Gå til innhold

Flat i bakhodet og litt skeiv..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Lille Bo er nå åtte uker og jeg synes han blir flatere og flatere i bakhodet, men det er jo ikke noe rart så mye som han sover på ryggen. I tillegg blir det jo endel ligging på ryggen i våkentida også, under babygym og sånn.

Får alle flatt hode? Når går det bort? For det gjør det vel forhåpentligvis???

 

I tillegg er han litt skeiv for han vil ha hodet mest til den ene siden, men nå prøver vi av alle krefter å få han til å ha hodet andre veien så håper det går seg til..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei:-) jeg tenkte bare jeg skulle spørre deg om du har lagt merke til om lille Bo har assymetriske ansiktstrekk også? dattera mi har noe som heter torticollis. dette betyr i praksis at hun har en veldig sterk favorittside pga forkortet halsmuskel på denne siden. barn med torticollis er somregel assymetriske også; hun ser for eksempel ganske skeiv ut dersom du studerer henne. hvis sønnen din også er det, kan det være du skulle få en fysioterapeut til å sjekke om det er torticollis. Dette må nemlig behandles. Bare spør mer om du er interessert, jeg "gidder" ikke greie ut om det før jeg vet om du vil lese, he he;)

Skrevet

Hei takk for svar.

Har ikke lagt merke til at han har assymetriske trekk, men han har foretrukket den ene siden fra fødselen. Han ligger ikke med hodet til siden da, bare "litt" helling over til høyre. Derfor er den ene siden av hodet flatere enn den andre. Hvordan finner man ut om barnet har torticollis??

 

 

Skrevet

På vår helestasjon var de veldig klar på at barn med antydning til favorittside skulle til fysio raskt. Dette var et lavterskeltilbud. Jenta vår hadde tendenser i veldig liten grad, og likevel maste de mye om dette. Vi løste det med å fjerne all stimuli og lys fra favorittsiden i sengen og på stellebordet.

Skrevet

Jesper har også en favorittside. Da han var på sykehuset for utredning fikk han også fysio, og da så de ingen feil med han. Ofte kan være litt stiv i nakken (en låsning eller noe), som gjør at man får en favorittside.

I Jesper sitt tilfelle er det bare at han liker å sove på den ene siden fremfor den andre, enkelt og greit:) Han har også foretrukket den ene siden hele veien. Nå snur vi hodet hans når han sovner, og da ligger han sånn ei stund. Prøver også å stimulere den andre siden mer. Ligge på gulvet sammen med han, slik at han snur seg mot oss (den siden han ikke liker å ligge noe særlig på). Når Bo er våken og ligger å ser seg rundt, kan det være et tips å snu han slik at han må ligge på den andre siden med hodet. F.eks om han ser et spennende lys, så snu han slik at han ser det lyset når han ligger på andre siden enn favorittsiden. Viktig å stimulere den andre siden, med tanke på ryggsøylen.

 

Også har vi bygget opp senga litt (lagt noen kluter under madrassen), slik at det ikke skal bli så lett å snu hodet den andre veien. (det var et tips fra fysio)

 

Ang flatt bakhode fikk jeg beskjed om at det ville rette på seg, og at det ikke var noe "farlig"..

 

Ble langt dette....

Skrevet

Takk for svar!

 

Bo liker også å sove med hodet til den ene siden, så vi skal prøve å snu det når han sover, men det er slitsomt for han våkner (og vi har ikke ditt problem Gøril, jeg vil gjerne at Bo skal sove når han sover :-) ) og dessuten snur han det tilbake igjen med en gang...

 

Men jeg skal prøve å få han til å se den andre veien når han er våken, det blir litt jobbing, men nå ser man jo at han er skeiv og det er ikke noe ok.

 

Skal også ta det opp med legen nå på 6 ukerskontrollen på onsdag, kanskje det hadde vært lurt med litt fysioterapi.

Skrevet

Hei :)

 

Min eldste var født med litt flatt bakhode, men det er slik hodefasongen hans er - vi har flere i familien som er det. Men jeg var ganske fortvilet for den ble bare flatere og flatere og tilslutt så det bare utrolig dumt ut haha, men når han begynte å snu seg selv og sove på siden så gikk det seg til og det ble MYE bedre, nå er han 4 år og ingen reagerer. Han er riktignok noe flat i bakhodet men det er fordi et par i slekta mi er det og det er jo arvelig.

Han ble også noe skjev før han begynte å ville være mer på magen osv.

Dette med flatt bakhode går over altså - så ikke bekymre deg om den biten... Men når det gjelder skjevhet/favorittside så bør man oppsøke fysio/helsestasjon for det kan være som en annen her nevner en låsning. Jeg fikk baby for 4 mnd siden og han har siden fødselen foretrukket høyre side og det er så og si klin umulig å få han over - da skal det stimuleres endel, men han detter fort tilbake. Vi har vært hos fysio som mente han hadde noe som heter Kiss Syndrom - det er IKKE farlig (bare høres skummelt ut), det er en låsning i nakken - øverste ryggvirvel (atlas) - det er flere grunner til at man kan få det, men du kan lese mer på:

 

http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/hva_er_kiss_kidd

 

Der kan du se bilder også. Vi skal være med i en prosjektgruppe på AHUS med dette, for å sjekke om manuellterapi sammen med fysio hjelper. Man blir bra av dette og det kalles ikke en sykdom, mer en tilstand som man kan rette opp. Viktig å ta tak i dette så fort som mulig da hodet til babyen ikke er så mykt når de runder året....

 

Bare spør om du lurer på mer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...