Gå til innhold

kontroll hos lege på slutten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fullgått uke 38 i dag, var på kontroll hos lege i går da jm er på ferie. Merker stor forskjell i oppfølging..:((( ikke samme kvalitet liksom :( legen tok bare de vanlige målene , blodtrykk, vekt osv, lyttet på fosterlyd ( det var herlig ::)), og så that`s it !. Prøvde å spørre litt om leie, når magen skulle synke og festing av hodet osv, litt om smerter som jeg kjenner godt i det siste, men fikk jo ingen svar på det og ble bare mer fortvilet..

Han sjekket om hodet var festet, bare fordi jeg spurte om det, og sa da at han ikke trodde det.. er det ikke på tide snart , når jeg begynner uke 39 i morgen? Jeg spurte om barnet kan snu seg igjen før fødselen ( sist da jm sjekket lå det i hodeleie, men det var jo 3 uker siden..), har ikke særlig lyst på setefødsel uten å vite det på forhånd.. lege sa da at de tar en kjapp ultralyd på føden og finner ut hvordam barnet ligger. Har aldri hørt om det , jeg :( !

Og så ville han se meg på kontroll neste uke igjen. Trodde det var hver 2. uke nå frem til termin, så var litt overrasket, men det er egentlig litt greit med tettere kontroll, føler meg ikke særlig bra nå for tiden, så ekstra sjekk skader ikke. Hvis jeg hadde bare fått litt mer info og forklaring på det jeg lurer på.. savner jordmoren min, jeg...

noen andre som opplever det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alle leger som har full kompetanse på dette feltet.

Fra uke 38 er det vanlig med kontroll hver uke.

Men syns han skal svare på spørsmålene dine på en skikkelig måte.

Skrevet

Ja vel, da lærte jeg noe nytt :) jm sa en gang at fra uke 36 skal det være kontroll hver 2.uke.. men det er jo bedre å gå for ofte enn for sjelden til kontroll nå i siste liten. Men at legen min har ikke særlig kompetanse og greie på svangerskap, det er jeg helt enig med deg.

Har så veldig lyst å få forklaring på disse smertebe jeg kjenner i lysken, bare på venstre side, og bare på morgenkvisten. De er ganske sterke og jeg tenker av og til at det er rett og slett begynnelse på fødsel, men så går de alltid over og dukker opp neste dag. Rare ting. Kan jo ikke akkurat ringe føden for å få det sjekket..

Skrevet

Du kan jo ringe føden for å få snakket med en jordmor, eventuelt komme dit for en kontroll. Jeg må også gå til legen nå på slutten, er i uke 37, og føler at det hele bare er bortkastet tid. Dersom jeg snart ikke får vite hvordan babyen ligger vil jeg forlange ultralyd eller en tur på føden for en sjekk der!!!

Skrevet

De nasjonale rettningslinjene for svangerskapskontroller sier at det skal være kontroll annenhver uke fra uke 36. Men min fastlege har også sine egne rutiner og vil ha meg inn hver uke nå på slutten (selvfølgelig helt ok for min del), men jordmoren jeg har gått til fnøys av dette når jeg fortalte det, "for en lege" liksom..

Jordmoren min har også gått på ferie nå, så jeg får ikke truffet henne mer før fødselen, og må derfor ta resten av kontrollene hos fastlegen. Er enig med deg, skulle mye heller ha gått til jordmor, føler at hun vet mye mer om hva som er viktig å snakke om på det og det tidspunktet, og tar opp ting jeg kanskje ikke har tenkt på selv engang. Men heldigvis har vi jo BiM da, til alle disse spørsmålene ;-)

Skrevet

Det er ikke livmoren som strekker på seg da? Du har jo vært i ro lenge sammenhengende om natten, så det kan være en strekk?

Det kommer jo ofte en del nerver i press.

Men ta nå kontakt med føden om du er usikker. Jeg ringte ofte inn for å bare få svar på spørsmål.

Skrevet

Helt enig, om jeg ikke hadde BIM og dere jenter, hadde det vært virkelig dårlig:)

Skrevet

Vet ikke helt, jeg.. saken er i det at det er jammen ikke ofte jeg sover noen timer sammenhengende om natten, sliter med liggestilling og alt det vanlige , så er mye oppe , sitter på sofaen, surfer på nettet og litt diverse..

Det som er litt rart med de smertene at jeg føler alltid skikkelig press og må på toalettet, når jeg får tømt meg ( som oftest på begge måter ) så gir de seg litt.. og så våkner jeg uten smerter senere. Og våkner alltid av de når de først kommer.. tror jeg tar en telefon til føden for sikkerhetsskyld om jeg kjenner de igjen i morgen. Men babyen er aktiv og alt kjennes vanlig ut ellers, så håper det ikke er noe dårlig tegn..

Skrevet

Både jordmor og lege til meg, sier att fra uke 38 skal jeg komme på kontroll hver uke.

Merker godt att jordmor driver kun med gravide, mens fastlegen kan litt om alt. Derfor synes jeg det er greit å gå annenhver gang til de to.

Skrevet

Forje gang jeg var på kontroll hos lege var i uke 30, da måtte jeg opp på føden etterpå, skrekkslagen fordi legen ikke fant forsterlyd!! Ikke bare det, men hun kjente ikke hvordan barnet låg heller. I ettertiden har jeg bare vert hos jm, men må likevel til lege neste uke pga jm min også skal på ferie.. :-(( Vet jeg bare får sjekket det viktigeste, og er glad jeg skal til fastlegen min denne gangen (var hos en annen forje gang pga ferie). Men føler likevel at jeg ikke får det samme ut av legetimene som jeg gjør når jeg går til jm!! Jeg går forresten til kontroll hver uke nå på slutten. ;-)

Skrevet

Forresten så kan kanskje smertene du har i lysken være tegn på at hodet har festet seg?? Da presser det nedover og kan være ubehagelig i lysken og steder rundt fordi det presser mot nærver i området.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...