Gå til innhold

Jeg trenger tips angående urolig baby....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutten min er 23 dager, og de 2-3 siste dagene har han värt veldig urolig. Han gråter mye, det eneste som får han til å väre rolig er hvis han får ligge ved puppen. Han er ikke sulten, han vil bare ligge og kose med brystvorta i munnen. Da sovner han jo, og når jeg forsiktig pröver å flytte på han bråvåkner han og hylskriker helt til han får ligge med puppen igjen. Det blir veldig slitsomt å sitte med en baby på puppen hele dagen, så jeg trenger noen tips her. Hvorfor er han sånn? Har jeg skjemt han bort ved å la han ligge for mye ved puppen, kan man i det hele tatt skjemme bort en så liten baby? Jeg har prövd å bare holde han inntil meg så han får varme og närhet, men det er ikke bra nok. Jeg har prövd bäreslynger osv men det hjelper heller ikke.

I tillegg har han begynt å sove veldig urolig, han ligger og småsurver i sövne hele tiden og skvetter skikkelig til så fort det blir en litt annerledes lyd rundt han. Da bråvåkner han og hylskriker også. Det virker nesten som han er redd eller noe...

Han har sovet godt og värt veldig rolig hele tiden siden vi kom hjem fra sykehuset, så skjönner ikke hvorfor han plutselig har blitt sånn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ein smokk kan kansje hjelpe? vi brukte det..

ho likte den ikke helt i starten men det kom seg etter noen dager.. vi holdt den forsikti så ho ikke spyttet den ut, men så om ho ville ha den og da..

så prøv smokk..

anbefaler avent sin..

har prøvd dei nye, som er "punktert" men dei er håplause..

Skrevet

Takk for svar :)

Vi har prövd smokk, for han har roet seg veldig med det tidligere hvis han värt litt survete. Men nå hjelper ikke det heller.. virker som han bare blir enda "sintere" og spytter den ut igjen med en gang. Har prövd forskjellige smokker, men ingen er bra nok plutselig.

Må legge til at han har hele tiden roet seg veldig hos pappaen sin også, ofte han som har fått han til å sovne for natta. Men nå hylskriker han selv om pappaen pröver å roe han ned også.

Skrevet

jenta mi å har vore litt sånn i det siste, men eg legger meg bare i senga med ho sånn at ho ligger nærme meg.. prøve å legge ho i senga si før ho såvner helt, men ikke alltid like lett.. dere kunne jo prøvd det?

funker både for mor og far :)

Skrevet

eller en klut framfør tutten og kansje litt av nesa?

en lett klut som dei flytter lett..

er bare til å prøve mye.. :)

Skrevet

Takk for gode tips, det skal vi pröve med en gang. Om natta får han jo pupp i senga, og da er han helt rolig. Han sovner alltid ved puppen om natta, og da kan jeg legge han over i sin egen seng uten at han våkner.. så kanskje vi skal pröve det på dagtid også :)

Skrevet

Det kan jo være at han har vondt i magen sin. Gutten vår var mye plaget med det og han var mye survete tilsynelatende uten grunn. Da kan du prøve med sukkervann eller fenikkelte f.eks. Eller hvis det vedvarer kiropraktor eller akupunktur. Er jammen ikke lett å vite hva de små griner av bestandig, og veldig mange babyer som er urolige og griner har problemer med magen eller nakken (KISS-syndrom), og blir mye bedre ved hjelp av kiropraktor eller akupunktur. Ellers merket jeg en bedring ved ca 2,5 måneders alder, da ble han roligere + lettere å tyde gråten. Når han er survete nå er det stort sett fordi han er sulten eller trøtt (er nå straks 4 mndr). Lykke til, føler med deg for man har innimellom bare lyst til å grine sjøl når babyen bare griner og griner tilsynelatende uten grunn...

Skrevet

Kan väre at han har vondt i magen ja, men jeg tror ikke det er det nå .. han hadde vondt i magen forrige helg, og da var det helt annerledes gråt. Da var det sånn sår gråt, skjönte at noe var vondt. Nå virker det bare som han er skikkelig sint liksom.. Men hvis jeg skal pröve feks sukkervann, hvor mye sukker og hvor mye vann?

Jeg får se det an litt, og hvis han fortsatt er sånn over helga, går det jo an å pröve kiropraktor eller akupunktur.

Godt å höre at det blir bedre etterhvert iallfall :)

Det er veldig frustrerende når han bare gråter, det verste er at jeg ikke kan hjelpe han fordi jeg ikke vet hva som plager han. Synes jo synd på han også...

Tusen takk for svar og gode råd :)

Skrevet

Gratulerer med gutten!

Dere kan jo også prøve å surre han inn i et mykt teppe, lage sånn "wrap", det lærte vi på sykehuset. Virka som vår roa seg fortere da. Får litt følelsen som å ligge i magen, mykt å trangt.

Koseklut mot nesen har også lenge vært en favoritt, kjøpte sånn bamseklut, den elsker han.

I senga har vi lagt håndkler og tepper gjerne med en t-skjorte som lukter av mor eller far, over og rundt teppet. Da virker ikke senga så stor og det er en trygg og god lukt ved siden av han.

Når dere legger han over i egen seng, så ha en varmeflaske i senga først, da våkner han ikke av at det blir kaldt.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Ikke så lett å vite hva babyer gråter for, men de sier at man ikke kan skjemme bort et spedbarn..? Gutten min gråt en del de føste 6 ukene, uten at vi forstod helt hvorfor. Det eneste som hjalp var å legge han til puppen, og det gjorde jeg. Etterhvert roet han seg, og etter at 6 uker var passert fikk vi inn bedre rutiner både for kveldstell, amming og soving om dagen. Jeg tror det er best å følge hjertet sitt, og gi babyen det man tror han vil ha. Han er helt ny i livet, og vet jo ikke noe! Men pupp er betryggende og godt. Kanskje han gråter for at du skal øke melkeproduksjonene? Det er ikke lett å komme med konkrete svar, men man kan alltids prøve rådene ovenfor. Sukkervann ville jeg vært tilbakeholden med. Da er det nok bedre med pupp, for sukker gir et kick der og da. Det vet vi som er voksne! Etter kicket går det raskt nedover igjen! Jeg hadde gutten i senga sammen med meg i 6 uker, men etter 6 uker har han sovet i egen seng hele tiden. Rutinene kommer etterhvert. Kan det ha noe med det å gjøre kanskje? Lykke til :o)

Skrevet

Oppskriften på sukkervann er 1 ss sukker blandes med 1 dl oppkokt,avkjølt vann. Gi 2 ml av dette (sprøyter fås kjøpt på apoteket). Vi fikk anbefalt dette på helsestasjonen, funker også mot uro og gråt selv om det ikke er mageknip som er grunnen. Er helt ufarlig, men vi brukte det kun hvis han var utrøstelig over en lengre periode (mer enn 1 time cirka). Uansett, lykke til. Og hvis babyen er urolig masse så anbefaler jeg på det sterkeste kiropraktor!

Skrevet

Tusen takk for gode råd alle sammen ! Nå ligger han faktisk og sover godt, helt rolig. Jeg tok han med i sengen og ga han pupp der, samtidig som jeg sang for han og la en sånn kosebamseklut inntil ansiktet hans. Han begynte å kose med den, og sovnet rolig. Ikke noe gråt når jeg reiste meg opp. Så nå skal vi legge klär som lukter av mamma og pappa i sengen hans, + bruke tipset om varmeflaske så kanskje det går an å löfte han over i egen seng uten at han begynner å gråte.

Og du som skrev at han kanskje gråter for å öke melkeproduksjonen min, det tror jeg kan stemme veldig bra. Jeg synes selv at produksjonen har avtatt veldig de 2-3 siste dagene, så kanskje det er naturen sin måte å ordne opp på :)

Skrevet

Hei..

Høres ut som om det begynner å hjelpe for deg, men et lite tips til vil jeg dele med deg..

Svøp han i ett baby- eller helseteppe.. Slik vil han sikkert roe seg betraktelig og finne trygghet..

Lykke til..

Skrevet

Jeg har bare et smokke-tips til deg. Gutten vår tok ingen smokker og var som din, utrøstelig. Men så fikk jeg tips om å kjøpe en smokketype de selger på cubus. de kommer i 3-pakning. (til gutt: blå,lyseblå og hvit) De er ganske lange og helt runde på tuppen.

Det ble en helt annen hverdag med lillegutt her i huset ihvertfall:)

Og i tillegg er han veldig glad i å en klut i ansiktet når han skal sove.

Skrevet

Anonym over her: Så nå du hadde prøvd bæreslynge *dum*. Men kan hende sjal hjelper likevel eller ha babyen oppover i slyngen, prøvd det? Vår skatt var plaget med luft og da hjalp den stillingen i sjalet hvor hun satt oppover, ligge i vuggestilling ville hun ikke!

Skrevet

Vi har en tass som ikke er så gammel, 14 dager snart og han har periode på natten som han er våken i mange timer i strekk (opptil5-6timer)og i dag så ville han ikke roe seg på dagen heller(har roet seg på dagen uten problem før).Ikke alltid han gråter, men vil bare ikke roe seg til å sove. Vi bruker vanligvis nesten 1 time på amming og det er SLITSOMT og hvertfall da han ikke vil sovne i mellom måltidene på natten. (da blir ammingene tettere også.) Og når han ikke vil sove på natten og bare våkner når vi legger han fra oss så blir han sugelysten igjen selv om han er mett. Han har hele tiden hatt helseteppe godt svøpt rundt, men får han ikke løs armene blir han enda mer urolig, og har han koseklut så blir han enda mer hysterisk for han ikke får suget på den. Han kan ikke ha ting /stoff liggende inntill ansiktet. Smokk ble fort innkjøpt og god erfaring på dette med førstemann, men ikke så greit denne gangen nei. Han er god og mett etter amming og trodde at smokken skulle gjøre at han fortsatte og sove, men nei, han ligger da og suger og suger og suger og sovner ikke nei, så det har vi gitt opp.

Har prøvd å holde han bare inntill, men da blir han hvertfall hissig for at han ikke får suge pupp. Far har trådd til, men det samme skjer hos han.

Vi bruker varmeflaske alltid før han legger seg, og det hjelper tydeligvis ikke, og vi kan ikke finne på å slokke lyset hvis han ikke har sovnet ordentlign for da blir han urolig igjen og våkner.

I går natt så virket det som det var noe magevondt som utgjorde lite søvn, men i natt virket det ikke sånn nei. Han ville bare ikke sove alene. Synes det hele her er litt rart da dette ikke har vært noe problem på dagen til i dag da.

Og på dagen i dag var han kjempetrøtt, da jeg la han i vogna, men han klarte ikke å sove. Han gråt litt, og så gikk øynene igjen, men så var han våken igjen. Lå våken i litt over 2 timer da også, og så var det pupp, sovna, pupp, sovna, pupp og så sovna han ordentlig. Jeg mistenker han at han har litt vondt i dag et sted. Jeg har også lagt merke til at det knekker inni ryggen/nakken hans innimellom så hvis han fortsetter slik til over helgen så skal jeg ringe kiropraktoren på mandag for å få sjekket at det ikke er låsninger hvertfall.

Jeg blir helt ødelagt av dette her hvertfall, får migrene hver dag når ikke nattesøvnene har vært nogenlunde grei og jeg begynner å få lite melk igjen også.

Så får nå se hvordan det går i helgen, mannen min blir også litt frustert da jeg ikke fungerer i det hele tatt og han spør nesten sånn indirekte om jeg ikke skal gi han litt flaske slik at han kan bidra med litt mer på natten. Kan jo hende det blir slik også da for jeg orker ikke niamme for å få melk igjen for det var et slit i begynnelsen og det tok 5 dager før jeg i det hele tatt fikk melk da.

Alt dette går seg jo til med de første ukene hvis det ikke er kolikk eller kiss, men ikke alltid råd hjelper, men har dere noen flere så mottas de med takk:) Har prøvd en god del og av erfaring med førstemann men det hjelper ikke nei.

Greit å amme en time, men ikke når det blir for ofte, jeg orker ikke det i 2 mnd til hvertfall det er helt sikkert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...