navnet hele tiden, men allikevel ok siden faren har samme navn..

Skrevet

det lurer jeg på også.. har ei venninne som var så opptatt av at datteren hennes skulle ha dobbelt navn. Og at de skulle brukes begge to... Nå som ungen snart er ett år, blir bare det ene brukt. Jeg bruker litt på ert begge navnene når jeg snakker om/med lillegullet hennes;o)

Skrevet

jeg har to barn med to navn, jeg bruker hovedsakelig fornavnet på begge men når jeg skal a kontakt fort bruker jeg begge navnene og når jeg kosesnakker bruker jeg begge navnene så de vet hva de heter.

forøvrig et ekstranavn er kjekt når en skal ha full kontakt unga vet at det er alvor når deres fulle navn blir sakt i litt streng tone, da er det bare å høre etter.

vi valgte også flere navn grunnet at det er tradisjon i begge familier.

Skrevet

fordi det er tradisjon, fordi jeg liker begge navnene og da kan han selv velge hvilket av navnene han vil bruke når han blir større akkurat som jeg gjorde, jeg fjerna fornavnet mitt og bruker nå mellomnavnet til fornavn;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...