Tutla84 og ICSI turneren Skrevet 22. september 2007 #1 Skrevet 22. september 2007 Svigerinna mi fikk nettopp en gutt med et hode på 40 cm. Mannen min hadde hode på 39 cm da han ble født. Kan jeg få ekstra UL for å måle hvor stort hode er og evt satt igang fødselen før tida om hodet er stort? Siden det ligger til familien hans med store hoder...... Noen som vet?
janus-guttemamma Skrevet 22. september 2007 #2 Skrevet 22. september 2007 det er nesten en fordel med stort hode, ihvertfall i forhold til om ungen er stort med relativt lite hode. Jeg fikk en gutt i januar med hodeomrets på 40,5 cm. Det fikk rett og slett ikke plass ibekkenet og han kom aldri ned og det endte med keisersnitt etter et døgn i fødsel. Jeg hadde full åpning, men hodet sto altså helt øverst i bekkenet og kom aldri ned. Det var aldri noe fare for hverken meg eller ungen, og keisersnittet gikk greit og rolig for seg. Han var vel ute ca 40 min etter at de bestemte seg for at det ikke kom til å gå. Kom meg raskt etter snittet og har ikke hatt noen problemer i barseltiden. Vi har også store hoder i hele familien. Det som er fordelen med stort hode er at dersom det ikke kommer gjennom bekkenet blir det stående høyt, og det er sjelden fare for mor eller barn og man kan, som i mitt tilfelle, ta et rolig snitt uten hast. Dersom det kommer seg ned i bekkenet vil det komme seg ut og det er uhyre liten sjanse for at resten av kroppen setter seg fast... hodet har allerede banet stor nok vei. Med et lite hode i forhold til kroppen er det større risiko for at hodet ikke har tøyd fødselskanalen nok og man kan oppleve at skuldrene setter seg fast..... det er mye mye skumlere. Håper dette beroliger deg og ikke skremmer deg mer. Det er mange som helt fint føder hoder på 40 cm og mer uten problemer, og dersom det ikke skulle gå er det ikke et problem siden man skjønner det tidlig i forløpet at det ikke går. Si fra til JM/lege om at det er store hoder i familien din, da vil de ha det i bakhodet dersom det skulle ta tid før ungen kommer ned i bekkenet. Lykke til! dette kommer til å gå bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå