askeladda Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Er det vanlig å ha barnets besteforeldre som faddere? Den som bærer barnet og den som tar av lua, regnes de som faddere eller kan det være roller i en dåpseremoni uavhengig av fadderrollen? Hva er egentlig en gudmor/gudfar? Veit i grunn ikke så mye om sånne ting, jeg... Håper jeg får noen svar!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 De som tar av lua og og sånt trenger ikke å være faddere. Her skal storebror gjøre det:)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #3 Skrevet 23. september 2007 Fadderne er de personene som blir innskrevet i kirkeboka som faddere. Vil du ha flere med i dåpssermonien gjør du dette fritt. Gudmor var fra gammelt av den som bar barnet. Noen steder kalles alle fadderne gudforeldre, noen steder bruker de ikke gudmor men bare fadder.
beibiboom Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 akkurat dette lurte jeg også litt på ja... men jeg har en 11 år gammel søster som etter planen skal bære dåpsbarnet- blir det litt rart det kanskje hvis hun ikke er fadder? burde heller en av dem gjøre det, og hun få en annen oppgave? pltselig klarer jeg ikke å se for meg hvordan en dåp er...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Hun kan jo hjelpe med å ta av lua kanskje? Eller tørke hodet? Er ikke nødvendigvis fadderne som må bære da. I vår gutts dåp bar pappan. Er nok like vanlig det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå