Gjest Skrevet 22. september 2007 #1 Skrevet 22. september 2007 Jeg tror jeg har forstått d slik at de er tidlig ute med f.eks krabbing å d å lære å gå,og at de kan være litt sent ute med tale,at mange har litt talevansker.Er dette tilfelle? Gjelder d både adhd OG Add? Eller bare adhd?
AnonymMamma Skrevet 22. september 2007 #2 Skrevet 22. september 2007 De er ofte tidligere ute motorisk. Kjenner til en liten en som var veldig tidlige ute både motorisk og språklig og han skal utredes for asberger nå. Ikke at det er noen sammenheng med dette men ofte er det det.
knærten71 Skrevet 22. september 2007 #3 Skrevet 22. september 2007 I norge utreder vi ikke disse diagnosene. De er amerikanske og her brukes hyperkinestisk forstyrrelse og forstyrrelse av aktivitet og oppmerksomhet. En litt annen og kanskje mer omfattende utredning. Man ser på det helhetlige funskjonsnivået her og nå og da om det er nedsatt på 2 av 3 arenaer. Det betyr at noen gikk gjennom de motoriske milæpælene fort mens andre faktisk var veldig klossete motorisk. Det er når man se helthetlig på alle testene, svarskjemaene og anamnesen man vurderer om de er oppmerksomhetssvikt med hyperaktivitet eller ikke. Man kan liksom ikke ta ut en funksjon som motorikk og tenke diagnosen. Barna som er sene å bruke ord, sammensatt med klossethet, rigiditet utredes ofte med tenke på autismespektret. Jenter som er hyperaktive er også svær ofte hyperverbale, dvs snakker godt, fort og mye.
Gjest Skrevet 22. september 2007 #4 Skrevet 22. september 2007 Asberger,hva er d? Dumt spørsmål,men motorisk betyr vel at man lærer tidlig å krabbe,gå og sånt,er d ikke? som jeg har skrevet om i tidligere innlegg så tror jeg kansje sønnen min kan ha adhd,MEN han er ikke tidlig ute når d gjelder å krabbe og gå,helt vanlig tid.71/2 -8 mnd da han lærte å krabbe og 15 mnd da han lærte å krabbe.Men er man nødt til å være tidlig ute da?? Kan man ha adhd selv om man lærer og gå og krabbe til vanlig tid? jeg tror selv at jeg kan ha Add.Jeg er tidligere ute enn han.jeg vet ikke når jeg lærte å krabbe(d skal jeg spørre min mor om hun husker),men jeg krabbet ut av grindsenga da jeg bare var 7 mnd! D er jo veldig tidlig.jeg var ganske aktiv! og lærte å gå dagen etter 1 års dagen min.Føler meg ganske "fjern"og d er mildt sagt! Greier ikke konsentrere meg.Verken nå når jeg er voksen,eller da jeg var barn.Da jeg gikk på skolen turte jeg ikke rekke hånden i været fordi jeg var livredd for at folk skulle legge merke til meg.og når vi skulle stemme på hvem som skulle sitte i elevrådet fikk jeg alltid hjertebank og var dritnervøs.Turte ikke ta kontakt med klassekamerater,hadde ei venninne,men når ei anna ei kom bort til oss og de begynte å gå turte jeg ikke følge med dem.og ikke spurte de heller..satt og så på de andre barna lekte seg.Sånn var d fra jeg var ca 11 år.Før d var jeg veldig impulsiv,gjorde altmulig sprell.jeg stjal til og med trehjulsykkelen til en liten unge og kastet den nedi en skråning.Da var jeg 8 år.Min mor fortalte en historie nå nettopp som jeg ikke husker fra da jeg var 16 år.jeg var så beskjeden.jeg og min mor var ute og gikk tur.Da hadde en gutt sagt hei til meg.jeg snudde meg bare vekk og turte ikke si hei."du må no si hei"sa min mor."du aner ikke hvordan d er å være sjenert du"sa jeg.jeg kjente ikke gutten.He he..Jeg er ikke fullt så beskjeden nå,sier da hei til folk.Men er beskjeden enda.og tør ikke gå på besøk til folk alene.Har veldig lav selvtillit,d har jeg hatt siden jeg var 11.Har noen gang tenkt på selvmord,men d er heldigvis lenge siden nå! Hvis f.eks klassen til min sønn skal arangere fest,og foreldrene har fått utdelt arbeid får jeg rett og slett angst,hjertebank og pustebesvær.og en annen ting,jeg forstår ikke betydningen av forskjellige ord.vanskelig å forklare.sånne fremmedord og d kan også være helt vanlige ord som folk flest kan forklare.jeg har vært sånn siden jeg var 11 ca.gikk i 5 klasse.satt og så på læreren og fikk ikke feste ordene han/hun sa i hodet.Greide ikke forstå hva læreren mente.Jeg er sånn nå og.Føler meg dum! Jeg gikk på attføring for ca 4 år siden(er uføretrygdet nå) ogda gikk jeg på et 8 ukers kurs på Bergmo Produkter her i Molde.4 første ukene var d undervisning og de neste ukene praksis.praksisen greide jeg,men undervisningen...vi skulle f.eks se på en dataskjerm og ha på oss sånne øredingser dere vet(husker ikke navnet!!!),og høre spørsmålene på dataen.D stod tekst også.Men jeg lyttet og leste men klarte ikke skjønne hva spørsmålene var..jeg måtte spørre læreren om hun kunne si spørsmålet på en annen måte.en enklere måte.uff,dette er fryktelig FLAUT! jeg vil bli utredet samtidig som min sønn tenkte jeg..vis jeg har adhd/add vil jeg ha medisin!
Gjest Skrevet 22. september 2007 #5 Skrevet 22. september 2007 jeg glemte en ting,jeg er ei skravlekjerring når jeg først har noen å snakke med! Snakker fort og mye,fort må nesten konsentrere seg for å få med seg alt..he he..
Gjest Skrevet 22. september 2007 #6 Skrevet 22. september 2007 snakker så fort at noenganger stokker ordene seg for meg,og d er flaut!
Odd Molly Skrevet 22. september 2007 #7 Skrevet 22. september 2007 Er det mulig at du kan ha dysleksi?
Gjest Skrevet 22. september 2007 #8 Skrevet 22. september 2007 dysleksi? Er d ikke d samme som lese og skrivevansker da? Jeg hadde rett på alt av rettskriving,og når jeg leser høyt er d som regel bra lest,men jeg kan lese litt feil,da jeg plutselig kan hoppe ned på linja under vis du skjønner..Leser litt,men plutselig kan jeg lese et ord som er på linja under.Men d er ikke slik hver gang.Men d hender stadigvekk,Men er d vanlig å ha d akurat sånn jeg har når man har dysleksi? Lav selvtillit,konsentrasjonsvansker,snakker fort og mye,menneskefrykt og så er jeg rastløs,d glemte jeg å nevne.Både ,inni meg og ellers.Jeg greier ofte ikke sitte i ro.Går rundt her og vimser.spesiellt når jeg snakker i tlf.Jeg har trådløs hustlf.Greier ikke sitte i ro da heller.jeg er ganske lat av meg,men når jeg først begynner greier jeg ikke sette meg ned,holder på som en robot.Setter jeg meg ned for å f.eks ta meg en røyk,er d fort opp igjen,selv om d ikke er noe mer å gjøre.Begynner å f.eks vasker vegger da.Eller å vimse rundt..
Mogop fikk augustgutt Skrevet 22. september 2007 #9 Skrevet 22. september 2007 ADHD barn ligger veldig ofte litt etter mht den finmotoriske utviklingen, men ligger på det jevne når det gjelder grovmotorikk. Når det gjelder Asperger, så tror jeg det er uheldig å blande dette inn i denne saken, kort sagt er det en type mild autisme (vanskelig for å tilegne seg og forstå sosiale koder) hvor man ofte har en eller annen form for "hang ups" -altså særområder. Autister som fremstilles i filmer er ofte Aspergere. Har selv jobbet med 4 åring med dilla på gourmetoppskrifter f.eks
Odd Molly Skrevet 22. september 2007 #10 Skrevet 22. september 2007 Det at du ikke forsto spørsmålene og blander betydningen av ord trenger ikke å bety at du har dysleksi, men det kan være en indikasjon på det, var det orddrill du satt og svarte på? Ønsker deg lykke til med adhd utredning, om det er det du har så er det jo flott at du da kan få hjelp!
Gjest Skrevet 22. september 2007 #11 Skrevet 22. september 2007 Min sønn var veldig tidlig ute med å krabbe og gå men sen til prate akkurat slik du skriver. Nå snakker han FORT og har mange setninger og spørsmål etter hverandre, det bare ramler ut ord og tanker:) Han har IKKE dysleksi.
Odd Molly Skrevet 22. september 2007 #13 Skrevet 22. september 2007 Det var til HI som beskrev hvordan hun hadde det når hun leste. Jeg mener selvsagt ikke at alle som har adhd har dysleksi!
Gjest Skrevet 22. september 2007 #14 Skrevet 22. september 2007 Jeg skjønte det Odd Molly:) Det er mange med ADHD som har dysleksi så muligheten er absolutt der, men det trenger ikke å være det...
servitør Skrevet 22. september 2007 #15 Skrevet 22. september 2007 Det der er bortimot uleselig. Har du hørt om mellomrom og avsnitt?
stolt mamma tell mine to gutta Skrevet 22. september 2007 #17 Skrevet 22. september 2007 Broren min fikk diagnosen adhd nå i en alder av 21 år... Han var veldig sent utviklet språklig, hadde ikke ett eneste ord før han var 3 år! Motorisk var han vel ganske gjennomsnittlig.
Gjest Skrevet 22. september 2007 #18 Skrevet 22. september 2007 Jeg var nettopp inne på adhd foreningens side.og der stod d noe: Tilleggsvansker: Ca halvparten av adhd-rammede har minst 1 betydelig diagnostisert tilleggsvanske. De vanlige er adferdsavvik,lærevansker,motoriske koordinasjonsproblemer,språkproblemer,Tourettes syndrom,angstlidelse,søvnvansker og depresjon! D kan se ut som om man ikke trenger å ha språkvansker om man har adhd.Men at d er vanlig!
stolt mamma tell mine to gutta Skrevet 22. september 2007 #19 Skrevet 22. september 2007 Min bror hadde vel mange av de symptomene, men har heldigvis fått medisin nå. Er en helt annen gutt
Gjest Skrevet 22. september 2007 #20 Skrevet 22. september 2007 Odd Molly: Hva mente du med ordet orddrill? Hva betyr d:=)
Gjest postlogic unt mikrovampyren Skrevet 22. september 2007 #21 Skrevet 22. september 2007 Unnskyld jeg skulle gjerne svart deg men det er klin umulig å forstå noe uten avsnitt eller noe
Gjest Skrevet 23. september 2007 #22 Skrevet 23. september 2007 beklager,glemte å ordne avsnitt! Tenkte å ordne avsnitt etter at jeg var ferdig,men glemte d og kom på d når jeg akurat hadde trykket på lagre.og d går vel ikke an å forandre på d...orker ikke skrive opp igjen alt..
3b@rnsmor-30* Skrevet 23. september 2007 #23 Skrevet 23. september 2007 det som kjennetegner de jeg har jobbet med er at de er gode med grovmotorik, mens ikke så gode på finmotorikk. eks. veldig dådrlig håndskrift... har jobbet med en med add og han har dårlig språk, men det kan jo være tilfeldig..
Gjest Skrevet 23. september 2007 #24 Skrevet 23. september 2007 ok.sønnen min er veldig slurvete med håndskrifta,d går ofte ikke an å lese hva han skriver,men d kan jo også være d at han er fryktelig lat da...og skrivefeil stadigvekk og.. Han ER fryktelig lat altså,du skulle sett rommet hans hvordan d ser ut! jeg må mase på han om rydding.D nekter han som regel,men om han til slutt skulle rydde er d ikke mye bedre altså.Man kan gå på gulvet uten å trakke på lekene,men d er alt.. Jeg tenkte å rydde på rommet hans i går kveld siden han er på avlasting i helga.Men jeg rekker ikke å rydde hele rommet før han kommer hjem,for d ser så ille ut der.Leker og søppel som han har slengt under senga og under en liten veggsekssjon han har,til og med under gulvteppet.. jeg bruker å minne han på gang på gang at han må plukke opp lekene med en gang han er ferdig å leke,men det blir aldri gjort! Han drar frem leker han aldri leker med.. jeg sier han må kaste søpla oppi søpledunken med en gang han har åpnet noe,men nei.. og så er han ganske barnslig for alderen,leker med pokemon i en alder av 10 1/2 ! Maser om at jeg må kjøpe pokeball til ham...Noen ganger så gjør jeg d,men tenker jo at han blir vel lei av pokemon snart vel..jeg vet jo at barn på 9 kan like pokemon,men barn på 10 1/2??? En dag så kjøpte jeg et sånt "bankebrett"sånn med hammer,til datra mi på 22 mnd.Han ble kjempeglad jeg hadde kjøpt den,drog den med seg inn på rommet sitt og begynte å hamre..he he..Kan jo være sjalusi d da,jeg vet ikke..
Odd Molly Skrevet 23. september 2007 #25 Skrevet 23. september 2007 Orddrill er et dataprogram spesilet utviklet for både barn og voksne med lærevansker. Det er forskjellige oppgaver, noen av de er ord på skjermen og i headsettet, litt dårlig forklart... står det " sommer" på skjermen leser en stemme det samme ordet før man selv skal skrive det. Ellers kan det være å drille eller repetere f.eks vokaler eller fremmedord. Du må klare å løse alle oppgavene før du går videre, høres det kjent ut? Var det det du satt med?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå