Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever i et parforhold (over 4 år nå), og jeg sliter innimellom helt forferdelig. Partneren min er så ustabil i følelsesliv og humør og jeg må hele tiden trå varsomt og behandle han som et persilleblad, da jeg aldri vet hvordan han vil reagere. Noen dager/perioder har vi det utrolig bra sammen, og da stemmer alt!! Da er jeg ikke i tvil et sekund på at han er den rette. Idyllen brytes uten forvarsel av noe jeg sier eller gjør. Noe som aldri er vondt ment eller tenkt. Kanskje en sleivete uttalelse er nok til å ta helt av. Da braser vår lykkeverden sammen, og det nytter ikke å unnskylde meg eller forklare at det ikke var slik ment som han oppfatter det. Han kan fare opp i sinne, rope og har får et ekstremt svart uttrykk i øynene. Resultatet av en slik ustabil oppførsel er at jeg blir forsiktig og veier mine ord med omhu. Mens andre ganger blir jeg så kraftig provosert over hva jeg mener er utrolig barslig oppførsel, og det kan ende i en stor krangel med mye skriking og roping. Det siste året har det vært en ekstrem krangel der jeg til slutt mistet besinnelsen helt, og gikk til fysisk angrep på han. Han anklaget meg for å kysset en annen, og han tiltet fullstendig. Jeg snakket kun med en gutt han aldri hadde sett før, og presenterte han for min partner. Partneren min var veldig full, og jeg var litt beruset, men jeg er fullstendig klar over hva jeg gjorde, og aldri i verden om jeg kysset noen! Det tok det en god stund før han forsto. Vi har ofte verbale krangler som ender veldig styggt mange ganger, der det blir snakk om å flytte ut, liker deg ikke mer etc. Hele forholdet går opp og ned, og jeg er rimelig sikker på at dette ikke er min skyld. Jeg har ihvertfall aldri hatt slik ustabilt forhold tidligere. Men det har han. Jeg har forsøkt å få han til å tenke over akkurat dette poenget, men da tar han så til de grader selvforsvar, og sier at jeg ikke vet noen ting om hans tidligere forhold (men han har jo fortalt meg om det, og betrakter det forrige forholder på 13 år som en bergogdalbane) Det ender så og si alltid med at vi blir enige om å avslutte forholdet, og når alvoret setter til, så ber han om unnskyldning for sin oppførsel. Lover å forandre seg etc... Den samme gamle leksa... Han er over 40 år, og jeg er noe yngre enn han. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, da det er barn inn i bildet.

Har noen råd?? Finnes det behandling???

Høres unektelig ut som en borderline spør du meg, men jeg er ingen psykiater. Kan noen hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke noe du skal godta. Han har helt tydelig problemer med å plassere aggresjonen sin og kunne ha godt av profesjonell hjelp!

Sett ned foten og gi ham et ultimatum!

• 4 uker senere...
Skrevet

Uff. Jeg får litt ekkel følelse når jeg leser dette innlegget.... Han minner en del om faren min. Moren min er hele tiden redd for å gjøre/si noe feil. Han klikker fullstendig, og kan la være å prate med henne på ukevis. Noen ganger skjønner hun ikke hva som har utløst det en gang. Jeg går til psykolog nå, og hun mener at han er psykopat. At han er en person som er VELDIG sårbar, overreagerer voldsomt, og som ikke ser at han har noen problemer selv. Det er heller alle rundt han som gjør "feil".

Det som er litt forskjellig fra partneren din, er at faren min ALDRI ber om unnskyldning. Det har vært veldig viktig i oppdragelsen av oss barna, men det gjelder overhold ikke han selv.

Jeg tror det ofte er vanskelig å få sånne mennesker i behandling. De må jo innse selv at de har et problem. Men kan ikke du være så snill å prate med noen om dette!? Ta det opp med legen din, psykolog eller noe. Du kan skrive anonymt til mental helse: http://www.sidetmedord.no/ , eller ringe de kanskje...

Moren min vurderte å kontakte familierådgivning når vi barna var små, men lot det være. Skulle ønske hun hadde gjort det for sin egen del. Ta vare på deg selv!! Klem

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tror kanskje du har overtatt min eks??

Mest sansynlig ikke, men jeg har hatt et slikt forhold i 13 år. Han var akkurat slik du beskriver, og til tider voldelig også. Han slo aldri, men kunne prikke pekefingeren i siden min så jeg fikk blåmerker. Jeg tror at grunnen til at han ikke slo er at han visste at da kom jeg til å gå, for det hadde jeg sagt til han.

Og han er nå over 40 år. Det er fire år siden forholdet vårt tok slutt...

Jeg kom meg til slutt ut av forholdet, men det var med nød og neppe at jeg berget forstanden. Jeg vil råde deg til å bryte ut mens det enda er håp. Slike mennesker får sånn utrolig makt over deg at de får deg til å akseptere de merkeligste ting. Jeg prøvde å få han til profesjonell hjelp og han gikk ei stund til psykiater, men det funka dårlig da han ikke oppfattet seg selv som hjelpetrengende.

Det er ikke sikkert han er en borderliner, det finnes mange diagnoser som gir lignende utslag.

Skrevet

Har en samboer som også kan være ustabil i humøret, og det er veldig slitsomt... Tok mot til meg og bestilte time hos familierådgiver i en dårligere periode. Så får vi se om det kan være til noe hjelp.

Du hadde ikke fått han med på noe sånt ?

*trøsteklem*

Skrevet

Takk så mye for alle svar!

Til anonym litt over her: Har du barn med ex'n din da?? Osåfall hvor mange. Samboeren min har nemlig barn med ei fra før, i tillegg til barnet vi har sammen. Men uansett så vet jeg at ex'n hans ikke kan ett ord norsk, så det kan ikke være deg;-)

Det er forslag om å ta steget og kontakte en familierådgiver.. Men ett problem er språket (men de fleste her i Norge snakker vel engelsk), og for det andre så tror jeg det blir vanskelig å få han med på det. Men det blir uansett en mulighet om det ender slik jeg må dra fra han. Jeg må jo prøve alt først, og det gjør han også da... Han vil aldri miste meg, det vet jeg. Men jeg vet ikke om jeg klarer å fortsette med denne følsomme (i ordets negative forstand) mannen, som føler seg krenket om jeg ikke sier jeg elsker deg etthundreogførtisju ganger pr dag. Men som gjerne kan behandle meg slik som han vil, om han skulle ha behov for det en dag... Ja,ja... Takker for alle gode råd og ønsker. Jeg skal holde dere oppdatert innimellom:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...