mammatiltosøtesmå Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Vi prøver å ta et valg som vil påvirke oss i mange år fremover. Hvordan ville dere gjort dette? Vi bor en familie på 4 i en 2 roms leilighet som vi bare leier. jeg begynner å bli desperat etter mer plass. Jeg skal etter planen begynne på et 3 årig studie neste høst. Vi har vurdert å flytte til en mindre by en times tid unna, der vi har mulighet til å leie større til samme prisen. Der har de også studiet som er på andreplass på min ønskeliste. Halvannen time unna har de førstevalget mitt. Her vi bor nå har de begge deler... Problemet er mest at hvis vi blir boende er jeg redd for at vi blir fanget i leiefella. Her er alt kjempedyrt, så i beste fall ender vi med å få kjøpt noe som er like stort som her vi bor nå. Et annet problem er at vi har en stor sønn som allerede er godt integret i nærmiljøet her med skole og det hele. Hvis vi ikke flytter nå er jeg redd for at det kan bli for sent, dvs at det blir vanskelig for han å skifte miljø. For min del kan jeg godt vente med å flytte, men jeg er redd eldstemann ikke vil synes noe om det og at det vil bli vanskelig for han å få nye venner osv. Er det noen som har erfaring med å flytte og bytte skole når barna begynner på ungdomskolen? De skal jo ofte bytte skole uansett, men det er kanskje ikke så gøy når man ikke kjenne noen fra før? Kan noen komme med noen gode råd og innspill for mannen min mener jeg lager masse problemer ut av ingenting og orker ikke snakkie om det me. Han sier bare at vi gjør det jeg bestemmer meg for...
Eve Dallas Skrevet 22. september 2007 #3 Skrevet 22. september 2007 Jeg flyttet når jeg skulle begynne på ungdomsskolen, og min erfaring er svært dårlig. Jeg har idag èn venninne fra skolen resten er barndomsvenner. Det var svært vanskelig å komme inn i et miljø som allerede var etablert. Nå er det jo gjerne slik at jenter er noe vanskeligere enn gutter, men jeg ville ikke ha flyttet for langt bort fra de vennene han allerede har. Vi flyttet 45 min. unna og da kunne jeg fremdeles treffe vennene mine i helger og ferier.
Gjest Skrevet 22. september 2007 #4 Skrevet 22. september 2007 Jeg flyttet i 5. klassen, og klassene ble splittet opp når vi begynte på ungdomsskolen. Det var ikke noe problem å bytte skole i 5. klassen, gled fint inn i miljøet og synes alt gikk helt greit. Savnet jo de gamle vennene litt, men det gikk nokså fort over. Da vi begynte på ungdomsskolen var vi bare fire fra den gamle klassa mi som fikk fortsette sammen, men det gikk helt fint det også. Endte riktignok opp med en helt ny omgangskrets på ungdomsskolen, men det var helt i orden... Tror mange foreldre tror at flytting er verre for barna enn det trenger å være. Mine søsken som gikk i hhv. 1. klasse og barnehage taklet også flyttingen uten problemer i det heletatt. Du må huske at den totale levestandarden for familien din blir jo mye bedre hvis dere flytter. Barna kan få egne rom, dere får mer plass, du blir mer fornøyd og glad ... Også finnes det helt sikkert greie unger der dere flytter til også! Er det en mindre by blir det kanskje mer barnevennlig rundt huset dere bor i også? Jeg hadde ikke vært i tvil! Unger får som oftest nye venner veldig raskt. Lykke til!
mammatiltosøtesmå Skrevet 23. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2007 ja, nå tror jeg vi blir nødt til å flytte uansett. Vi fikk brev i går om at husleia øker med over 1000 kroner, så da er det virkelig store sjanser for å finne seg noe bedre og billigere hvis vi flytter....
Mogop fikk augustgutt Skrevet 23. september 2007 #6 Skrevet 23. september 2007 Jeg gikk på 4 ulike barneskoler og syntes aldri det var problematisk å flytte.
Summer-girl&Luna-boys Skrevet 23. september 2007 #7 Skrevet 23. september 2007 Jeg synes dere uansett bør vente med flytting til dere vet hvilket av de to alternative studiene du kommer inn på. Hvor har dere venner og famile? Betyr det mye for dere å flytte fra de? Folk i byen bor trangt - er det helt uutålelig å bo så trangt i en EID leilighet? Er det store steder dere evnt flytter til? Min erfaring er at det er lettere å få nytt nettverk for en tenåring på et litt større sted.
Odine! Skrevet 23. september 2007 #8 Skrevet 23. september 2007 Kan de egentlig endre leia mer enn den prosenten varer og tjenester har steget dette året?
mammatiltosøtesmå Skrevet 23. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 23. september 2007 Ja, for de hadde en takstmann her og så på leiligheten. Den har ligget endel under markedsleia, men ikke nå lenger
mammatiltosøtesmå Skrevet 23. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 23. september 2007 Vi har venner her, men familie begge stedene, eller ihvertfall i nærheten. Jeg kommer nok ganske garantert inn på begge studiene, ihvertfall hvis snittet ikke stiger noe voldsomt. Så spørsmålet blir vel egentlig om hvor langt vi er villige til å flytte. Hvis vi velger å flytte i nærheten av andrevalget mitt, blir vi boende i en av nOrges 6 største byer, kortest vei til familie og venner, men flytter vi til førstevalget blir det på et mindre sted og langt fra alt og alle... Regner nok ikke med å kunne flytte før til sommeren, og da vet jeg jo også hvilket studie jeg skal begynne på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå