Gå til innhold

da er lille Henrik Marius født!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

mandag 10.09., kl 2.52 ble Henrik Marius født på Bærum sykehus.

Jeg var allerede 6 dager på overtid men til slutt kom han "frivillig" uten at jeg måtte bli satt i gang.

Til alle 1.gangsfødende..:fødsel er ingenting å være redd eller skremt for! Min fødsel gikk så fint og tok ikke lang tid at jeg vil fortelle dere alle om det for å minske bekymringene deres.

Min fødsel begynte med modningsrier som bygget seg opp i korsryggen. Modningsriene begynte allerede natten fra fredag til lørdag, dvs 2 dager før jeg fødte. Men det var ingenting som gjorde vondt. Og de kom heller ikke regelmessig, dabbet til og med helt av over en lengre periode.

Men natten fra lørdag til søndag viste det seg at det kommer i gang ( da skrev jeg også et innlegg her:)

Søndag natt sov jeg veldig urolig, våknet ofte og begynte å notere avstanden mellom riene som kom hver 15. minutt. Kl. 3 om natten fikk jeg en blødning og det var en slags blodklomp som kom ut samtidig (om det var slimproppen er jeg ikke sikker på). Fra kl. 3 - kl. 7 fikk jeg ikke sove i det hele tatt. Ikke fordi det gjorde så vondt, men fordi jeg var spent, nervøs og gledet meg at det hele var kommet endelig i gang på helt naturlig vis! Jeg gledet meg så veldig på gutten vår og ville endelig se ham!

Heldigvis sovnet jeg igjen etter det og fikk litt hvile utover formiddagen. Jeg stod opp kl. 10.30, spiste frokost med samboeren min og ventet på at ting ville bygge seg opp. Men i løpet av dagen kjente jeg ikke mye av modningsriene igjen, først fra kl. 17 av kunne jeg legge merke til sammentrekninger i underlivet/korsryggen som begynte å komme regelmessig. Jeg ringte til foreldrene mine og bestevennina og fortalte at gutten kommer sikkert snart...

Jeg tok en tlf til føden for å høre hva de sier, men de anbefalte at jeg skulle ta en dusj først så får vi se. Det gjorde jeg men siden jeg dusjet kom riene enda mer regelmessig, i sånn 10 min avstand. Da begynte de også å gjøre mere vondt enn før, men alt var til å holde ut.

Etter 2 tlf til til føden og økende rier i antall og lengde (kom hver 5. minutt og varte ca. 50 sek.) da begynte vi å reise til sykehus. Det var på tide! Vi ankom kl. 22.30.

Jordmor sjekket åpning kl 23.30 som var på 2-3 cm og så ble riene målt.

Etter det fikk vi gå inn på fødestuen vår der vi prøvde badekaret først.

Jeg synes det var litt smertelindrende men det var ikke behagelig å sitte der lenge. Så flyttet vi over til dobbeltsenga der jeg la på siden med risposer foran og bak og pustet med gjennom riene med Madrugada i CD spilleren:) Jordmora kom av og til for å sjekke men vi var stort sett alene. Jeg synes det var greit, det var jo meg som skulle føde ikke sant. Planen var at jeg ville føde så naturlig som mulig, dvs uten epidural og det fikk jeg til. Er så stolt av det! Kl. 1.30 kom jordmor igjen for å sjekke åpning. Jøss det var full åpning allerede! Over til fødesenga og jeg kjente pressriene ganske godt og presset som aldri før i livet mitt.

Til slutt dabbet riene litt av, jeg fikk bare en effektiv press til, mens det er bra med 3. Derfor fikk jeg drypp.

Etter å ha presset fra kl. 1.30 til 2.52 ble innsatsen skikkelig belønnet:

Henrik Marius var født!!!

48 cm lang og 3360 g, 35 cm hodeomkrets.

oioioi han var ikke blå i det hele tatt. En nydelig skrikende guttunge! Jeg fikk ham på brystet og siden det har livet mitt fått en skikkelig mening. Jeg har en sønn og føler meg veldig stolt som mamma. Pappa føler det samme.

Dere kan bare glede dere til denne følelsen!

Nå er vi hjemme, gutten sover i vuggen og er førnøyd og blid.

Lykke til jenter! Dette er livets største ting som skjer i våre liv!

Håper dere får det like fint som meg.

Klem til alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gratulerer så mye med gutten din, det var godt du slapp å bli satt igang da :) selv om du gikk 6 dager over tiden :(

Skrevet

gratulerer og takk for fin historie.tenker å kopiere din metode:)

Skrevet

Gratulerer med gutten din.

Jeg skal selv ta keisersnitt på Bærum sykehus i oktober. Vi venter en Marius ;o)

Hvordan var det å ligge på barselavdelingen på Bærum sykehus?

Skrevet

gratulerer!!

høres ut som en fin opplevelse! nå gleder jeg meg iallefall! :)

Skrevet

Det var helt fint på barsel på Bærum. Jeg var alene på rommet hele tiden (var der fra mandag til torsdag morgen) og trivdes veldig på avdelingen. Veldig greie barnepleiere og jordmødre, alle spør hele tiden hvordan det går og hjelper deg med amming. Det slet jeg med i begynnelsen pga innsunkne brystvorter. Men med hjelp av noen (silikon) skjold fikk vi dem ut. Og lille Henrik Marius suger veeeeeldig godt nå.

Flott med navnet Marius ikke sant:)

Lykke til i hvert fall! krysser fingrene for deg! Du blir sååå glad når du får se din Marius:)

Skrevet

gratulerer så masse:=)

håper snart at det er vår tur;)

klem

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten!!

Alltid motiverede å høre andre som har hatt en fin fødselesopplevelse!

Lykke til videre. :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...