*Rutletutt* Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Brukte babycomp som prevensjon siste året før jeg ble gravid (planlagt, så ikke noe "uhell", he he) og var veldig fornøyd med den - likte å vite at kroppen min var hormonfri...meeeen hadde veldige mensesmerter, el-smerter og blødde mye. Da snakker jeg en uke i mnd hvor jeg ikke hadde vondt. Fra et par-tre dager før el (som kom stort sett rundt dag 10 i syklusen) og til etter mensen var ferdig (hadde 26 dagers sykluser) hadde jeg vonde mensesmerter, stikkinger, var svimmel og uvel. Hadde egentlig glemt hvor plagsomt det var helt til jeg fikk mensen igjen i går (grrrr...bare 8 uker siden fødsel og jeg fullammer - skuffa!) og nå sliter jeg skikkelig! Har fått smertestillende på resept av legen min for smertene, men er usikker på om jeg kan bruke disse når jeg ammer - har ringt legen om det og han skulle ringe litt senere i dag og svare meg. Var fast bestemt på å fortsette med babycompen som prevensjon etter fødselen....men nå vet jeg ikke. Legen sa til meg på 6-ukerskontrollen at for å slippe de vonde smertene osv i forbindelse med el og mens burde jeg begynne på Cerazette igjen (det er uaktuelt...gikk på disse etter fødselen sist gang og de var pyyyyton) eller sette inn hormonspiral. Hvordan funker denne spiralen? Er det like mange uheldige bivirkninger av den som av for eks Cerazette? Dyrt å sette den inn? Hva ville dere gjort i min situasjon? Fortsatt med bc`en eller satt inn hormonspiral?
Tre snart fire :o) *Overtid* Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Nå har jeg aldri prøvd bc, men jeg fikk satt inn en hormonspiral på etterkontrollen. (2.uker siden) Jeg har små-blødd etter innsetting, men det skal vist stabiliserte seg om kort tid.. Man får mye mindre blødning med en hormonspiral. Noen mister menstruasjonen helt =) HS blir ofte brukt av kvinner som har slitt med store blødninger og sterke mens.smerter. Den koster ca.1500,-
Anonym bruker Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 men er det ikke mye hormoner i HS da? Har hørt at man skal være forsiktig med den hvis man skal ha flere barn senere f.eks???
Anonym bruker Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 eg fikk beskje av legen at når eg tok den ut, så kommer det til å gå fort å få barn. den påvirket ikke det etetr den er tatt ut.. eg betaler 1200 kr for min. har ikke satt den inn enda, venter bare på mens
*Rutletutt* Skrevet 21. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. september 2007 Har ikke planer om flere barn her i huset, så det er i såfall ikke noe problem;o)
Tre snart fire :o) *Overtid* Skrevet 21. september 2007 #6 Skrevet 21. september 2007 En HS slipper ut veldig lite av hormonet. Bare nok til å påvirke slimhinnene... =) Og når du tar den ut, kan du bli gravid umiddelbart etter mens. Det fine er at du kan bruke den når du ammer. Også varer de i 5.år, så du slipper å tenke på prev. på en stund ))
Anonym bruker Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Sånn er dte også med vanlig spiral, bare at da slipper man de hormonene. Legen min anbefalte vanlig spiral. Koster ca 500,-
Gjest Skrevet 21. september 2007 #8 Skrevet 21. september 2007 Jeg reagerte på cerazette osv og hadde hormonspiral etter førstemann. Småblødde (truseinnlegg holdt) i 6 uker etter innsetting og deretter funket den kjempebra for meg i ca 6 mnd, så fikk jeg trøbbel. Jeg har vist unormalt bløte livmorvegger og kan derfor ikke bruke spiral, min fltyytet seg og var på vei til å grave seg fast, men dette er vist veldig sjeldent altså! Jeg ble forøverig fort gravid igjen etter uttak .-)
*Rutletutt* Skrevet 21. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2007 Høres jo veldig greit ut det - kanskje jeg skal satse på det.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 Vanlig spiral er frarådet til bruk av kvinner som fra før av har mye menssmerter og blødninger fordi det kan bli verre da, men er veldig bra for dem med lite blødninger og lite/ingen menssmerter.
Tre snart fire :o) *Overtid* Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 Jeg har hatt vanlig kobberspiral tidligere. Blødde som en gris når jeg hadde mens, og hadde utrolig vondt. (min gyn mente dette ikke var uvanlig) Det var derfor jeg valgte en hormonspiral nå. Men det er nok veldig induviduelt hvordan man takler en KS )
mybabyboy Skrevet 21. september 2007 #12 Skrevet 21. september 2007 Jeg har satt in kobberspiral, og angrer sinnsykt.. hadde fra før veldig lite mens og nesten ikke smerter, så trodde ikke det kom til å bli så ille. Myn fy f... blør som en gris (kan ikke bruke tampong) og jeg kødder ikke menssmertene er som rier.. helt jævlig.. går rundt og er konstant kvalm fordi det er så vondt.. Skal la den sitte inne en periode til, om det ikke er bedre da så tar jeg den ut.. Koster 380kr
mybabyboy Skrevet 21. september 2007 #13 Skrevet 21. september 2007 glemte: Tar jeg den ut skal jeg sette inn p_stav i stedet,, er lei av å bli gravd oppi musa... den kan du få for enten 5 eller 3 år (kan tas ut før seff) og settes bare inn i armen under huden..
Anonym bruker Skrevet 21. september 2007 #14 Skrevet 21. september 2007 hei:) hvis du er mye plaget med mens-smerter så anbefaler legen min å få p-sprøyte:)den er fri for østrogen og går ikke over i morsmelka:) da slipper du å ha mensen:)))))
Anonym bruker Skrevet 21. september 2007 #15 Skrevet 21. september 2007 den p staven er vannsklei å få ut.. er så utroli mange som er blitt sendt på kirurisk for å få den ut.. den setter seg fast og er vannskeli å få ut! anbefales ikke (helsing ei med styggt arr på overarmen)
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 21. september 2007 #16 Skrevet 21. september 2007 Er det vondt å sette inn? Kan ikke sette seg fast eller dette ut lett da?
Poteto Skrevet 21. september 2007 #17 Skrevet 21. september 2007 er det hormonspiral du mener? eller p stav? eg spurde i eit innlegg tidligere om hs, det går fort å sette dei inn, å dei sitter på plass;) det som var verst var å kvi seg til legetimen.
Summer-girl&Luna-boys Skrevet 21. september 2007 #18 Skrevet 21. september 2007 jeg signerer Fiamor ang kobberspiralen. Jeg angrer sinnsykt på at jeg satte inn den. De første 6 mnd var jeg plaget med verk i rygg og mange nesten daglig - som menssmerter. I lengde ble jeg nesten psykisk syk av det. Hadde også en del sporblødninger innimellom og fikk mye utflod. Da mensen dukket opp igjen etter ammeslutt fikk jeg de mest sinnsyke blødninger jeg har hatt. Omtrent som renselsen på dag 2. Bruker bind OG supersize tamponger samtidig, likevel må jeg skifte hver drøye time ellers går det tvers over kantene. Står opp om natta og skifter nattbind. Og de forferdelige mens-krampene. Det er som veer med 5 cm åpning. Jeg har født naturlig to ganger uten smertestillende, og jeg går nesten heller gjennom en fødsel hver mnd enn å ha mensen med kobberspiralen. Det er helt vilt og jeg ligger bare å vrir meg i kramper når det står på som verst. Når mensen endelig er over, går jeg svimmel et par dager pga blodtapet. Må også tilføye at eggløsningssmertene også er intense etter at jeg fikk KS. Men jeg har dårlig helse og tåler ikke lenger hormoner, så ks er liksom eneste alt legen vil gi meg foruten snitt snitt, og det blir jo litt dramatisk. Prøver å ta en mnd av gangen, men ikke så lett. Venter mensen om 5 dager og merker at jeg gruer meg.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2007 #19 Skrevet 21. september 2007 Trodde det var samme hormoner i hormonspiral som i minipillene jeg... Da er det vel ikke noe greit å sette inn den hvis du ikke tåler Cerazette? Ville pratet med jordmor eller helsesøster på helsestasjon om dette jeg, de har opplæring i dette spesielt.. Hvilke hormoner som er i hva..
Anonym bruker Skrevet 21. september 2007 #20 Skrevet 21. september 2007 Dere med den trøblete kobberspiralen. Jeg satte inn ks for snart 2 mnd siden, men har ikke fått mensen ennå. Når fikk dere mensen for første gang etter at dere satt den inn? Og når begynte dere å få smertene? Jeg har til nå vært strålende fornøyd, men ble litt bekymret over det dere skrev nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå