Gå til innhold

Kan vi ikke sette en strek for diskusjon ang forover/bakovervendte seter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av oss gjør det som er tryggest og som anbefales av bl.a Trygg Trafikk. Vi har barna bakovervendt til minst 3 år.

Andre velger av ulike grunner å snu barna før det.

Vi er forskjellige, sånn er det bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er enig/uenig

jeg mener at tryggtrafikk må gjøre mer for å få foreldre til å tenke igjennom dette..

som ei annen sa på et annet forum (SITERER FRITT):

vi gir ikke barna mat som alderen ikke tilsier,

vi skal ha sko og vogner som er best i test,

vi skal aldri la barnet leke med ting som kan skade hvis det skulle skje..

men bilsikkerheten, den er det mange som DRITER I....

Skrevet

Jo, huff dette blir ikke noe hyggelig lesning.

Jeg må jo forøvrig si at jeg forsøker så godt jeg kan å sette sikkerheten først, og har gutten min på 15 mnd. i bakovervendt stol inntil videre. Hadde han blitt bilsyk og kastet opp hver gang vi dro på biltur så ville jeg nok snudd han alikevel.

Flere venner som har barn mellom 2 og 3 år klager derimot på at det bakovervendte setet blir for lite når ungen er blitt såpass lang at de ikke får plass til bena sine. Mener å ha lest på trygg trafikk sine sider at dette ikke er farlig, men det kan da umulig være veldig komfortabelt for dem? Bare tenk dere selv å sitte sånn på langtur....

Skrevet

Nå er jeg nok utrolig stupid, men hvorfor er det i det hele tatt lovlig med forovervendt da?? Dersom det er farlig..??

Skrevet

Komfort går foran sikkerhet her... Det er IKKE farlig å sitte med bøyde bein, barn sitter ofte leenge på huk av gangen når de leker, uten å klage, og om man skal kjøre veldig langt tar man pauser..! Gutten min er straks 4 år og kan strekke beina helt ut bakovervendt, fordi vi har riktig sete for vår bil, derfor kan han sitte sånn helt til han vokser ut i høyden... Mange kjøper seter som er stilige eller "populære", og bruker ikke tid på å finne det sete som sitter best i sin egen bil, og som man ser at kan brukes lenge, ikke bare akkurat når man kjøper det..!

Bedre med brukne bein i en kollisjon enn brukket nakke ;-)

Men - jeg synes det er helt håpløst at foreldre som bruker fremovervendt sete skal begynne å hyle opp om at de selv er dårlige foreldre og sette seg selv i en offerposisjon hver eneste gang dette temaet kommer opp. Det er ingen tvil om at bakovervendt er best, men det betyr ikke at man på død og liv MÅ gå inn i ethvert innlegg om dette og brette ut om at man bare må ha ungen fremovervendt og at man ikke trenger å være en dårlig mor for det...Jeg synes det er utrolig viktig å få frem denne informasjonen på en saklig måte, men sånne innlegg ødelegger fullstendig for de som prøver å gjøre dette saklig. Heldigvis er det som regel noen i en diskusjon som får en "aha-opplevelse", og jeg har fått mange PM'er fra glade foreldre som takker for opplysningene og som har snudd ungene sine tilbake den RIKTIGE veien, rett og slett fordi de ikke visste bedre. DERFOR er dette viktige diskusjoner, ikke pga de som allerede har tatt et bevisst valg om den ene eller den andre veien, men pga de som IKKE VET, som ikke har fått informasjon, og som rett og slett ikke aner noe om anbefalinger og sikkerhet! :-)

Puh, dette ble langt, men dette er en hjertesak for meg ;-)

Skrevet

Til du siste her, så får faktisk ikke Norge AS lov å foby det! Eu-regler og Eu-direktiver som vi dessverre må følge, så den norske stat kan ikke lage regler over eu-reglene. Og det er jo forskjell på land, i noen land er nesten alle veibaner adskilt ifra motgående trafikk, dermed er faren for front-mot-front BETRAKTELIG forminsket, og siden dette er den mest alvorlige ulykken (oftest) og den som i størst grad tar fordel av at barna sitter bakovervendt, vil det i disse landene ikke være like stor fokus på bakovervendte seter. logisk nok i grunn..

Man kan godt avslutte denne diskusjonen, MEN, faktum vil uansett ikke endre seg! Det tryggeste og det som er anbefalt av trygg trafikk vil uansett hva vi diskuterer være å ha ungene bakovervendt så lenge som mulig. Argumenter som bøyde ben, dyre seter og mer lettvindt vil være bare det de er, argumenter (etter min mening dårlige) og de vil FREMDELES ikke endre på det faktum av hva som er ANBEFALT.

Man kan nok ikke følge alle anbefalninger, men JEG velger å følge dem som kan få et dødelig utfall for mitt barn. Og som er SÅ lett å gjennomføre (med mindre man har tungtveiende grunner for noe annet).

Når man VELGER, med viten og vilje å gå i mot sterke anbefalninger, og det er bare å se på land som ligger foran oss på trafikksikkerhet (bl.a.sverige), så må man faktisk tåle kritikk, man må tåle å bli stillt spørsmålstegn ved, og man må tåle at andre støtter seg til anbefalningene når det diskuteres og man MÅ faktisk tåle å bli kalt egoistisk. Fordi man tar et valg på vegne av barnet, der man IKKE følger det som anbefales pga tryggheten til barnet, og velger det som man selv ØNSKER.

Min mening!

Skrevet

Hmmm... Ka va overskriften på dette innlegget? ser ikke ut som noen skjønnte/godtok den =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...