Gjest Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Hva betyr gudsøster? Er det noen som har hørt det begrepet før?
Labambie Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Jeg veit at gudmor og gudfar blir brukt av noen dialekter som fadder.. Så er sikkert det da! Altså fadder. Husker jeg var sammen med en kar fra det kalde nord,han var "gudfar" for to. Synes dette er så teit jeg da.. Holder lenge med ordet fadder..
strekkmerketrollet Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 har forstått det slik at det er noen som er fadder og samtidig bærer barnet i dåpen...
jente08&jente2010<3 Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 heh...nei si det du! merkelig spørsmål iallefall nøffemor!
Axus' girlfriend Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 Gudmor og gudfar er det paret som bærer barnet i kirken, de som er med i følge i tillegg er faddere. Slik er tradisjonen i trøndelag i allefall:o)
strekkmerketrollet Skrevet 21. september 2007 #6 Skrevet 21. september 2007 har hørt om gudmor og gudfar (har ikke alle hørt om det?!) men gudsøster har jeg først hørt om nå......
nr 6 på vei Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Deter hvis barnets søster skal være "gudmor"................ da blir det hetende Gudsøster.........
petite fleur Skrevet 21. september 2007 #8 Skrevet 21. september 2007 Blir også litt overrasket over at ikke alle har hørt om gudfar og gudmor....
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 21. september 2007 #9 Skrevet 21. september 2007 jeg er gudmor til ei på 2 år, og min "jobb" fra gammelt av er å lære henne opp i guds tro og viss foreldrene går bort, er det jeg som skal ta henne til meg og fadderne skal følge med at det går rett for seg etter foreldrenes ønske ol. veldig ofte er foreldrene selv gudforeldre nå for tiden, siden viss de teoretisk sett skulle ha gått bort ville besteforeldre, ev søsken ta barnet.. fra gammelt av det kunne være vanlig at gudforeldre var av det riker slaget, så de kunne ta seg bedre av barnet enn foreldrene selv viss de gikk bort. barnets utdanning kunne bli betalt av gudforeldrene og gaver var av betydelig verdi. håper dette ga dere litt svar!
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 forresten uttales det gu'foreller i trøndelag;)
Gjest Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 Der har vi ulik oppfatning av oppgaven til Gudmor og Gudfar. Ja, de skal sørge for at barnet blir lært opp i guds tro. Men Gudmor og Gudfar skal ved foreldrenes død sørge for at barnet havner på det beste stedet for barnet. Ikke nødvendigvis hos Gudmor og Gudfar, disse to kan være en fra hver side i familien(ikke bor sammen eller på samme sted). Uansett så er ikke dette gjennomførbart i dag. Det er andre som avgjør hvor barnet havner til slutt.
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 22. september 2007 #12 Skrevet 22. september 2007 ja, skrev det.. skrev det som fra gammelt av var vanlig, og hvordan det pleies å praktiseres i dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå