Gå til innhold

Noen som kan hjelpe en liten stakkar ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia!

Skrev et innlegg om det samme på fødselspenger, men ser at det er ikke den helt store aktiviten der....så tenkte det kansje er noen smarte fruer her ;)

jeg skal snart ut i permisjon(1.november), og har derfor begynt å sett litt på hva jeg har rett på av støtte. Er det slik å forstå at det er de 6 av de 10 siste mnd som teller for å få foreldrepenger...telles det dager også inni der? De første mnd nemlig så jobbet jeg litt hos min far som driver gård (var student da).....jobbet helt i slutten av april og begynnelsen av mai, før jeg i slutten av mai begynte i en 100% stilling. Det vil jo si etter min beregning at jeg har 6 mnd, men med ulik inntekt og ulik fordelt av dager. Tar de gjennomsnitt av de 6mnd eller tar de feks de 4 beste mnd? ....og har jeg rett på foreldrepenger i det hele tatt? Det hadde vel heller stått hvis det er dager som også blir talt og ikke bare mnd??????

Videoannonse
Annonse
Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Dette har jeg også lurt litt på...

Hadde for meg at det var sånn at man tok utgangspunkt i de 10 siste månedene, og så beregnet man beløpet utifra de 6 månedene med best inntekt. Men jeg vet ikke helt, jeg...

Noen som har peil på dette?

Skrevet

Du skal ha hatt inntekt 6 av de siste 10 mndr tror jeg, men etter som det jeg har forstått, hvis du går opp i lønn en mnd før du går ut i permisjon, så er det den nye lønna du får penger ut i fra. Husker jeg ba om lønnspålegg rett før jeg gikk ut i permisjon forrige gang, men da spilte det ingen rolle for jeg fikk full lønn i permisjonstiden uansett. Jobben betalte mellomlegget. Og så er jo selvfølgelig grensen 6 G. Så har du høyere inntekt enn dette, så taper man jo litt.

Skrevet

Har samme problemet, men tror jeg endelig har funnet løsningen på det!

Du må ha jobbet 6 av 10 siste måneder. Hvis du har vært helt eller delvis arbeidsledig vil de finne ut hvilke mnd du tjente best, og bruke disse som utgangspunkt. Hvis du jobber helt frem til permisjon uten hjelp fra arbeidskontoret får du utbetalt etter den lønnen du har når du går ut i permisjon.

Mitt problem var at jeg i et år har jobbet 89% stilling, men vikariatet mitt gikk ut 1 mnd før permisjonen. Hvis jeg ikke hadde vært sykemeldt når permisjonen gikk ut ville jeg bare fått en liten prosent av den lønnen jeg er vant med. Altså ikke fra det avsluttede vikariatet. Nå derimot får jeg for alt jeg har jobbet det siste året, og det er deilig!!!

Lykke til!

Gjennomsnittet av mnd tar de bare når arbeidskontoret er innblandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...