Grubleguri Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Hei, jeg har en sønn på 18 mnd som det første leveåret var mye urolig på natta - ALLTID tett, snørrete, surkling i brystet. Hodet høyt, kaldt på rommet, saltvann i nesa, masse morsmelk osvosv. Men veldig sjelden direkte SYK. Aldri akutt, aldri antibiotika, aldri ørebetennelser e.l. Nå: 18 mnd, sover fra 19 - 07 hver natt, god allmenntilstand, enormt bra appetitt, så og si aldri syk, men tett, tett, tett. Snørr, surkling i brystet stort sett hele tiden... Skal endelig få komme til spesialist nå om noen uker, men er jo spent på om de egentlig kommer til å konkludere med noe. For dette kan vel ikke være astma??? Blir veldig glad for svar :-)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 22. september 2007 #2 Skrevet 22. september 2007 Det du forteller minner meg og datteren min Mina på 1 år. Hun har også vært mye forkjøla.. Tenkte å allergiteste henne.
Serenity Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 22. september 2007 #3 Skrevet 22. september 2007 Det første som slo meg var allergi. Hadde han bare vært tett, og ikke snørrete kunne det ha vært polypper. Sambo var konstant tett i nesen og gikk på nesespray og en nesespray mot allergi... Så gikk han til spesialist og fikk konstantert allergi mot støv, midd, husdyr. vel, u name it, egentlig. det eneste som ikke ga utslag var mat og grantre-pollen. Han hadde ingen andre symptomer enn tett i nesen.
hAndy Skrevet 23. september 2007 #4 Skrevet 23. september 2007 Akkurat slik har vi hatt det siden vår sønn ble født. Tett i nesa, surkling i brystet, konstant hoste, snørrete og en og annen luftveisinfeksjon. Surklingen var til stor bekymring hos oss, men allmenn tilstand har bestandig vært kjempe bra! Vært flere ganger til lege og hs og tilslutt ble vi henvist til spessialist, bare for å sjekke om det kunne være astma eller allergi. INGEN av delene!! siden allmenn tilstanden var på topp mente spess at det bare var han som var under utvikling, noen som sliter litt med dette de første leveårene. Astma kjennetegnes med piping i brystet, mente hun og det hadde vi ikke opplevd. Trenger ikke være noen, men lurt å være på vakt
Gjest Skrevet 23. september 2007 #5 Skrevet 23. september 2007 Noen bare er slik og vokser det av seg etterhvert,men det kan jo være allergi.Dundyne? Tror ikke det er astma om ikke han piper i brystet og sliter med å puste ut. Lykke til,gi oss tilbakemld.da:)
mamma og my Skrevet 23. september 2007 #6 Skrevet 23. september 2007 Det høres veldig ut som jenta mi før hun begynte på astmamedisin. Hun fikk konstatert barneastma etter lange forkjølelsesperioder med surkling i brystet, mye slim/ slimbrekninger osv. Men vi ble litt lurt av at hun ikke hadde feber, og virket ellers i god form. Hun har hatt veldig god nytte av ventoline/ flutide, som vi doserer etter behov. Med god medisinering er astmaen lite plagsom for barnet, men hun må i forkjølelsessesongen ha medisiner daglig. De fleste vokser den av seg etter et par år, men noen får vanlig astma. Dersom andre i fam har astma/ allergi, gir det økt sannsynlighet for at det er det som plager gutten din. Har dere fått medisiner for plagene hans tidligere?
Grubleguri Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2007 Til alle dere som svarte på mitt innlegg - tusen takk! Det er utrolig deilig å svippe innom disse sidene når man innimellom lurer på noe. Dette er et perfekt forum for å "snakke med" andre foreldre og finne ut av mye av det vi opplever ikke er så unikt. Mange problemer/ utfordringer er universelle, og det trøster i hvert fall meg :-) Takk igjen. Vi skal til spesialist på torsdag, jeg gir lyd når han har sagt sin mening.
allergibarn Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 kan være et allergi barn - som ofte har ømfintlige luftveier. Sønnen vår har ikke astma, men blir astmatisk ved forkjølelse. I fjor gikk vi leeenge slik uten å gå til legen... men så fikk han en skikkelig runde på vinteren hvor det eneste som løste opp i brystet var astmamedisin - som utvidet luftveiene. Lykke til, gi oss et svar da.
Grubleguri Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. oktober 2007 Men han virker liksom ikke allergisk... God og regelmessig avføring, aldri syk, ikke kløe i øynene, myk og fin hud (søstrene er pittelitt atopiske, men ingen allergi der). Hvilke andre tegn skal jeg se etter..?
Guttemamma til tusen :) Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 hei:o) det høres ut som meg når "allergien" min slår ut.. problemet er at det ikke slår ut på allergitester på meg...men vet at det kommer på våren og slutter på høsten! Det eneste som hjelper er allerginesespray:o) kan ikke svare deg på hva det er..har ikke fått svar selv:o)
Sjalabais Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 De færreste allergikere har alle typer symptomer, og en kan ha en del allergiplager uten å bli plaget noe særlig med andre sykdommer. Allergi som er knyttet til luftveiene gir gjerne ikke symptomer fra tarmen, så det at han har god og regelmessig avføring betyr ikke at han ikke er allergiker. Min pollenallergi ga utslag i tett/rennende nese, som ga tett bihuler som etterhvert ga meg en del hodepine. Det med hodepine kommer vel helst av at det er feil trykk i hodet, og det slipper vel babyer unna så lenge fontanellen ikke er lukket. Jeg hadde ikke kløende/rennende øyne før de siste par årene før jeg blei gravid (jeg har vært knallehldig og blitt MYE bedre etter at jeg blei gravid med L), så det er heller ikke et symptom en "må" ha for å være allergiker. Atopi og allergi er jo to sider av samme sak. Allergi heter det når noen ikke tåler et stoff. Atopi er i ha en allergi (eller et symptom på allergi, som jo bl. a. eksem er) og at andre i familien også har allergi, men da ikke nødvendigvis samme typen allergi og symptomer. Atpoi kan vise seg gjennom både eksem og luftveisplager (ikke astma da, for det er en anne type symptomer igjen, men mange atopikere har også astma). Vel, til poenget! De symptomene gutte din har stemmer greit overens med en allergi som går på plager i luftveiene, men han viser ikke tydelige symptomer på astma. Astma er jo en variant av allergi med bestemte symptomer og egne behandlingsmetoder. Medisiner som antihistaminer i tablettform og nesespray kan hjelpe på både vanlige allergiplager i luftveiene og astma, i tillegg så dempes jo astmasymptomer av medisiner som inhaleres.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #12 Skrevet 9. oktober 2007 hei, vet ikke hva det kan være. hadde samme problem med elste gutten min. Han var konstant sånn nesten syk fra han var litt over året til nesten tre. Vi hadde mange akutt situasjoner der vi var mye innlagt på sykehuset for dårlig åndedrag og liknende. Vi fikk allergitestet han men det er vanskelig siden de er så små. det gir ikke alltid utslag. Vi prøvde oss på astma medisin men ikke bedre. så til slutt flyttet vi, siden vi bodde ganske langt unna sykehuset og det ble tungvindt å kjøre frem og tilbake bestemte vi oss for å bli byfolk. Vi flyttet inn i nyoppusset leilighet og hva skjedde. gutten har ikke vært syk en eneste gang siden det. Har vært inne til sjekk flere ganger, og fått høre mange teorier. Mange mente han hadde vokst det av seg, mens noen spesialister mente vi hadde hatt mugg i huset hvor vi bodde tidliger. Ikke vet jeg, men jeg er overlykkelig. Skjønner ikke hvordan det egentlig er mulig å ikke finne ut av slikt, men nå får vi bare fordøye og skape litt avstand til sirener og slikt. Lykke til, men forvent ikke å få svar med en gang. små barn er veldig vanskelig. kan være falske polypper, mandler, til kronisk bet i slimhinner hvis man er uheldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå