Gå til innhold

Ha barna med i vårt bryllup eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min forlovede har 2 fra før, vi har en felles. Vår felles er såpass liten når vi gifter oss at hun må være med. Alle vi stoler på til å passe henne, og som hun er trygg på, skal være gjester i bryllupet, så vi har ingen som kan ta henne denne dagen. Tanken er at mine foreldre drar hjem med henne og legger henne når hun er trøtt.

Vår diskusjon går ut på følgende: Han vil ha med alle barna i familien i bryllupet, jeg vil ikke. Jeg syntes et bryllup er en voksen-fest, en feiring av vår kjærlighet, barna i familien vil ikke ha noe glede av dette, og det vil bli styrete og masete med unger som flyr rundt og bråker f.eks. under middagen. Dette skal være VÅR fest. Det er mange barn i familien, vil bli ca. 10 stk. fra 5-15 år. Jeg syntes også at hvis vi ber barna i familien må vi også si at gjestene kan ta med seg barna sine, kan ikke tillate noen barn og ikke alle. Han vil kun ha barna i familien. Og kommer alle barna i familien må vi selvfølgelig også be hans to barn fra tidligere. De er ganske aktive og jeg vet at de kommer til å sitte oppå han hele tiden og det blir overhode ikke det bryllupet jeg hadde ønsket meg. Jeg syntes det blir litt galt at resultatet av hans første ekteskap skal være med å ha hovedfokus i feiringen av vår kjærlighet. Også bryllupsnatten da... vi har ingen som kan passe barna hans, foreldrene hans stiller ikke opp overhode, barnas mor er bare å glemme å spørre, hun tar dem ikke et sekund mer enn avtalen tilsier. Skal de være med oss på bryllupssuiten på bryllupsnatten da?? Ligge mellom oss i senga?? Helt uaktuelt.

Noen med erfaring her? Barn eller ikke barn i bryllup?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann.

Jeg forstår din frustrasjon, dette er tross alt din og din kommende manns dag. Uansett er situasjonen slik at din mann har to barn fra før av, og de er dermed i familien din, nesten på lik linje med dine egne barn.

I de bryllup jeg har vært, har det som regel vært barn i den nærmeste familien tilstede under vielsen, og middagen etterpå. Når kvelden kommer, og det er tid for kaker, kaffe og konjakk og diverse, så har barna dratt hjem.

Du sier ikke noe om hvor gamle barna til mannen din er, men de er kanskje så store at de gleder seg stort til å være med i bryllup? Jeg synes i alle fall det virker veldig unaturlig om barna hans ikke skal være med og feire bryllup sammen med dere, iallefall deler av dagen. De kunne jo dra fra festen rett før kaffe'n?

Jeg synes heller ikke dere trenger å invitere alle barna til gjestene. Personlig hadde jeg kommet til å invitere barna til søsken av meg og han jeg skulle gifte meg med, samt egne barn selvfølgelig.

På denne måten får barna være med på vielse, middag, og dere får voksen tid for dere selv til langt ut i de små tider.

Når det gjelder hvor barna skal være i bryllupsnatten, så må det da gå an å spørre barnas mor? Kanskje bor hun så nært at hun kan hente barna litt uttpå kvelden? En slik avtale burde da gå an å få til? Hvis ikke har stebarna dine kanskje onkler, tanter og lignende?

En annen ting: Du sier at du ikke vil at ungene hans skal ha hovedfokus denne dagen. jeg skal ikke kommentere dette, selv om jeg har inderlig lyst, men vil bare si deg at ungene kommer til å ha så mange mennesker å forholde seg til denne dagen, at de nok ikke kommer til å sitte oppå dere. Hva med å lage en avtale med barna om at praktiske problemer de må ha hjelp til på feiringen, får de hjelp til av en onkel, tante eller lignende, så kan dere konsentrere dere om bryllupet?

Skrevet

Glemte og si at jeg skal gifte meg neste høst, og da drar jeg og kjæresten min, samt et vennepar til, til seychellene og gifter oss i all hemmelighet. Dette gjør vi fordi vi da slipper å tenke på tusen ting, vi kan konsentrere oss om vielsen, og vi får 14 dagers honeymoon på kjøpet. Kjæresten min han har vært gift før, og ønsket ikke et stort tradisjonelt bryllup, fordi som han sa: hvor mange ganger skal jeg invitere slekt og venner til mitt eget bryllup?

Jeg synes også det kan være greit å gjøre noe som eksen hans ikke har gjort før meg. hehe... gleder meg, men minuset er selvfølgelig at man ikke får anledning til å dele denne dagen med familien

Skrevet

da søstern min giftet seg hadde de to gutter på 1 og 3 år. En venninne av meg var barnevakt for disse. Hun var hos min søster flere ganger før bryllupet for å bli kjent med barna. Få noen dere kjenner som ikke skal i bryllupet til å bli kjent med barna dine/stebarna dine

Barna var med i kirken å fikke se mamma og pappa gifte seg. Kvelden var forbedholdt de voksen.

Min søster og mannen hennes har ingen stebarn. Ville bare si at det ikke gjør deg til en dårlig stemor å ønske det du du gjør. Som min søster sa: Dette er først og fremst en dag for meg og mannen min, hvor fokuset skal være på oss. dessuten er det kjedelig for barn å sitter flere timer ved middagsbordet.

Hadde jeg hatt et bryllup slik du beskriver hvor man ikke har bryllupsnatta i fred en gang, hadde jeg nok avlyst eller giftet meg i utlandet. Du skal ikke irritere deg over sånne ting på en slik dag: da kna du like gjerne la det være. Håper det ordner seg.

Skrevet

Vi har også tenkt tanken på å dra bort og gjøre det enkelt med kun forlvoere og ev. foreldre, men det var ganske mange som ikke var enig i det. Faren min sa med en gang at han har en datter og han vil veldig gjerne følge meg opp kirkegulvet, samme sa foreldrene hans, at de kun hjelper til å betale hvis vi har et tradisjonellt kirkebryllup. Er kjedelig å være født med dårlig samvittighet og alltid tenke på hva andre mener før hva jeg selv vil... :)

Nei, det er ingen i familien hans som kan ta ungene hans utover kvelden, skal de være med får vi dra hjem med dem selv. De er 5 og 8 år.

Er ikke kun pga. barna hans jeg ikke vil ha med barn i bryllupet, jeg mener generellt at brullup er en voksenfest, der voksne kan slappe av og feire brudeparet og kose seg og drikke så mye de vil (ikke misforstå, skal ikke ha noe fyllekalas, men er ikke så stilig å være godbrisen og full foran barna) uten å tenke på at det er barn tilstede. Er det barn der vil man også kanskje begrense seg hva man sier i en tale og sånn. Er mange grunner til at jeg ikke vil ha barn der.

HI

Skrevet

Jeg har ikke vært i mange bryllup. Men jeg kanfortelle hvordan ting har blitt gjort med barn i de bryllup jeg har vært i.

Da min fetter giftet seg, brukte han sin søsters barn som brudesvenner. Etter kirken var ikke de lenger med, for middagen kom til å strekke seg etter deres legge tid. De var ganske små.

Da en venninne av min søster giftet seg, hadde hun og brudgommen et barn fra før sammen, på 10-12 år. Jeg var venninne med dem, men ikke nære nok til å bli invitert i bryllupet, så jeg var med på vieslen og tok over gutten etter den, jeg var også med gutten på velkomst drinker etter fotograferingen, før han ble med meg hjem da middagen startet.

Sist bryllup jeg var hadde brudeparet 3 barn i ulik alder, de forsvant før kaffen som startet klokka 18.00

Det gjennomgående her er at det er litt for mye styr med unger i bryllup, og dessuten kanskje en smule mer enn hva det faktisk er verdt for barna å skulle være med.

Går selvsagt an å finne en løsning der de kan være litt med, før en sender dem hjem, men om det ikke lar seg gjøre så virker det ikke så det er særlig nødvendig å ha barna med hele veien. Noen bryllup er jo full av taler og lenge med bordet. Det er jo faktisk begrenset hvor stor stas barna faktisk synest dette er.

Skrevet

Da vi giftet oss, hadde vi stebarna mine med. 3 stykker 6, 10 og 12 år.. Gikk kjempeflott:) Vi leide ekstra hotellrom til dem, slik at de kunne gå legge seg når det var tida for det, og vi kunne kose oss på suiten så mye vi ville;) De fikk fokost på sitt eget rom, slik fikk også vi spist frokost på seng i fred og ro:)

Så hadde vi en i bryllupet som hadde ansvaret for å følge dem når de skulle i seng..

Min personlige mening er at skal man feire bryllup, så er det utrolig dumt å utelate barna sine...Det er jo tross alt en av foreldrene det gjelder, og når det gjaldt våre, så gledet de seg masse og syntes det var skikkeli stas å være med! Vi hadde ingen andre barn i bryllupet. Men mine stebarn koste seg likevel, og de hadde ikke tid å henge på oss, selv om noen av de yngste kan være litt "påtrengende" til vanlig..

Skrevet

Denne store dagen er kun din og din manns. Ikke bry deg om hva andre måtte mene.

Hos oss gjorde vi det slik :

Foreldrene mine hadde ansvaret for fellesbarnet (baby) under seremonien.

Og svigerforeldrene mine hadde ansvaret for stebarnet (8 år). Da kirken var slutt kjørte svigerforeldrene mine stebarnet hjem til moren, og babyen vår var med videre en stund. (men det var foreldrene mine som tok seg av ham under middagen.).

Da middagen var over, ble babyen hentet av et søskenbarn av meg .Ei jeg har god kontakt med, og som jeg stoler på. Hun besøkte oss hver dag uken før bryllupet for å bli skikkelig godt kjent med babyen vår.

Vi hadde ingen barn med i selve brylluppet. Verken våre eller andres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...