Gå til innhold

please hjelp,er hun gal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 19 mnd klager, hyler og skriker for ALT jeg gjør med henne, det skjer ikke i barnehagen sier de.

Hun vil ikke skiftes på, settes i bil eller stol,kles på osv psv...=(

Jeg synes dagene med henne bare er slitsomme nå, kan hun ha ADHD eller noe annet galt? Hun brøler mer enn da hun hadde kolikk som liten men er som sagt en engel i barnehagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok ikke at hun er gal - tror bare hun tester grenser og har kommet på at hun har en egen vilje :)

Det kommer visse perioder der snuppelure (22 måneder) setter seg på tveren hva det enn er.

Har hun holdt på sånn lenge da?

Skrevet

2 MND =( Værre etter hun startet i barnehagen men hun trives der og gråter aldri når jeg leverer henne...men hylskriker når hun hentes, lurer på hva de ansatte i barnehagen tror om meg..

Hun klatrer opp på alt,river ned, tar alt hun ikke får lov til å ha osv og eksploderer til de grader når jeg sier hun ikke får lov og prøver å avlede henne.

Hun svarer alt med HYYYYL, er aldri ro i den munnen. Er så sliten av brølene at jeg skulle ønske jeg kunne trykket på lydløs.

Skrevet

ADHD har egentlig ingenting med trass å gjøre og det nok alt for tidlig å tenke på det såfremt det ikke er massiv opphopning i slekta.

Jeg har ikke erfaring med så små barn, men vet at man snakker endel om "emosjonell inntoning" - at det er viktig. Det går i praksis ut på å "overdrive" de følelsene som barna gir uttrykk for, men ikke ta helt av! Hvis barnet faller, slår seg, blør og gråter kan den voksne vise omsorg (de fleste av oss gjør det uten å tenke på det) ved å trøste og si f.eks. "åhhh, slo du deg? det så fryktelig vondt ut! og så blør det også! se, skal vi tørke bort og vaske og så skal du få på et plaster".

Det som er mer vanskelig er å gi aksept for andre følelser - dvs. sinne, raseri, frustrasjon etc. Det er så lett å bli sint eller irritert selv! Men prøv noen ganger å "gå inn i" hennes frustrasjon. "Jeg ser at du er sint eller ikke vil ta på jakka nå, men...." ... og gi evt. et valg mellom hva som skal gjøres først. "Du kan velge om vi skal ta på lua eller jakka først".

Barn gjør mye rart og ikke alt er lett å forstå. Kanskje jeg er helt på villspor, men jeg håper dere finner ut av det. Lykke til!

Skrevet

Hold ut, hun er i den "verste" alderen akkurat nå. Om et par mnd så har du sikkert glemt at hun var sånn ;-)

veldig mange barn er vanskelige rundt 18-20 mnd.

Skrevet

glemte å si at det går på dette med at hun tester grenser. Dette går alltid ut over de nærmeste, derfor er hun snill i bhg og tyrann hjemme. Akkurat slik som hun kommer til å være grei på skolen og et mareritt hjemme når hun blir tenåring :-) dette er en periode. Ta henne på alvor og gi henne valg som det sto i svaret over her. Si "jeg ser du er sint jenta mi, men du kan ikke alltid få det som du vil." Gi henne så lov til å bestemme noe annet som hun gjerne kan få bestemme. Men hun MÅ faktisk spennes fast i bilen, skifte bleie, pusse tenner, osv.

Skrevet

Tror dette er ganske så vanlig...,men utrolig slitsomt. Vi har det AKKURAT som du beskriver for tiden..., og hun er 16 mnd !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...