Gå til innhold

Hva i alle dager skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 20 mnd har nettopp begynt halv plass i bhg, siden jeg har begynt i halv stilling på jobb.

Første uka, vinka hun hade, og smilte når mamma gikk på arbeid.

Andre uka var hun ikke i bhg, hun var syk.

Tredje og fjerde uka hylgråter hun når vi kommer i bhg. Storskriker, og sier mamma arbei, nei nei nei............

Og så har hun blitt slik at når vi skal noen plass, enten vi kommer på besøk til noen, eller skal ut i bilen, storskriker hun og virker heilt knust, mamma arbei, nei nei...sie hun....

Og hun trenger masse tid på å roe seg, og skal bare sitte på fanget.

mamma, mamma, mamma, hun er blitt heilt fulstendig mammadalt.

Men når vi er ute blant forlk er hun en sutrete og sytete mamma dalt, maaaammmmaaaaa mmaaaaammmaaaaa med sutrete stemme.

Er dette en form for seperasjonsangst??

Er dette en reaksjon på at hun plutselig må i bhg, og at vi dermed er borte fra hverandre 3 dager i uken?

Noen andre med småtasser som har opplevd lignende, eller er det noe annet som foregår her...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,det høres ut som seperasjonangst.Det er mange som sier at det er tungt for de små med halv plass i bhg.,fordi de ikke da får rutiner på å være der...men litt sånn "ny" hver gang-har endel jeg kjenner som jobber i bhg.og de fortalte det da jeg vurderte halv plass.Det tar mye lenger tid før de føler seg trygge der.Blir glade når de er hjemme og tror de skal slippe bhg.,så plutselig skal de tilbake.

Håper det ordner seg etterhvert:)

Skrevet

hadde samme situasjon med eldste mann når han hadde halv plass i barnahagen. han hadde annenhver dag, tre dager en uke og to dager annen uke. dette var barnehagen veldig strenge på at de ville helst ha det slik for at det ikke skulle bli (u) rutiner og mye skriking. dette ble det uansett, og det tok mye lengre tid å kjøre seg inn i barnehagen. Løste dette med å være litt fleksibel og ikke gi han så lange dager i begynnelsen. første ukene var han bare innen for maks tiden i barnehagen, så økte jeg gradvis. Hvis jeg skal gi noen tips så er det kanskje ikke så mye som en kan gjøre selv uten samarbeid fra barnehagen, kanskje forberede henne litt mere mentalt på at snart skal hun i barnehagen, kanskje dra på besøk en halv time de dagene dere har "fri" fra barnehagen. slik at hun ser det, husker det og ikke får sjokk. Men det går over og mange barn får dessuten en seprasjons periode når de plutselig blir litt mer selvstendig og alene. er ganske skummelt og kan gi utslag i både matlyst, soving, humør og lek.

Skrevet

Desverre har jeg ikke mulighet til å la henne hakortere dager, vi hadde det første uka. Men nå er hun i bhg fra 08 til 16.

Men når jeg kommer å henter henne er hun i storform. Kjempehumør.

Blir tøysete og øsete, og skal liksom vise meg alt mulig som de har i bhg.

Og hun snakker massevis om bhg hjemme, og hun navngir de fleste barna og voksne, og det er bare smil, og gode ord om barnehagen og alle barna og alt sammen.

De voksene sier hun stort sett stopper å gråte etter noen minutter, og så har hun fin dag etter det.

Hun legger seg uten protest, sovner med en gang, og sover halvannen time, enda det er i fremmed grindseng, men 7 andre på rommet.....

Så jeg tror hun egentlig er veldig trygg og grei der, men hun blir hysterisk når jg skal gå, enda jeg ALDRIG har latt være å si hade. Jeg sier bestandig hade bra, mamma skal på arbeid, kommer å henter deg senere. osv. Fort og greit ikke noe dill/dall.

MEn det er utrolig synd at hun har blitt sånn hjemme, at hun begynner gråte når vi skal noe, eller kommer hjem til noen forde hun tror jeg skal gå fra henne.....

HI

Skrevet

det er vanlig at det går fint i starten og så blir værre.

det tar litt tid før barna skjønner at dette er en varig situasjon, og det begynner noen å protestere heftig på.

sannsynligvis er all utageringen hjemme en reaksjon på at hun blir usikker på om du skal gå og hun protesterer for å hindre dette. kanskje tror hun og at det er takket være utageringen at du ikke forlater henne i disse situasjonene, bare la henne klamre seg til deg så lenge hun vil.

det er bra at du sier hadet i barnehagen og ellers når du går, da gir du klar beskjed om hva som skal skje. foreløbig virker hun litt forvirret over når du går og når du ikke går, fortsett å være konsekvent og LA HENNE KLAMRE SEG TIL DEG i de situasjonene du ikke skal gå.

det er ikke uvanlig at dette kan ta mellom en og to måneder.

ser dette på jobben hvert eneste år, ikke uvanlig : )

Skrevet

Åh, jobber du i bhg?

Så fint å få tilbakemelding fra en fagperson.

Og så godt å høre at det ikke er unormalt, og at det vil gå over....

Ja hun skal vel gå i bhg frem til skolestart, og det kan da ikke være slik HVER morgen i årevis vel....................??

HI

Skrevet

det går nok over : )

hvis ikke vil jeg tro at hun ikke er trygg i barnehagen og da må du jo bare bytte barnehage......men sørg for en god dialog med personalet slik at jenta di opplever at du liker dem og har tillit til dem. slå av en kort prat og gjør selve avskjeden kort, altså tiden fra du sier hadet til du faktisk forsvinner. lever gjerne direkte i armene til en ansatt og ha samme rutiner hver gang.

alt dette gjør det tydeligere for henne og enklere å takle.

prøver du å dytte henne foran deg eller "riste henne av" kan det bli værre. du vil jo ikke presse eller avvise henne, bare bestemme at her skal du være, og at det går fint.

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...