Gå til innhold

Er det noen her som har spist rød fluesopp?

Anbefalte innlegg

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Skrevet

unnskyld??? fleip eller??? det finnes mye "bra" /dårlig du kan ruse deg på men hvis du vil ta fluesopp kan du jo like godt henge deg!!! dust!!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Fanken, så bastante folk er på denne siden på tross av komplett uvitenhet. Er det ikke bare å la være å gape for høyt når man ikke vet hva man snakker om?

Skrevet

HI:

vet du hvorfor folk fortsetter å ruse seg? fordi de engang prøvde det for første gang, og syns rusen var digg. før den første gangen hadde man ingen formening om rusen til den enkelte tingen, og følte derfor ikke noen dragning. Du må holde deg unna rusmidler du ikke har prøvd før, for å slippe å bli avhengig. det dummeste en gjør er å prøve rusmidler for første gang (røyk, kokain, heroin osv). for før man har prøvd det, så vet man ikke hvordan det er, og dermed ikke noen som helst grunn til å ta det. skjønner ikke at dere gidder å prøve nye ting! ender jo VELDIG ofte med at dere blir avhengige og må ha mer og mer, bruker masse penger, og helsen blir dårligere.... HOLD DERE UNNA RUS DERE IKKE HAR PRØVD, OG PRØV Å SLUTT MED TING DERE HAR PRØVD. Ingen vits å prøve noe nytt rusmiddel ihvertfall, da er man rett og slett dum i hodet! skjønner ikke vitsen! og ja, jeg signerer med nick, for jeg står for at de som prøver en ny form for rusmiddel er kjempedumme!

Skrevet

Hele resonnementet ditt bygger på antagelsen om at den ideelle verden er rusfri. Det er det jo langt i fra sikkert at den er. Mennesket er ikke det eneste pattedyret som ruser seg med jevne mellomrom, og man kan jo spørre seg hvorfor disse plantene i det hele tatt eksisterer hvis det ikke er meningen at de skal brukes til noe.

Skrevet

ååå herregud... syns du det er lurt å ta den første røyken, når du vet det er skadelig for helsen, er avhengighetsdannende, ikke bra for økonomien økonomien eller baby i magen?

bare fordi det finnes fluesopp, så skal en ikke på død og liv prøve å ruse seg på det heller...

hvorfor finnes menneskene da, anonym? hva er meningen med at vi finnes? hva slags nytte gjør vi for andre arter?

Skrevet

Med rus finnes både konstruktive og destruktive virkninger, alt avhengig av hvordan du bruker det. Jeg syns du med vilje velger å ensidig fokusere på destruktive virkninger, og dette lager et bilde av rusmiddelbruk som er både skeivt og feilaktig. Selvsagt kan rusbruk være både ødeleggende, vanedannende og en økonomisk felle, men dette er ikke en iboende egenskap for rusmiddelet eller en selvsagt konsekvens av rusbruk.

Man ruser seg ikke alene fordi man kan, men også fordi man opplever diverse konstruktive langtidseffekter av det å ruse seg. Da forutsatt at man ikke har et overdrevent bruk. Dermed er rusmidler av nytte for mennesker på samme tid som de kan være ødeleggende for de det gjelder. Hvorfor skal man da sette en rusfri tilværelse som et ideal for alle mennesker ut fra en generalisering av en minoritet som utvikler problemer på dette området i livet?

Skrevet

hallo, vi bor i norge, og her er det ulovlig å bruke hasj, heroin, syre, kokain osv. hvorfor i alle dager prøve dette for første gang, når man kan holde seg til LOVLIG alkohol? ja, kanskje du sier at det er farligere med alkohol enn hasj, men det er i det minste lovlig.... skjønner ikke at noen gidder å prøve ulovlige ting for første gang... hva er vitsen med det anonym? sjangsen for å syns at rusen er digg er STOR, for tviler ikke på at det er kjempedeilig ettersom så mange blir avhengige, men nettopp av den grunnen velger jeg å ikke prøve det, i tilfelle jeg skal syns det er for deilig til å klare å holde meg til den ene gangen...

du skjønner ikke hva jeg mener??

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over at de fleste rusmidler er ulovlig i Norge. (Dette gjelder imidlertid ikke fluesopp, som jo er det denne tråden handler om.) Når det gjelder loven, tror jeg nok du og jeg tenker ganske annerledes. For meg blir det helt absurd å bruke et rusmiddel jeg vet medfører problemer for meg og mine omgivelser, ene og alene fordi det er lov. I tillegg er jeg nokså overbevist om at de aller fleste som bruker alkhol som eneste rusmiddel, ville hatt mer nytte av et annet. Ganske enkelt fordi alkohol er et ganske sterkt og toksisk rusmiddel. Det som utspiller seg i en vanlig norsk by på en lørdagskveld (for ikke å snakke om i de tusen hjem) vitner i seg selv om dette.

Jeg har ingen tro på at rusmiddelavhengighet oppstår fordi det føles bra å ruse seg. Jeg tror det har mer med hvordan man opplever livet sitt forøvrig i utgangspunktet, hvilke metakognitive kunnskaper en har og hvilke preferanser en er utrustet med. Rusmidler har ikke en iboende faenskap som forpurrer livene til dem som måtte bruke dem. Avhengighet kommer innenfra. En ser også at det er de aller færreste brukere av et rusmiddel som opplever å bli avhengige av det.

Jeg respekterer selvfølelig ditt standpunkt om avholdenhet, alt jeg ber om er det samme i gjengjeld. Det er dessverre en sjeldenhet blant motstandere av illegale rusmidler. Hvor mye tror du ikke det hadde hjulpet samfunnet om man hadde kunnet tolere hverandre? Ingen er innehavere av den absolutte sannhet.

Skrevet

1. jeg er ikke for total avhengig het.. jeg kan drikke og røyke lovlig røyk på fest (selvfølgelig ikke nå som jeg er gravid).

men skjønner ikke vitsen med å prøve ut ulovlige rusmidler for første gang, heller ikke "lovlige" sopper som fluesopp. alkoholen som selges på polet i norge vet man at ikke er dødlige, men soppene man plukker i skogen, eller knips eller hva man nå er avhengig av, kan være fulle av dødlige gifter, fordi de blir solgt på et ulovlig marked. derfor skjønner jeg ikke vitsen med å prøve slike rusmidler som kan være veldig giftige... man kan jo resultere i å bli avhegig, og må ha mer og mer og mer..

jeg tolererer folk som doper seg, men skjønne rikke bare vitsen med å prøve ut slike risikoer, når sjangsen er stor for å bli avhengig. skjønner du ikke hva jeg mener??

Skrevet

Nå har jeg aldri kommet på ideen med fluesopp, men da jeg testet amfetamin i 20-årsalderen, var det ganske enkelt fordi det var der. Jeg tror ikke på at man får en større dragning mot disse tingene fordi de er forbudte. Det tror jeg bare er et utsagn, gjentatt så mange ganger at det har blitt en sannhet. Det er en helt vanlig menneskelig egenskap å ønske å utforske sine omgivelser, og om illegale rusmidler er en del av ens omgivelser (og det er det jo), så vil de aller fleste oppleve en dragning mot også dette. Alle vil ikke gå så langt som å prøve det, ganske enkelt fordi man har fått malt fanden på veggen allerede fra barneskolealder. Når jeg forsatte å prøve ut litt forskjellig, var det fordi jeg opplevde at det for det meste hadde en positiv innvirkning på meg. Litt negative effekter opplevde jeg fra tid til annen når jeg krysset en grense jeg ikke burde krysse. Man må tross alt krysse grensene for å vite hvor de er. Dette er også noe man gjør i forbindelse med alkohol. Da kalt "fjortisfyller".

Alkohol kjøpt på polet er i aller høyeste grad dødelig, og absolutt mer dødelig enn de fleste illegale rusmidler. Ungdom til pumping er feks et velkjent fenomen på akuttmottaket. Og sjansen for å bli avhengig løper du på lik linje når du bruker alkohol som du gjør når du bruker hasj, ecstacy eller amfetamin. Personlig opplever jeg risikoen større ang alkohol. Derfor finner jeg det utrolig provoserende at man ut i fra statlig og sosial styring skal vedta at alkohol er det beste alternativet for alle.

Skrevet

i alkohol som selges på polet, så er ikke sjangsen der for at det er metanol og liknende. det er det i fks smuglersprit... det at noen drikker mer enn det de tåler er idioti.. og at noen drikker så mye at de blir alkoholikere er idioti. og at noen prøver ulovlige rusmidler for første gang, og drikker smuglersprit for den sags skyld, er idioti i følge meg..

hvorfor prøver du deg på nye stoffer når du vet at sjangsen er der for å bli avhengig, få problemer med helsen, politi og må stresse mye med å få tak i disse tingene, og betale store summer som du ellers kunne brukt på fks ferier og slikt?

Skrevet

Jeg er enig i at rusproblematikk i stor grad skyldes idioti og lite refleksjon. At jeg velger å løpe risikoen med avhengighet og helseproblemer (nå har jeg et ganske beskjedent rusbruk, så jeg tviler på det er så relevant), er nok av noenlunde samme årsak som deg når du drikker alkohol.

Når det gjelder risikoen med politi, er den også lite relevant. Og det å stresse, behøver jeg ikke. Er det ikke, så er det ikke. Snubler jeg over noe, så er det jo til tider greit. Store summer betaler man ikke med mindre man har et utstrakt forbruk. Det er i all hovedsak rusavhengige som sliter med økonomisk belastning i forbindelse med rusbruk.

Skrevet

jeg drikker ikke alkohol man ikke får kjøpt lovlig på polet. hakke lysst på metanolinfisert smuglersprit, så det blir nok ikke det samme. kjøper ikke rusmidler eller alkohol på det ilegale markedet..

og det er faktisk mange som blir avhngige som stresser dagen lang, tro meg...

at man gidder å utsette seg selv for den sjangsen å bli avhengig skjønne rjeg ikke.

hverdagen består da hovedsaklig av å tjene nok penger for å kunne stresse rundt etter rusmidler, og bli rusa til man må stresse igjen.. og man vet aldri om det er noe dødlige gifter i det man får tak i..

har du aldri vært redd for at i knipsen så kan det være gifter, eller i de soppene du spiser? dt hadde jeg vært redd for, og derfor holder jeg meg laaaaaaaangt unna og skjønner fortsatt ikke hvorofr folk tar den sjangsen!

Skrevet

Det slår meg at det du egentlig lurer på er hvorfor mennesker ruser seg. Det er jo egentlig et kjempeinteressant spørsmål. Og det henger jo litt sammen med spørsmålet om den ideelle verden er rusfri. Det finnes jo ikke noe opplest og vedtatt svar på dette. Jeg kan kanskje spørre deg hvorfor du velger å ruse deg? Det er jo tross alt skadelig.... :-)

Skrevet

Jeg syns du skal lese innlegget med et intervju av en talsmann fra Kripos lenger nede på siden. En del av tingene du sier her, er ganske enkelt ikke riktig. Vet man noenlunde hva man skal ha, merker man at noe lukt eller smak ikke stemmer. Det er ikke alle bransjer som er like "snuskete".

Det du sier om generelt stress blant rusavhengige, stemmer nok. Men dette gjelder da de som er rusavhengige. Og er felles for alle rusavhengige, enten det er illegale eller legale rusmidler de er avhengige av. Altså en minoritet blant rusbrukere.

Men du løper jo også en sjanse her i og med at du er en rusmiddelbruker. Er aldri DU redd?

Skrevet

jeg velger å ruse meg fordi det var så tøfft å gjøre det første gangen. alle så skikkelig opp til meg, og jeg gjorde det bare mer og mer for å bli kulere og kulere. og nå sitter jeg her da, kjempeavhengig, og de stoffene jeg har tatt til nå, som jeg er så avhengig av, og som gjorde meg kjempekul i gjengen, , har jeg blitt litt immune for, de fenger ikke like ra lengre. derfor må jeg på desperate forsøk finne noe nytt å ruse meg på.. får helt absinenser her! kanskje jeg brude prøve fluesopp, for har hørt at det er giftig, og det kan jo fenge, ettersom jeg ikke er blitt "immun" for den rusen der allerede..

jeg ruser meg bare på alkohol. tar max 5 halvlitere på en kveld. det vet jeg at jeg tåler. dessuten kjøper jeg alkoholen i butikken, og da vet jeg det er fritt for fks metanol.. ruser meg på alkohol, siden det er veldig gøy.. men gjør dette da ikke mer enn max en gang i uken, og BARE i helgen, aldri hverdag. og har man en slik grense, så blir man heller ikke alkoholiker. hvis jeg hadde merket at jeg hadde fått alkoholsug, så hadde jeg forstått at jeg hadde gått over grensen, og med det ikke drukket mer:P hadde aldri latt meg selv bli avhengig. livet er mye mer enn bare rus...

Skrevet

bare sånn at det er sagt, ble jeg gravid på ppillen, og derfor var alkoholvanene mine slik før jeg var gravid. når jeg får et barn så er det ALDRI I LIVET at jeg tar 5 halvlitere en gang i helgen!!!!!!! bare sånn at det er sagt! Aldri om jeg skal være sånn fyllemor! når man får barn må man faktisk sette barnas behov foran sin egen rus!

Skrevet

Jepp, det har du jo en av årsakene til at folk blir avhengige. Man er jo spesielt svak og utsatt for rusproblemer i de første ungdomsårene. Og dess yngre man er, dess vanskeligere blir det å finne veien tilbake. Du må være en tøffing ;-) Dessuten er det vanlig at ting ikke "fenger" lenger om du overdriver. Kan godt hende du skulle funnet noe nytt, men jeg syns du skal gå et par runder med deg selv å finne ut hvorfor? Skal du bli kul i gjengen? Hehe...

Jeg tror imidlertid ikke på at folk ruser seg for kosen sin del eller fordi det er gøy. Da kunne man sett en komedie eller lest en bok, for det er da gøy og koslig, det og. Jeg tror rusbruk bunner ut i et behov for et eller annet. Noen behov bør tilfredsstille på en annen måte. Og så klart er livet mer enn bare rus, også fordi som ruser seg på annet enn alkohol.

Skrevet

lovlig alkohol i begrensede mengder holder i massevis. skjønner ikke trangen til å gå til ulovligheter som man ikke vet hva som er oppi. det er skrekken. at en som står deg nær fks har drukket smuglesprit og dødd av metanol, eller tatt knips med dødlige kjemikaler..

og det første avsnittet mitt var ikke min erfaring, men det skjønte du sikkert:)

Skrevet

Jeg syns fortsatt at du skal lese uttalelsene fra Kripos lenger nede på siden. Det er nemlig uhyre sjelden man dør av feks MDMA. Og man har ikke registrert knips som inneholder noe annet enn de tre virkestoffene de skal inneholde. Dødraten av MDMA ligger under den man finner av alkohol.

Skrevet

men trodde denne siden var for at folk skulle støtte hverandre med å slutte, og ikke ufarliggjøre rusmidler og gi tips om fks hvor bra fluesopp fenger og hva man burde blande hasjen med.

og jeg har aldri sagt at alkohol i for store mengder er bra. aldri i livet om jeg vil si det.. og det er (overraskende nok???) faktisk folk som har dødd av dødlige kjemikaler i extacy.

Skrevet

det som er så farlig med det illegale markedet, at man aldri helt 100% sikkert vet hva som er i de forskjellige narkotikaene, dessverre.. mange som er ute etter å tjene mest mulig penger for minst mulig, og putter oppi ting for at det skal veie mer, og bytter ut dyre stoffer med billigere. DESSVERRE:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...