Gå til innhold

faddere og gudmor/gudfar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å ha barnets besteforeldre som faddere?

Den som bærer barnet og den som tar av lua, regnes de som faddere eller kan det være roller i en dåpseremoni uavhengig av fadderrollen?

Hva er egentlig en gudmor/gudfar? Veit i grunn ikke så mye om sånne ting, jeg... Håper jeg får noen svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som tar av lua og og sånt trenger ikke å være faddere. Her skal storebror gjøre det:)

Skrevet

Fadderne er de personene som blir innskrevet i kirkeboka som faddere. Vil du ha flere med i dåpssermonien gjør du dette fritt. Gudmor var fra gammelt av den som bar barnet. Noen steder kalles alle fadderne gudforeldre, noen steder bruker de ikke gudmor men bare fadder.

Skrevet

akkurat dette lurte jeg også litt på ja... men jeg har en 11 år gammel søster som etter planen skal bære dåpsbarnet- blir det litt rart det kanskje hvis hun ikke er fadder? burde heller en av dem gjøre det, og hun få en annen oppgave? pltselig klarer jeg ikke å se for meg hvordan en dåp er...

Skrevet

Hun kan jo hjelpe med å ta av lua kanskje? Eller tørke hodet? Er ikke nødvendigvis fadderne som må bære da. I vår gutts dåp bar pappan. Er nok like vanlig det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...