Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert som: A) Mor og B) Ansatt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder jobb i barnehage. Har et ønske om å få røykeluken ut fra avdelingen.... Arbeider tett med 2 storrøykere. Helt ok for meg det, selv om jeg er anti-røyk selv. MEN.... Jakkene de har på seg når de har røykepauser, har jeg ikke lyst å ha inn på avdelingen.... De henges på lageret på avdelingen, eller en knaggrekke der. Ønsker å høre om vi kan få en annen ordning på dette. Selv reagerer jeg med at jeg synes det er en FRYKTELIG lukt!! Og tenker da også på de 9 smårollingene som leker, spiser, sover m.m. inne på denne avdelingen....

Hvordan hadde du reagert som

A) Mor

B) Ansatt

om ped.leder tok ansvar for å få røykelukten ut fra avdelingen?

Ikke fordi det er direkte skadelig, men rett og slett en stygg og ubehagelig lukt....

Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg for å ikke "tråkke" på dem det gjelder. Vil liksom ikke såre heller, men ha friskest mulig luft inne på avdelingen, uten for mye lukt av sterk parfyme, røykelukt m.m.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig ville applaudert deg både som mor og ansatt!!

Skrevet

Som mor ville jeg blitt sinna hvis det lukta røyk i barnehagen til gutten min...Da må du ha en garderobe for alle de ansatte sånn at de som røyker ikke føler seg diskriminert. Det er også lov å kreve at de vasker hendene før de går inn til barna etterpå. Dette er fordi partikkler som kan være skadelige setter seg i huden, ikke for å plage de:) Røyka selv før og vet godt at DE VET GODT at unga ikke burde bli nødt til å lukte på røyk...(eller for mye parfyme, støv eller gammel svette..osv..)

Skrevet

Takk for svar.

Føler liksom det kun er snakk om å endre rutiner, og bruke en annen inngang/garderobe (i kontorfløyen), så bør det liksom ikke være noe problem.

Men som sagt, jeg er selv anti-røyk, og aner ikke hvordan de har det de som MÅÅÅÅÅÅÅÅ ha seg 10-15 røyk i løpet av arbeidsdagen!!

Må tenke på formuleringen mine her kjenner jeg.... hehe, takk! Ene av dem har liksom røyka lenger enn jeg har levd liksom....

Skrevet

Synes du overreagerer litt jeg da :) hadde ikke brydd meg hverken som mor eller ansatt. Nekter å tro at det stinker så jævelig røyk der dere oppholder dere, jakkene henger vel ikke inne på det rommet? Så lenge de ikke røyker foran barna og ikke kaster sneiper sånn at barna kan få tak i de så synes jeg ikke det er noe problem i det hele tatt.. Jeg er foresten også veldig anti-røyk, men synes vi som ikke røyker har fått det veldig fint nå når den nye røykeloven kom :) Synes det er litt tåpelig om røykere skal måtte henge klærne sine i egne garderober unna andre o.l. også. Men det er min mening da..

Skrevet

Nei, nei.... Nå misforstår du! Skal ikke be dem henge jakkene en annen plass enn ikke-røykere! Vi HAR garderober i kontorfløyen, egentlig ikke på avdelingen.... Så det er bare å endre rutinene vi har kommet inn i (det gjelder jo alle).

Men jo, det stinker ganske mye.... Sneiper i lomma luker ikke akkuratt godt!! =(

Skrevet

Syns det er helt ok, så lenge det er en ok plass å henge i fra seg jakkene. Det samme gjelder med å vaske hender når de skal inn igjen. Det jeg reagerer på er antall røyk de røyker mens de er på jobb. Å gå ut rundt 3 ganger i løpet av en arbeidsdag burde holde. 10-15 røyk må da gå utover arbeidet de skal gjøre. Å kle på seg og gå ut for å ta en røyk tar minst 5 min. så i løpet av en arbeidsdag bruker de i alle fall 1 time til røyking. På min arbeidsplass røykes det i pausen, kanskje litt strengt da mange setter seg ned å tar seg en kaffepause på personalrommet flere ganger i løpet av dagen.

Skrevet

AAAH, hehe trodde liksom de skulle få en egen garderobe bort fra alle andre jeg :) får da være måte på hvor utestengt man skal bli tenkte jeg hehe :) Om du vil at alle skal bytte garderobe så kan du jo prøve å komme på gode argumenter som gjelder dere alle sånn at de ikke føler seg uglesett.. Og eventuelt prøve å få de til å kaste sneiper istedenfor å putte de tilbake i lommen :)

Skrevet

Jeg reagerer også på hyppigheten av småpausene.... 1/2 times pause midt på dagen har alle. Røykerne har også blitt tildelt litt sånne 5-minutters (som helst blir 10-12 minutters pauser) for å dekke suget....

Årh, kjenner det plager litt, for opplegget på avdelingen kan bli noe amputert til tider. Selv om røykerne egentlig er flinke å avklare med avdelingen om det passer først, men når passer det egentlig, hehe??

Men takk for svar (.... og ja, det er en skikkelig og fin garderobe, den vi egentlig skal bruke! =) )

Skrevet

Ja, nå skjønner vi hverandre bedre, hehe =)

Joda, mye sant i det du sier her Mami! Snakk om å endre rutiner på alle sammen, for å få lukten ut fra avdelingen.

Men som den ikke-røykeren jeg er, kjenner nok jeg lukten bedre av dem + jakkene dems, enn dem selv....

Vi får prøve å se, hvem vet.... kanskje er de enige selv? =)

Skrevet

hei.

er selv røyker og har jobbet i barnehage lenge og det eneste jeg reagerer på av det du sier er at de har så mange røykepauser !

er helt enig i at man burde kunne henge jakkene i den garderoben dere egentlig skal bruke og å vaske hendene før man går inn til barna.

det er noe jeg så på som en selvfølge i allefall.

vi hadde 1/2 times pause midt på dagen og en 10 min utenom...det samme som de som ikke røyket hadde. holder i massevis synes jeg da.

synes du skal legge frem forslaget jeg...og faktisk ta opp det med anntall røykepauser i løpet av dagen også...skal jo ikke være sånn at de som røyker skal ha flere pauser enn de andre !

lykke til :)

Skrevet

"Røykejakker" har ingenting inne på avdelingen å gjøre, hender må vaskes etter røyking og munnspray eller tyggegummi er et must. Jeg er selv røyker fra tid til annen, men er rimelig strikt på at dersom man skal ha ekstra røykepasuer i løpet av dagen (såkalte 5 minutters), så blir dette tatt fra hovedpausen. Er ped. leder og disse reglene gjelder for både meg selv (når jeg røyker) og for mine assistenter. Er kanskje lettere for meg å kreve dette av mine assistenter fordi det også "rammer" meg selv.

Skrevet

Takk for svar jenter =)

Mye fornuftig her som jeg kan argumentere/begrunne mine ønsker med. Takk.

Skrevet

Kopierer det jeg skrev fra forrige innlegg om det andre temaet om røyk..

Da jeg jobbet i bhg røyket jeg ikke.

Selv om jeg røyket før jeg gikk inn i bhg (gikk som oftest til jobb) så tok jeg aldri pauser for å gå å røyke.

I den bhg er det ikke lov til å røyke i jobbtiden pga astma og allergi (+andre plager) hos barn.

De kunne ikke si hva jeg gjorde før jeg gikk på jobb, men når jeg var kommet der overholdt jeg reglene.

Jobbet der i 3år og hadde aldri ett problem me det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...