Gå til innhold

Hva synes dere om sangen om velsle Hoa....

Anbefalte innlegg

Skrevet

og at Pippi langstrømpe sin far er negerkung i stillehavet?

er det greit å bruke ordet neger i barnesanger og annen barnelitteratur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg faktisk. Ønsker ikke at man skal forandre på det kjente og kjære. Pippi sin pappa er jo negerkonge, sånn er det med den saken!!

Skrevet

ja jeg synes det er helt greit å bruke sånne ord i sangene, det er gammel litteratur fra den tid det ikke var farlig å si det ene eller det andre. Synes ikke man skal lege bort "alt" selv om vi nå snart ikke kan si noe som helst uten å være rasister. Vesle Hoa var en hottentott han! Og pappaen til Pippi en negerkonge, kan jo ikke endre på det NÅ?

Skrevet

Dette er litteratur skrevet i sin tid og kan vel egentlig ikke lastes for å være rasistisk i den mening vi legger i ordene i dag. Tror neppe Astrid Lindgren mente å rakke ned på "negere" ved å kalle Pippis far for "negerkung"...

Skrevet

Ja, det synes jeg er helt greit. Dette er jo "gammelt" stoff. Hadde det vært skrevet i dag, så hadde det vært annerledes.

Skrevet

Synes det er helt greit jeg... Hoa hottentott sang vi mye av i barnehagen før, ungene elsket den.... Kan ikke skjønne hvorfor det plutselig skal være så vanskelig... Har jo vært sånn i alle år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...