Gå til innhold

Erfaring fra igangsetting?

Lille my med sitt første nurk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :-)

Jeg er 11 dager på overtid i dag, fredag, og vil bli igangsatt mandag morgen. Har blitt undersøkt, og viste ikke tegn til modning. Har ikke fått tilbud om modningsakupunktur, stripping eller lignende. Har heller ikke blitt tatt ultralyd av for å beregne vekt på babyen, så jeg har ingen anelse om hvor stor den er. Ser det er mange som har fått slike tilbud. Det jeg lurer mest på, er hvor lang tid fødselen gjerne tar fra den blir satt i gang, om man må ligge koblet til drypp og andre apparater hele tida (jeg vil gjerne være litt i badekar), og ellers alt som er verdt å vite. Jeg er veldig usikker på dette med igangsetting, og takker for alle som tar seg tid til å svare meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper noen kan svare meg..

Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at du blir satt igang? Jeg er også 11 dager over, men har ikke fått tilrbud om det, skal til vurdering på mandag.

Er også usikker om jeg får tilbud om igangsetting

Skrevet

Hei.

Jeg ble igangsatt med min eldste en mnd for tidlig. Hadde da ligget på sykehuset med kraftige gallesteins anfall siden jeg var i min andre mnd.

Jeg fikk modnings tabletter, og før disse ble satt inn, fikk jeg beskjed om at det kunne gå inntil tre døgn før det ville skje noe. Men jeg var en av de heldige, fra jeg fikk den første tabletten til hun var ute gikk det ikke mer enn 4,5 timer:-)

Jeg satt i badekar under riene, og det kan jeg anbefale på det sterkeste! Det hjalp meg utrolig mye. Ville ha det med nummer to også, men han hadde det fryktelig travelt, fikk så vidt av meg klærne! Så det skal bli spennende å se hvordan det vil gå denne gang. Har termin 10.10.

Dere får ha kjempe masse lykke til i hverfall:-)

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! 4,5 time var jammen en rask fødsel!

Er spent på hvordan min blir, og håper at jeg skal få testet ut badekaret. Ser det er mange som har gode erfaringer med å være i vann. :)

Til spørsmålet om hvorfor jeg blir igangsatt:

Det er ikke 100% sikkert at fødselen blir igangsatt på mandag. Hvis jeg har begynt å bli moden, regner jeg med å bli sendt hjem, i påvente av at fødselen skal starte av seg selv. Hvis jeg på mandag fremdeles ikke er moden, antar jeg at fødselen blir satt i gang, fordi kroppen da ikke viser tegn til selv å starte fødselen. Jeg er 14 dager over termin på mandag, og tiden for å vurdere igangsetting er normalt 12 dager over termin. Årsaken til at man blir satt i gang når man har gått en viss tid over termin (i Norge skal dette vurderes 12 dager etter ultralydtermin), er at morkaka, som holder liv i babyen, har en viss levetid. Derfor kan det være noe risiko ved å gå lenge over termin, og det er satt en grense for når overtidsvurderingen skal gjøres.

Skrevet

Hei!

Med førstemann ble jeg igangsatt 11 dager over termindato (det var rutinen ved det sykehuset). Jeg var heller ikke moden i det hele tatt, så de satte først inn en "ballong", som skulle sitte i til den falt ut av seg selv. Dette ble gjort en lørdag morgen, den falt ut utpå ettermiddagen og da fikk jeg dra hjem på permisjon over natta.

Klokka åtte neste morgen fikk jeg en modningskur (pille i skjeden, og måtte ligge stille en god stund, husker ikke nå om det var en eller to timer). Ny kur på kvelden. Deretter ny kur neste morgen. (Fikk beskjed om at de kom til å gi meg slik kur morgen og kveld to dager til sammen, dersom fødselen ikke hadde startet da, skulle ungen ut uansett).

Men ved lunsjtider den dagen (etter tredje runde med kur) begynte veene. Først bare litt vondter i ryggen med 13-14 minutter mellom, men det var veldig kjapt null tvil om at det var veer, og etter at en jordmor hadde undersøkt meg, bekreftet at nå skjedde det ting, og røsket litt rundt oppi der, var det plutselig 3-4 minutter mellom veene. Tjue på seks neste morgen var jeg mamma :-)

Så for meg tok det altså nesten 3 døgn fra de begynte igangsettingsprosessen til ungen var ute, men det var jo fordi det tok tid før det "tok". Selve fødselen varte vel 16-17 timer fra veene begynte, ikke altfor avskrekkende altså (verken styrtfødsel eller slik som strekker seg over flere døgn).

Var ikke noe problem å bruke badekar under åpningsfasen (var ikke koblet til noe da), og jeg var nede i badekar en stund. Men personlig fikk jeg bedre smertelindring av varm dusj mot korsryggen enn av badekar i grunnen.

Rutinene for igangsetting er vel litt ulike fra sykehus til sykehus, så jeg antar du får en god orientering om hva som skal skje når du legges inn, hvis noe er uklart må du bare spørre og grave slik at du føler deg trygg på det som skal skje.

Skrevet

Tusen takk for langt svar, Line_78!

Jeg er spent på hva morgendagen vil bringe. Har veldig godt inntrykk av den fødeavdelinga jeg skal til, så jeg regner med å få god orientering underveis.

Skrevet

Jeg fikk ett eller annet satt inn for å modnes ca kl 10. Merket ingenting før ved firetida, da mest som lette menssmerter. Skikkelige rier fra ca ni og fødte fire om natta. Alt gikk veldig fint og fikk ei stor sunn jente, 16 dager over termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...